husmus &2 Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Jeg har forsøkt å lete litt, men har ikke klart å finne noe som sier hvorfor det ikke bør gis grøt før 4 mnd. Med unntak av tarmsystemet så lurer jeg på om det virkelig ville være så galt å begynne med smaksprøver nå i en alder av 3.5 mnd. Han er så lei mme at han ikke får i seg nok. Det at han våknet igjen kl 22.00 og nå kl 01 er tydelig bevis på dette. Så nå vurderer jeg sterkt å gi litt grøt i morgen. Han må jo få i seg de kaloriene han skal hs.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 E vell at d belaste nyran unødvendi :-/ Men Hs sa til mæ at når babyen e 3,5 mnd kan man bynne gi litt grøt :-) Min gutt ete 200 ml hver 2-3 time på natta, blir ikke mett av mme :-( Imårn e han 3,5 mnd å da tenke vi prøve me grøt for å se om d mette bedre :-)
Gjest Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Du kan jo lage litt velling og gi det på flaske(tynn grøt av feks mais, klipp et kryss i en flasketutt).
Sunnybeach4gull :) Skrevet 21. februar 2009 #4 Skrevet 21. februar 2009 Vi har prøvd velling endel for å se om d hjalp, men d gjorde d ikke :-( Han blei nesten bare mer sulten :-(
Elisabeth '79=lykkelig mamma Skrevet 21. februar 2009 #5 Skrevet 21. februar 2009 Guttten min er 4 mnd idag. Og vi starter med grøt tenkte vi etter neste uke. Skal ut å reise ei uke nå MEN det jeg lurte på er...Må man starte med velling først eller kan man bare starte med et par skjeer grøt til kvelds? Og gir man det først og så (i mitt tilfelle) mme?
Fruktjuice-og-vann-lensmann... Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 vi har begynt med litt grøt nå, straks 4 mnd. men det hjelper ikke på spisinga på natta, hun spiser fortsatt en eller to ganger. hvor lenge er det vanlig at de spiser på nattestid? hun liker grøt virker det som, gaper og gaper..hehe
annemor80 Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Det er nyrene som ikke tåler det, men hvor tidlig det er greit, vet jeg ikke... Hs her har sagt tidligst 4 mnd.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 En eller 2 ganga mating per natt e jo kjempe bra da!! Hær mates d 6-7 ganga fordi han e så sulten :-/
Frøken Freken Skrevet 21. februar 2009 #9 Skrevet 21. februar 2009 Da jeg begynte med smaksprøvene ga jeg dem midt mellom to flaskemåltid - slik at hun ikke var stappmett, men ikke kjempesulten heller - og det er en fordel at barnet er uthvilt. Lurt å gi smaksprøvene på formiddagen i starten så man ungår evt magevondt på nettene. Jeg har nå flyttet grøtmåltidet til kvelden - jeg blander 10g maisgrøtpulver i 120 ml mme (mao 2/3 del hel porsjon pulver i mer enn 1 porsjon mme - ut fra anvisning på pakken)- og har oppi en skje eller to med fruktmos - slik at konsistensen blir ganske rennende, men ikke for vanskelig å gi av skje. Jeg gir grøten 1,5 time før legging, og hun får mme å drikke til (før ga jeg vann, men har nå lært at man visst skal gi melk, hun liker begge deler), når hun legger seg får hun en flaske mme. Spesielt viktig at grøten er tynn i starten, tarmene er ikke vant med å arbeide med fast føde og junior er ikke vant til å svelge noe som er litt tørrt.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. februar 2009 #10 Skrevet 21. februar 2009 Hvor lenge har han holdt på med småspisinga si nå da? Tenker at det kan jo også være at han har begynt å snu litt på spiserytmen sin, til at han spiser mindre på dagen og mer på kvelden/ natta? Her snus ihvertfall alle rytmer og rutiner stadig vekk, og jeg tar ingenting for gitt enda...Og, det er jo tross alt ganske vanlig at så små babyer våkner 1-2 ganger om natta for mat- kjipt men sant! Men når det er sagt; er ikke prompen født litt over termin, sånn at han er ca ca 4 mnd nå i forhold til termin-dato...?? Og det er jo heller ikke sånn at tarmsystemet modnes over natta den natta de fyller 4 mnd for å si det sånn, det hele er jo en gradvis prosess over tid!
husmus &2 Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 21. februar 2009 Ja, jeg hadde jo planer om å egentlig vente til han var nærmere 6 mnd jeg da, men det ser ikke slik ut. Men nå er det bare 2 uker igjen, så jeg regner med at tarmsystemet hans er ferdig utviklet til da
Nagilimia Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 Anbefaler også velling. Vi bor jo i Sarpsborg, og her gir nesten alle velling før grøt. Det er vist mye mer vanlig i sverige da, og har nok derfor smittet over på oss Østfoldinger. I Lillestrøm (hvor jeg er vokst opp) var det nesten ingen som gav velling. Velling gir en mye mer gradvis overgang, eller lage grøten veldig tynn. Hvis man ikke orker så mye klin (f.eks på besøk), er velling også veldig greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå