Gå til innhold

Begrensning av kvinners frihet

Anbefalte innlegg

Skrevet

En eks statsråd sidestiller kjønnslemlestelse med bruk av hijab, da begge deler begrenser kvinnens frihet. På hvilken måte mener dere at en hijab begrenser kvinnens frihet ? Burka kan jeg godt forstå, da bevegelsesmulighetene innskrenkes. Men hijab, et skaut på hodet ? Vil frihet si å vise mest mulig rompe, pupper og lår ? For meg er det ufrihet, fordi jeg føler meg som et kjønnsobjekt i menns øyne. Da kler jeg heller godt på meg, og forsøker heller å bevise at jeg har noe inne i hodet- et intellekt. En ting er klart for meg; Miniskjørtet er den vestlige kvinnes burka.

Videoannonse
Annonse
Gjest Siklerotte
Skrevet

Øh, akkurat. Miniskjørt + burka = sant.

Jeg har ingen sterke meninger om hijab-bruk i politiet. Ikke nok til at jeg gidder å engasjere meg i hvert fall. Og ja, frihet vil på mange måter si mest mulig rumpe, pupper og lår - men nå handler vel debatten mye om religiøst livssyn også. Det gjør igrunn ikke miniskjørt og pupper.

Skrevet

Hvis du hver dag måtte gå med nisselue fordi din kultur sa at det var rett, så ville vel det være begrensende? Særlig om du ikke hadde lyst og ville la håret flagre i vinden? Ut over det så er argumentasjonen din usaklig og usammenhengende.

Skrevet

Hei!

Jeg ser hvor du vil hen, men hijab og miniskjørt er ikke sammenlignbart.

Det er ikke noe kulturellt krav om miniskjørt i Norge. Jeg vil tro at de fleste som bruker minisjørt gjør det nettopp fordi de har lyst.

At karita B. sidestiller hijab med kjønnslemlestelse mener jeg er horribelt. Rett og slett. Fordi det er to så ulike handlinger, det å skjære av kroppsdeler, og det å iføre seg et plagg.

Det kan tolkes som ufarliggjørelse av kjønnslemlestelse, eller som ekstrem farliggjørelse av å iføre seg et plagg.

Og seksualitet skal vel egentlig ikke være tema i denne sammenhengen, slik jeg ser det, fordi debatten om uniform til polititjenestemenn skal handle om helt andre ting en seksuell frigjørelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...