Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Han vil ikke sovne på kvelden. Ikke noe problem på dagen. er 8,5 mnd. Han vil ha selskap og ligge inntil, men det er helt uaktuelt! Hver gang han er i ferd med å sovne, så begynner han å skrike. Han er stup trøtt og prøver flere ganger å sove, men skriker hver gang han nesten sovner. Når han prøvd noen ganger, så skriker han i ett i 10 min før han prøver å sove igjen. Og i kveld holdt han på i over en time. Jeg er inne hos han det aller meste av tiden og står ved siden av senga. Hysjer og synger når han skreket i noen minutter. Det er ikke mott "bråk" som gjør at han ikke får sove. Tar han ikke opp av senga, for nå er jeg lei av å få kveldene ødelagt! Hadde lovt storesøsken å spille med de, men ble ikke mye tid igjen til det heller.. Noen forslag til gode ideer? Han blir jo også sliten av å skrike, så skjønner ikke at han orket å holde på så lenge...
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 Hvorfor kan han ikke få nærhet og litt kos når han skal sovne da?!
Anne-B. Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Han gråter vel fordi han ikke får tilfredsstilt behovet for nærhet. Det du kan begynne med, er å ta han opp når han skriker, synge en sang eller to, gjerne noe fast, og så si "nå skal du sove, god natt og sov godt." Uten å være irritert i stemmen. Kan hende du må gjøre det mange ganger i begynnelsen, hver kveld, men det skaper i alle fall et ritual som gjør at han vet at det skal soves. Her hører det med til sjeldenhetene at minste må bysses til søvn, og det tror jeg er fordi vi har vært tålmodige og gitt henne nærheten ved leggetid, men også vært konsekvente i det som skjer rundt legginga.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #4 Skrevet 21. februar 2009 skjønner deg godt. har hatt det akkurat likt! Du må bare fortsette me å være konsekvent og ikke gi etter. Greit nok å gi nærhet og kos, men viss ungen må ha mamma intil seg hver kveld for å sovne blir det bare verre og verre for hver dag. dvs at det tar lenger å lenger tid før di sover, di vokner lettere og da må mamma til igjen å ligge ved siden av....
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #5 Skrevet 21. februar 2009 Får fysisk vondt inni meg når jeg hører om babyer som skriker etter nærhet og kos av mamman sin....men som ikke får det.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Har holdt på slik i maaange uker, men han vil ikke sovne. Tatt han opp. Han sovner gjerne på fanget, men da legger jeg han med en gang. Han skal sovne i sin egen seng. Faste sanger jeg synger og han roer seg gjerne akkurat mens jeg synger, men ikke lenger. Han vet han skal sove, for starter skrikingen med en gang han legges ned i senga. Hender han sover en lur i senga på dagen, og da sovner han uten noe om og men. Ingen av de andre søsknene har vært slik. Jeg vil ha tilbake kveldene og litt mer tid til de andre barna. Når far er avgårde så går det jo mest ut over søsknene...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Jeg får vondt inni meg fordi han ikke vil holde fred på kveldene... Han får masse nærhet og kos, men han skal ikke være avhengig av meg eller pappaen sin når han skal sove. Han skal ikke være avnhengig av vår nærhet og kos akkurat når han skal sovne. Det skal han klare på egen hånd.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 Bullshit!! Ingenting som tilsier at om en tar opp en 8 mnd gammel unge når han skriker at man vil få et problem senere. I den alderen kommer gjerne seperasjonsangsten inn for fult og jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem å ta barnet opp å roe litt?! Hva så om kvelden blir ødelagt? Skjemmes burde du! Du kunne brukt den tiden du sitter her inne(istedet for å spille) til å la barnet ditt få litt nærhet og kos.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #9 Skrevet 21. februar 2009 Barn er forskjellige og denne karen trenger tydeligvis noe annet enn søskene. Kveldene får du alltids tilbake men det burde ikke være på bekostning av barnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #10 Skrevet 21. februar 2009 Mener du at jeg skal vekke han og gi han litt kos nå da eller ? ;-) Sitter jo ikke her mens han skriker. Spilte litt brettspill med søsknene mens han skrek. Og fortsatte litt med det etterpå. Nå sover alle barna. Og den seperasjonsangsten hans startet da han var 5 mnd i så fall. Har dullet med ham i over 3 mnd, så nå er det slutt. Vaner skapes og det skal ikke bli en vane å dulles i søvn.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. februar 2009 #11 Skrevet 21. februar 2009 "Det skal han klare på egen hånd" Hallo? Leser du det du skriver? Han er 8 mnd, ikke 4 år! Selv om de andre barna dine ikke var slik så betyr ikke det at denne karen SKAL være slik også. Barn er forskjellig, og nettopp denne karen trenger mer trenger mer kos og nærhet enn de andre. Da kan du vel ikke bare la han skrike! Skjønner veldig godt at du blir frustrert for det hadde jo vært bedre om han klarte å finne søvnen alene, slik at dere fikk bedre kvelder. Men du kan ikke la han skrike etter dere i over en time! Det er ikke en leke på butikken han vil, men kos fra foreldrene sine!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #12 Skrevet 21. februar 2009 Om jeg mener du skal vekke han? Er du dum eller bare later du som? Uff da stakkars deg, dullet med babyen din i 3 mnd du.. En anne ting er at du sa du var inne med barnet mens det skrek men nå sier du at du spilte med søskene. Stakkars barn og stakkars søsken som ser hvor lite du bryr deg. DEN seperasjonsangsten er ikke noe en bare overser ettersom det passer inn i resten av livet ditt. Men for all del; kos deg med å ha fått kvelden for deg selv;)
millie+2klumper Skrevet 21. februar 2009 #13 Skrevet 21. februar 2009 DarkNight: Hva med sønnen min på snart 8 mnd som våkner hver time gjerne hver halvtime hele natten igjennom for å bruke meg som smokk? Har holdt på sånn lenge nå for jeg klarer ikke tanken på at han må ligge å grine.. Men hvor lenge kan jeg holde på sånn da? Tenker ikke bare på min egen søvn men hans også.. Han er ekstra trøtt om dagene fordi han sover så urolig om natten og ikke får sammenhengende søvn. Er det "barenmisshandling" visst kjeg lar han gråte seg i søvn igjen også eller? bare lurer..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #14 Skrevet 21. februar 2009 Skrev at jeg er inne hos han det aller meste av tiden. Litt tid igjen til brettspill med søsknene da. Hvis du ikke er så forutinntatt så kanskje du får med deg det jeg skriver... Og jeg ba om råd, ikke kritikk. Men for all del hvis du har lyst til å bruke tiden din på det...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #15 Skrevet 21. februar 2009 Vår holdt også på slik i noen uker, våknet hver time eller hver andre time gjennom hele natta. Men jeg har ikke nattammet siden han var nesten 2mnd gammel. Han ville ikke nødvendigvis ha smokk når han skrek, men skulle ha et lite stryk på kinnet. Ble også trøtt og grinete på dagen. Sluttet å gi han det stryket på kinnet og lot han heller skrike ett minutt mens vi hysjet eller sang litt. Sovnet da. Og nå sover han hele natta, bare kvelden som er problemet nå.
mai mammaen til to Skrevet 21. februar 2009 #16 Skrevet 21. februar 2009 vi sitter inne med mini hver kveld til han sovner. før måtte jeg amme han i søvn...ev så vugget vi på sengen til han sovnet... nå har vi i en uke lagt han i sin seng. hysjet og strøket på han. første kvelden tok det 1 time. i dag tok det 3 min... ingen skriking eller noe. jeg la han i sengen kysset han god natt og satt meg på stolen ved siden av. han vridde litt på seg. så jeg la en hånd på ryggen hans og han sovnet. utrolig deilig. før våknet han hver halvtime/time på kvelden. nå har han sovet siden kl 19 uten en lyd... anbefaler deg å være konsekvent og stå på. du skal se at han snart sovner fort.. mini er 9 mnd.... men ville sittet inne med han når han er våken... sånn at han er trygg på at du er der
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #17 Skrevet 21. februar 2009 Ja jeg har da gitt deg råd- ikke la han skrike seg i søvn. Eller er det kanskje kun råd som gir deg kvelder for deg selv som er av interesse? Og for all del, jeg bruker gjerne tid på å tenke på et stakkars barn!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #18 Skrevet 21. februar 2009 Gjør jo det stort sett hele tiden. Står ved siden av senga slik at han ser meg. Men når det nærmer seg en time og det ikke hjelper, så prøver jeg å gå litt. Ta meg av de andre. De er 3 og 5 år og må være alene den tiden det tar og legge minsten...
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. februar 2009 #19 Skrevet 21. februar 2009 Jeg hadde prøvd alt annet enn skrikemetoder iallefall. Tenk deg at du lå alene og gråt, du hadde nok blitt kjempe redd! Det går ikke ann å avenne en slik vane med å plutselig snu tvert om. Hi sier hun har dullet han i søvn fra han var 5 mnd også plutselig i kveld så må han klare seg selv?! Det syns jeg er stygt gjort mot en så liten krabat.. Og det er da virkelig noe annet å bruke 30 min på å få en unge til å sove og å våkne hver time hele natten for pupp; da vil jo barnet få dårlig søvnkvalitet så da må jo bare noe gjøres. Greit om barnet gråter og man trøster på andre måter enn vanlig, men hi her lot jo han være helt alene. Hun spilte jo spill i stedet for å trøste han. Men jeg sier bare min mening om dette, JEG ville nok aldri gjort det med min datter..
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. februar 2009 #20 Skrevet 21. februar 2009 Beklager, legger meg strykeflat. Ser nå at hi skriver at hun er der med han og prøver å trøste mens han skriker. Så ikke det før nå. Da stiller det seg selvfølgelig i annet lys.
millie+2klumper Skrevet 21. februar 2009 #21 Skrevet 21. februar 2009 Ja, jeg har jo ikke mye lyst å la han gråte. Men har prøvd alt annet. Stryke han på skinnet,synge, bære og bysse. Da blir han bare sint virker det som og skriker mer og høyere. Så jeg begynner og bli skikkelig rådløs.. Han er en MEGET sta og bestemt liten kar og bare puppen til ho mor og er god nok. HEEELE natten.. Så hva gjør jeg da liksom? Leeeengter etter litt sammenhengende søvn og han hadde virkelig trengt det han også..uff..
millie+2klumper Skrevet 21. februar 2009 #22 Skrevet 21. februar 2009 Ikke meningen å ta over tråden din Hi:)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #23 Skrevet 21. februar 2009 Første gang jeg har sett noen innrømmet "feil" her inne. De som har svart uten å lese alt, for så å skjønne at de har svart krast på feil grunnlag, pleier bare å forsvinne fra debatten. Bra gjort DarkNight!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #24 Skrevet 21. februar 2009 Helt greit millie :-) Er jo litt av det samme problemet vi har, siden min var slik for noen uker siden. Bortsett fra at det ikke var puppen han våknet for. Men begge har nok nærhet som mål... Ligger han på samme rom som deg? Vi la minsten inn på eget rom da han var litt over 2 mnd, men har tatt han inn igjen til oss nå. Orket ikke å fly inn til han hver time på natta. Enklere med senga ved siden av. MEn nå som han sover hele natta, så skal han snart inn på eget rom igjen.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #25 Skrevet 21. februar 2009 Syns de kommentarene om at "visst du har det og det problemet, hvorfor bruker du tiden din m å sitte her å klager og ikke gjør noe m problemet ditt?" Om vedkommende ber om støtte og råd her, betyr ikke det at hun sitter her i time opp og time ned! Det er så mange smarte folk her:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå