lillemilletrille Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Gutten min på 1 1/2 år har 40 i feber og skikkelig slapp... Han ble syk på torsdag. Han har bare feber og er bare slapp, han hoster ikke eller er snørrete..Bare en influensa eller? Nå sover han, men vet ikke om han skal få sove så lenge han vil eler om jeg skal vekke han for ikke å ødelegge natte søvnen? Lurer også på om jeg skal ringe legevakten eller ikke? Noen med erfaringer? Det er mitt første og eneste barn og han har aldri vært så syk før så vet ikke helt hva jeg skal gjøre! Håper noen gidder å svare.... takk på forhånd:)
Gjest Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Heisann. Først litt for å berolige mor ... 40 i feber er ikke så skrekkelig mye til så små barn, det er ganske så vanlig. Det er flere ting som kan gi feber uten andre symptomer bl. annet en barnesykdom som kalles tredagersfeber, tenner kan gi feber og starten på influensa som du nevner selv. Når man vurderer hvor sykt et barn er bør man se mer på allmenntilstanden enn på selve feberen. Når du sier at gutten er veldig slapp bør du nok ta en telefon til legevakten for sikkerhets skyld. Det sies vel videre at feber i mer enn tre dager bør sjekkes av lege, så er han fremdeles syk i morgen vil de nok sikkert ha dere inn til kontroll. Og for sikkerhets skyld kan du jo tenke slik jeg alltid gjør når jeg er usikker på om ungene er skikkelig syke ... heller en telefon for mye til lege/legevakt ;-)
Sånn kan det gå Skrevet 21. februar 2009 #4 Skrevet 21. februar 2009 Jg ville gitt han en stikkpille og så latt han sove så lenge han ville. Sjekket han innimellom med å kjenne forsiktig på panna for å følge med på temperaturen.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 21. februar 2009 #5 Skrevet 21. februar 2009 Min er litt eldre 3 år, og ligger her med 40 i feber. Så lenge den ikke stiger lar jeg han ha feber, da det egentlig er kroppens måte å jobbe mot sykdommen på:-) Lar de også sove så lenge de vil, er sjelden noe problem med nattesøvnen når det er feber inn i bildet. Hvis du synes feberen stiger, så kan du gi pinex eller paracet i stikkpiller, (febernedstettende) Er du urolig så ring legevakten å få råd der. Som regel går det over av seg selv, men har de feber i mer enn 3 dager, skal du vel kontakte lege uansett. Håper du ble litt klokere:-) Er ikke noe moro når de er syke for første gang.
tiamor Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Jeg var hos lege med en av ungene på torsdag. Samme symptomer som din. Legen sa jeg skulle gi paracet hver 4. time, gi mye drikke og tilrettelegge for mye søvn. Pass på at han ikke blir overopphetet. Ring legevakt hvis ikke han drikker og er veldig slapp.
lillemilletrille Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2009 Tusen takk for svar alle sammen Jeg er litt roligere nå. Så jeg lar han bare sove og så ringer jeg legevakten i morgen om han ikke er bedre. Tusen takk igjen!
*TINCO* Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 hei Nattesøvnen blir ikke ødelagt når de er såpasse syk... Det hjelper med søvn. Du kan nok ta en telefon til legevakten og snakke med de, før det blir seint på kveld. Han har jo ikke noe sympomer som du kan vurdere heller så da er det kanskje greit med en crp test for å se om det er noe virus eller bakterier som herhjer med han. Også syns jeg du bør gi febernedsettende. Over 39 i feber så er det litt greit. Jeg pleier å tenke på hvordan jeg selv ble pleiet som barn også gi gutten min den samme omsorgen som jeg husker at var god God bedring til gutten din!
kelly Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Husk på HVORFOR man får feber da... Det er kroppens immunforsvar mot infeksjonen...så ikke gi febernedsettende om det ikke er yderst nødvendig, da forlenger man bare sykeleiet:) Men selvsagt, kommer helt ann på.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Har han noe utslett i ansiktet eller på overkroppen? Da kan det være den 4. barnesykdommen. Snuppa her hadde den da hun var ca 8 mndr. Hadde feber i 3 dager uten hoste eller noe. Skjønte ingenting. 39-40 i feber alle dagene. Etter tre dager forsvant feberen og hun fikk små røde prikker i ansiktet. Dagen etter prikkene i ansiktet kom, fikk hun prikker på overkroppen også. Og så var alt vekk. Merkelig barnesykdom den der )
prekæs Skrevet 22. februar 2009 #11 Skrevet 22. februar 2009 Når feberen nærmer seg 40 gir jeg en stikkpille. Og følger med på om den går ned. Over 40 i flere dager og jeg kontakter lege. Forstår veldig godt at du er bekymret. Sjekk også om du får kontakt med han. Sørg for nok drikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå