lego Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Hvordan gjorde dere det med de største barna? Jeg har fått for meg at jeg kommer til å føde på natten, eller ihvertfall at vi må reise på sykehuset i løpet av natten. Vi må få barnevakten da til å komme hjem hit og være her til mini våkner. Det blir sikkert ikke noe problem, men jeg har da lyst til å fortelle mini når vi reiser. Han er mye lettere å ha med å gjøre når han vet hva som skjer, og jeg tror han synes det er litt skummelt at mamma må på sykehuset. Har fortsatt nesten 2 mnd igjen til fødsel, så det haster ikke ennå, men jeg merker at jeg begynner å tenke mer og mer på fødselen nå, og bekymrer meg for hvordan mini kommer til å reagere. Tenker mye mer på dette nå enn hva jeg gjorde første gangen, men da hadde vi ingen å ta hensyn til... Blir det veldig feil å fortelle mini at "nå reiser mamma og pappa på sykehuset, for babyen kommer snart, men farmor sitter i stua og passer på deg." midt på natten? På en måte så er jeg redd han våkner og ikke vil sove igjen, men så blir ting mye lettere for barnevakten når han våkner og vet at mamma og pappa ikke er hjemme... Bekymrer meg alt for mye for noe som kanskje ikke blir aktuelt en gang! Kan jo hende jeg reiser til sykehuset midt på dagen for alt jeg vet... Uff, det her ble langt og rotete, men jeg måtte bare få luftet ut noen tanker... Merkelig at jeg er så mye mer bekymret nå enn første gang...
Mage Mi Sa Jo Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 hei nå har jeg 7 år mellom første og andre ogher måtte eldstebli med i bilen for tante bor på veien til sykehuset. hun satt som et tent lys i bilen og fikk ikke sove igjenn før utpå morningen er jeg blitt fortalt hun var så spent å lurte på så masse. hun var godt forberedt på at når babyen skulle komme måtte mamma og pappa på sykehuset og da skulle hun få være hos tanten sin. og hun gledet seg til det. jeg vet jo ikke hvor gammel din eldste er men om du snkker litt med eldste om at når babyen kommer så skal mamma og pappa på sykehuset. og da får han besøk av bestemor. kansje de kan gjøre noen avtaler om hva de skal gjøre mens dere er på sykehuset enten det er å bake boller eller spille spill eller reise å se på noe. noe som gjør at barnet gleder seg til den stunden sammen med bestemor. tror ikke du da trenger å vekke om natten for han vil jofå vite av bestemor hva som skjer og bestemor har jo værtmamma imange år og klarer helt fint å gjøre detkoslig og spennende og trøste storebror. tror nesten du kansje vil skape mer forvirring om duvelger å vekke han fremfor å forberede han på dette på forhond. minsten her vet ikke helt hva sykehus er og forstår heller ikke helt dette med at det er en baby imagen til mamma og langt mindre at denneskal ut. så her gjør visom sist men tenker at det viktigste er at vi forsøker å forberede han på det som skjer og at det for han er viktig at han er sammen med storesøster. hun er forbilde og alt er greit om bare hun er der tror jeg. han er bare 2 år og har ikke tid til annet enn å fly rundt å utforske omgivelsenen og teste ut grenser. språket erikke så spennende enda. han har noe språk ligger ikke etter men er ikke så opptatt av å bruke det så vanskelig å vite hvor mye han forstår. for han så har mamma pappa og alle baby i magen inklusiv han selv. hehe.
lego Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2009 Mini er 3 år, men egentlig nærmere 4 år i utvikling og forståelse, så han skjønner veldig mye. Han vet også at vi må på sykehuset ol fordi han har en fetter på 4 mnd og husker at vi besøkte de på sykehuset. Farmor har også vært syk og på sykehuset, så jeg tror egentlig at han er litt usikker på hva som egentlig skjer på sykehuset rett og slett... Tenker ikke noe særlig på hva han og farmor gjør mens vi er på sykehuset, for farmor er veldig flink med han, og han elsker å være der, så det bekymrer meg faktisk ikke. Synes det er så vanskelig å forberede han skikkelig på hva som kommer til å skje, nettopp fordi jeg ikke vet når det skjer selv... Men vi har jo begynt å snakke om det, så det blir sikkert ikke noe problem i det hele tatt når vi kommer så langt! Bare meg som er litt rar om dagen... Mange tanker i hodet... Takk for ett bra svar forresten. Tror jeg bekymrer meg unødvendig faktisk, men det er ikke så lett å gi slipp på de tankene heller...
sweet dreaming Skrevet 21. februar 2009 #4 Skrevet 21. februar 2009 Jeg fikk rier på kvelden , så vi kjørte vår da 2 åring til bestemor og sa at hun skulle få lov å sove der fordi vi tror babyen kommer snart. Den kom jo ikke før neste kveld, men hun storkoste seg hos bestemor og ble oppdatert om hva som skjedde. Denne gangen har jeg termin i påsken... så jeg vurderte å la være å skaffe vakt og dra alene på sykehus så mannen min blir hjemme med ungene. Pga. påskeferie osv. Vil jo ikke tvinge bestemor til å bli hjemme fra påakefjell for å barnevakte. Men nå har de tilbudt seg så da håper jeg å slippe å ligge på sykehuset uten gubben.
lego Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2009 Ingen av våre potensielle barnevakter reiser bort i påsken uansett, så det er heldigvis ikke noe problem her. Har forresten termin i påska jeg og. Er bare om vi må reise til sykehuset om natten at jeg synes det kanskje blir ett problem...
erteposen + 4 Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Kommer jo an på alderen til barnet. Første gang var eldstemann knapt 2 år, og det ville være meningsløst å vekke han om natten. En er jo veldig ofte hjemme i mange timer etter det har startet, og barnet kan jo forberedes da også. Vi hadde snakket om at vi skulle på sykehuset og han tenkte ikke på at sykehuset var skremmende. Barnevakte hadde med en lite pakke og det var stor stas den morgenen han stod opp og vi var borte. Nå er minsten 4 år når tvillingene blir født, og han blir heller ikke vekt om han ikke ber om det. De vet at om vi må reise kommer naboen ned om onkel ikke når å komme frem, og det er ikke noe problem.
3xMamma :) Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Vi sa ingenting til storebror da forrige ble født. Han var 2 år og hadde bestemor der. Jeg hadde ikke vekka poden. Det er jo mer kjedelig om han ikke får sove igjen etterpå, enn om han får en annerledes morgen. Hvis du er veldig bekymra, hva med å gi han litt ekstra tid med farmor, hvis det er hun som er barnevakten, så er det ikke så rart når farmor er der og mamma og pappa ikke er der. Du kan evt love han noe den morgenen (i samråd med barnevakten), for eksempel pannekaker til frokost. Noe han kan glede seg til, noe som er bare hans. Snakk med han om det. Men du må være trygg. Han må ikke føle at du syns det er "skummelt". Barna leser oss...
rosa76 Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Vi hadde heldigvis bestemor på besøk..Godt var det, for vi kom ikke engang frem til sykehuset for å føde. Kom i grøfta, lisom...ikke noe særlig å hatt storebror i bilen samtidig:-) Blir satt i gang denne gangen..Glad for det! Har stor forståelse for at alle tenker på dette.
3b@rnsmor-30* Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 jeg har ikke tenkt å vekke de store for å fortelle de at vi skal på sykehuset... da vår nr to ble født var storebror 1,5 år, og vi bare reiste.. tanta kom og passa han til han våkna, og mine foreldre tok over da..
Gjest Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Vi for vår del kommer ikke til å vekke ham. Nå bor farmora 5 minutter unna og det er ikke noe uvanlig at hun plutselig er her (dog vanligvis ikke midt på natten og uten oss tilstede) Jeg tror nok det blir mer dramatisk å bli vekket på natta og få beskjed om at mamma og pappa drar enn å våkne om morgenen å finne en kjent barnevakt i stua. Det er tross alt ikke mer enn noen timer (en dag?) vi blir borte før han kan komme til oss på sykehuset. Gutten vår er 2,5 år.
lego Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. februar 2009 Nei, det er veldig sant det dere sier. Er jo ikke sikkert det blir aktuelt en gang, så.... Jeg må nok bare la det ligge og heller ta det som det kommer. Og sambo kommer jo til å hente han så fort som mulig, og han kommer også til å være hjemme sammen med mini dagene jeg er på sykehuset, så det går nok bra. Bare jeg som har fått litt mange tanker ang fødsel og barnevakter og alt mulig rart i det siste... Takk for innspill og fornuftige svar.
manonym Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 Jeg hadde aldri vurdert en gang å vekke de når de er så små. Kommer bare til å forvirre og skremme stakkaren. Kan ikke helt se for meg at verken den fødende mora med store smerter, eller den stressa pappaen, kan fortelle det til en liten unge på en rolig måte som ikke virker skremmende.
lego Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 22. februar 2009 Hehe, det har du nok rett i ja... Jeg får nok bare la han sove og våkne med en barnevakt i stua i stedenfor.
Gjest Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 Med nr 2, var nr 1 i barnehagen når vi resite innover. Han var under 2 år, så han ble bare happy han når besteforeldrene hentet ham i stede for oss ;-) Når mini ble født var de to eldste 4,5 år og godt 2,5 år. da forklarte vi når det nærmet seg at babyen kom til å komme snart og kanskje om natten. I så fall ville xx (en nabo) være her når de våknet, og så skulle besteforeldre hente dem senere. Slik ble det også. Riene tok seg opp utover kvelden. Vi redde opp gjestesengen og naboen kom over som avtalt, han kjenner barna våres godt. Så reiste vi. Da ungene våknet forklarte han bare at nå var babyen kommet, fikk dem stelt og tok dem med hjem til seg, kona og deres unger, så var de der til min mann sine foreldre kunne hente dem (bor 1,5 time unna). Var ikke noe problem for dem i hvertfall :-)
zitapus Skrevet 22. februar 2009 #15 Skrevet 22. februar 2009 Min gutt er 2,5 år og jeg ser absolutt ikke noe poeng i å vekke han. Farmor kommer hit hvis det skjer på natta og selvfølgelig kommer han til å bli litt overraska når han ser henne her og ikke oss....men hun har vært masse sammen med han og han elsker å ha henne på besøk og besøke henne. Hvis vi tror at noe kommer til å skje om natta før han har lagt seg, så kan han overnatte hos henne. Og hvis det skjer mens han er i barnehagen så er det ikke noe uvanlig at hun henter han. Hvis jeg hadde visst akkurat hvilken natt det skjer (hvis det skjer på natta) så hadde man jo kunnet forberede litt, men siden det er en del netter å velge mellom så føles det også feil å si om kvelden at kanskje farmor kommer på besøk i natt. Jeg vet at det kommer til å gå bra. Riktignok er hun på hytta i natt (1 time unna) så hvis det skulle skje i natt og gå fort, så kommer en svigerinne. Da kan han kanskje bli litt mere usikker, men det er jo bare snakk om at hun er her den timen det tar for farmor å komme seg hit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå