mayaya Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Da har jeg gjort: Fell videre raglan annen hver omg til det står igjen 41 m på forstykket = i alt 13 fellinger. Så står det: stikk fram til trådskiftet og klipp av tråden. Hva er trådskiftet???
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Her går det unna skjønner jeg ) Og det stemmer at det er til dit omgangen begynner.
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2009 Ikkeno å vente med Da skal jeg strikke til omg begynner ja. Så skal jeg vel over på vrangbord vil jeg tro, men noen har stjelt bladet mitt for å se på apene, så jeg må lete :-p
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2009 Eh, nei -sånn var det IKKE nei :-o Nå skjønner jeg virkelig ingenting! Oppskriften sier; Sett de midterste 11 m på forstykket på en hjelpetråd. La omg begynne foran. Fortsett fram og tilbake med glattstrikk og sett 1 m over på hjelpetråden i begynnelsen og slutten av hver p, raglansfellingene fortsetter som før på p fra rettsiden. Når det ikke er flere m igjen på forstykket, fortsettes det med å sette 1 m over på hjelpetråden i begynnelsen og slutten av hver p 4 ganger i hver side, raglanfellingen fortsetter som før på bakre del av ermet og på bakstykket. Altså; jeg skjønner INGEN ting av denne her, jeg :-o Status nå er jo at jeg er ved beg av en omg og har klipt av tråden. *sukk*
Gjest Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Det er nok ikke så farlig med den der tråden. Poenget her er at du skal lage utringning til hals. Derfor setter du midtmaskene foran på en tråd (eller bedre, på en ekstra liten rundpinne), og så strikker du videre mens du setter stadig flere masker over på denne pinnen. Når du er ferdig med det beskrevne, har du maskene som du skal bruke for å lage vrangbord i halsen.
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2009 Men hva gjør jeg der jeg står nå, liksom? Jeg står jo ved starten av en omg, med avklipt tråd..... *sukk*
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 Du bare starter omgangen med en ny tråd - ikke verre. Blir bare litt flere tråder å feste etterpå, men det går jo greit.
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #9 Skrevet 21. februar 2009 Eller så kan du bare knytte endene sammen, det pleier late meg å gjøre innimellom... Men ellers forstår du det du skal gjøre angående halsen???
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2009 Nei, akkurat nå skjønner jeg ikkeno jeg altså. Det stod jo at jeg skulle klippe av tråden her jeg er nå - hvorfor det da? Og skal jeg strikke fram til de midtmaskene, eller hva? Jeg er lost in space
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #11 Skrevet 21. februar 2009 Men er du nå kommet til enden - dvs. under ermene f.eks.? Var det der du klippet av tråden, eller har du nå kommet deg til litt foran på forstykket hvor du nå skal ta av de antall maskene?
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 21. februar 2009 Jeg er her : Fell videre raglan annen hver omg til det står igjen 41 m på forstykket = i alt 13 fellinger. Strikk fram til trådskiftet og klipp av tråden. Altså ved starten ev en omg/ der hvor ermet slutter.
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #13 Skrevet 21. februar 2009 Okay da har du gjort det riktig. Det jeg nå pleier å gjøre når jeg strikker genser med raglanfelling er følgende (for at det skal bli likt med omganger over hele dritten..): Du må finne ut hvilken maske som er den miderste på forstykket - det er bare å telle - hvis det er 41 på forstykket (i fra raglanfellingen) og du skal ta av 11 så vil det si at du skal ta av den miderste masken samt 5 på hver side av den. Ta nå strikkepinnen og før masker over til høyre (uten å strikke) til du kommer til de 5+1+5 - disse tar du over på en egen liten rundpinne eller en slik stor sikkerhetsnål som vi snakket om her forleden. Og så begynner du med ny tråd etter de maskene du har tatt av - altså til venstre for forstykket og strikker normalt og tar raglanfelling som vanlig. Du strikker helt rundt til du kommer på nytt til de maskene du har tatt av, og så må du strikke vrangt tilbake igjen (men husk at på hver ende når du kommer til de avtatte maskene så tar du en maske av de avtatte på den pinnen du strikker med) og slik fortsetter du til du har tatt alle. For min del så tar jeg bestandig raglanfellingen når jeg strikker den rette runden fordi at det ikke skal bli så vanskelig - litt verre når du strikker vrangt... Forstod du det?
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 21. februar 2009 Jeg svipper altså over 15 m på pinnen jeg strikker med, så 11 til en ekstra pinne. Så strikker jeg som før på venstresiden av disse 11. Strikker frem og tilbake. Det jeg ikke skjønner da, er hva jeg egentlig gjør når jeg møter midtmaskepinnen, og hvor ofte jeg skal gjøre dette, og når jeg skal begynne med det :-p
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 21. februar 2009 Og hvilken pinne skal jeg strikke med?? Om jeg strikker med rundpinen alt er på, blir ikke ekstrapinnen i veien da?
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #16 Skrevet 21. februar 2009 Okay skal vi sjå... Ekstrapinnen blir ikke i veien fordi når du kommer til den så snur du og strikker tilbake, til du treffer på den på andre siden. Du starter slik (nå har du tatt av de 11 maskene på egen pinne): Du har forstykket rett foran deg, nå starter du strikke til venstre for den pinnen med de avtatte maskene på. Du strikker de 15 maskene som er igjen på forstykket, raglanfelling/ermet, så bakstykket, raglanfelling/ermet og høyre side av forstykket, også 15 masker, til du kommer til pinnen på den siden. Så tar du på en maske fra xtrapinnen til rundpinnen din, så snur du strikketøyet og strikker vrangt heeeeele veien tilbake. Når du da kommer helt tilbake til venstre igjen på forstykket og den ekstrapinnen så tar du på en maske fra ekstrapinnen på den siden, før du strikker rett igjen og med raglanfellinger heeeele veien igjen osv osv osv... Ble du noe klokere..?
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 21. februar 2009 Ja, nå tror jeg at jeg har det! Men :-p Fortsett fram og tilbake med glattstrikk og sett 1 m over på hjelpetråden i begynnelsen og slutten av hver p, raglansfellingene fortsetter som før på p fra rettsiden. Når det ikke er flere m igjen på forstykket, fortsettes det med å sette 1 m over på hjelpetråden i begynnelsen og slutten av hver p 4 ganger i hver side, raglanfellingen fortsetter som før på bakre del av ermet og på bakstykket. står det i oppskrifta.... Skal jeg TA fra ekstrapinnen eller SETTE AV en ekstra på ekstrapinnen? Og skal jeg gjøre dette på begge endene??
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #18 Skrevet 21. februar 2009 Sorry min feil vennen - såklart du skal TA av fra hovedpinnen og SETTE PÅ ekstrapinnen (sorry har litt lørdagsfri her) - og JA på BEGGE ender.
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 21. februar 2009 Ah! Men vil det si at jeg nå da (første runde rettstrikk) skal sitte igjen med 12 m i midten? Og denne ekstra skal ikke være strikket? Eller skal jeg strikke helt fra og SÅ svippe den over på ekstrapinnen??? Kanskje du burde holdt et kurs for meg?? :-p
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #20 Skrevet 21. februar 2009 Den du setter over skal ikke strikkes på den runden du begynner på. Så jeg gjør det slik at egentlig nå når du begynner å strikke så har du 11 tatt av samt at jeg tar av 1 til før jeg begynner. Når jeg da har kommet rundt, og før jeg strikker vrangt tilbake tar av nok ei maske på den siden, Dvs. at før du begynner tilbaketuren så skal du da ha 1+11+1 (13) masker.
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #21 Skrevet 21. februar 2009 Oi! Jeg strikka den første også jeg.... Men det kan jo lett fikses, siden jeg starta på ny tråd der også. Skal jeg bare svippe over den til midtpinnen da? Så når jeg starter på første pinne vrang, er det 13 m i midten?
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #22 Skrevet 21. februar 2009 Jepp, når du snur strikketøyet og begynner på vrangstrikkinga så tar du av ei maske først (før du begynner å strikke) og da skal du ha 13 masker ja. Og ja du svipper den første maska over til midtpinnen. Ser du? Det er ikke så vanskelig )
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #23 Skrevet 21. februar 2009 Bare gled deg til jeg skal begynne med et prosjekt med mønster, du *muhaha* - prøve videre -
Miss Foster Skrevet 21. februar 2009 #24 Skrevet 21. februar 2009 hehehe - mønsterstrikking er mye enklere enn du tror ) Piece of cake/Pan comido/Barnemat Du får kose deg videre med strikkinga, dette går greit skal du se, når du begynner med selve halsen så skal du ta med de maskene du har lagt til på ekstrapinnen - kjempeenkelt. Nå går jeg å legger meg )
mayaya Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #25 Skrevet 21. februar 2009 Hehe - bra du er forutseende! Ellers er jeg vel her i morgen God natt og takk for all hjelp!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå