Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg vet at folat kan forebygge leppe kjeve ganespalte, og at man bør begynne med det 3 mnd før man starter prøveperioden. Vi har litt større sjans for å få et barn med dette, ettersom sambo ble født med både leppe, kjeve og ganespalte.. Jeg lurer derfor på om dere tror det er noe vits i å starte enda tidligere med folat? Eller om det rett og slett ikke har noe å si..

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folat er jo uansett sunt og gjør ingen skade for deg - tvert imot. så det er sikkert bare å kjøre på. Er jo mange "normale" multivitaminer som har folat i seg, så mange tar det o hele tiden.. (blant annet meg...;o)

Skrevet

Hei!

Trur ikkje du trenger å starte noke tidligere enn tre måneder, men det kan hende at du trenger å ta fleire tabletter. Snakk med legen din.

Har sjølv ryggmargsbrokk og fekk beskjed med legen min at eg skulle ta 10 tab x 0,4 mg.

(Ps må ta fleire tabletter kan du få resept på 1mg tabletter)

Skrevet

Om folat forebygger spalte er ikke bevist, men en tror at det kan virke forebyggende. Så det skader ikke å ta det. Men så lenge kroppen din tar opp normale mengder folat har det lite for seg å ta større mengder. Det kan sjekkes med en blodprøve.

Ellers har jeg hørt at vitamin D hjelper, og at en skal unngå for mye vitamin A (men du trenger selvfølgelig vitamin A også).

Skrevet

Jeg har også hørt at hvis man har større sjangs for å få det, så skal man ha høyere dose. Hadde snakket med legen hvis jeg var deg:)

Skrevet

Tusen takk for alle svar:) Jeg skal ta en prat med legen min jeg, så finner jeg nok ut av det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...