Gå til innhold

Vente på å få ta en abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant ut igår at jeg er gravid, jeg er fire uker på vei og det passer ikke i det hele tatt. Jeg er alenemor (hadde kjæreste) og jeg er akkurat begynt i skolegangen min igjen, og hadde det vært med en mann jeg hadde følelser for så hadde det vært noe helt annet.

Uansett, jeg ringte til kvinneklinikken idag for å forhøre meg om abort og hvordan den utføres. Hun spurte hvor langt jeg var på vei og da sa jeg at jeg var fire uker på vei. Hun svarte da med "du er altfor kort på vei" du kan ikke ta abort før om noen uker du.

Bare jeg som reagerer på det? Er det virkelig sånn? Jeg vil jo bli ferdig med det, ville jo helst ha det gjort før hjertet begynte å slå, sliter jo nok med tanken om å fjerne en celleklump, men nå må jeg jo fjerne noe med et hjerte som slår. Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke kan ta den nå liksom...

Så nå blir det lege på tirsdag, som skal henvende meg videre, så sender sykehuset meg et brev i posten(!) om en time, så skal jeg ta en medisinsk abort hjemme. Jeg har på følelsen av at dette vil ta flere uker. Er det virkelig så bakvendt? Ikke at jeg forventer å få time på dagen, men å bli nektet å få komme inn til sjekk fordi jeg er for kort på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så trist å lese. Jeg syntes kvinners helse er alvorlig nedprioritert. Medisinsk abort kan vel gjøres så tidlig? Uansett, legen bør ta i mot. Både for forebyggende psykisk helse og fysisk helse. Blir helt matt jeg. Lykke til HI. Ønsker deg alt godt. Det vil komme et bedre tidspunkt for deg å få barn.

Skrevet

Hei! Så trist å lese innlegget ditt.... Men det er nå faktisk slik at det ikke alltid passer å få barn, og det har jeg full respekt for!

Jeg har også tatt abort, men det var kirurgisk. Jeg måtte vente til jeg var 8 uker på vei da.. men det varierer sikkert.

Skrevet

Jeg har nok bestemt meg for abort, jeg vil ha masse barn, men planen var å vente ett år før jeg begynte å prøve. Så jeg er liksom sint på alt, sint på kondomer som ikke funker, sint på han, sint på meg osv.

Skal til legen på tirsdag, så da blir jeg vel henvist videre. Jeg prøver å ikke tenke at jeg er gravid, og det er fælt og si det, men jeg føler meg ikke gravid (utenom kvalmen da). Må bare få hodet mitt på noe annet. Og jeg som i utgangspunktet var imot abort... Jaja, så feil kan man ta.

Er det sånn at man kan ødelegge sjansene for å bli gravid senere om man tar abort?

Skrevet

Ja, sånn er det. Det er medisisnke grunner til at abort er mest gunstig på gitte tidspunkt. Abort er ikke en lettvint løsning, det er hensyn som må tas og noe ventetid.

Skrevet

Jeg også måtte vente til jeg var over 8 uker på vei...for så vente på ferieavviklingen på sykehuset. Tror man ikke kan utføre en kirurgisk abort før ca 8 uker... utover det er abort ingen førsteprioritet.

Masse lykke til...og prøv å ikke tenk på dette... vet det ikke ikke er lett.. men ventetid må man regne med desverre

Skrevet

Man kan vel ikke ta medisinsk abort hjemme? Jeg måtte hvertfall gjøre det på sykehuset. Var 6 uker på vei. Den kan skje komplikasjoner under en medisinsk abort.Fikk forresten time veldig fort. Samme uka jeg var hos legen.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta medisinsk abort, jeg var over 18 år og hadde født før, og bor rett ved sykehuset, så da var det greit.

HI

Skrevet

joda man kan ta en medisinsk abort hjemme om man ønsker, men det er vel på eget ansvar. Jeg mener du kan ta abort nå, har ei venninne som gjorde det når hun var noen dager over 4 uker på vei. Det kan da vel ikke være så forskjellig fra sykehus til sykehus?

Skrevet

Jeg ventet i over to uker før jeg fikk time

Skrevet

Hun jeg snakka med i telefonen sa at de måtte først se at det var noe der, før de kunne gjøre noe. Betyr det at det blir ultralyd? Jeg vet ikke om jeg orker å se en minibaby på skjermen.

HI

Skrevet

De pleier å utføre en ul for å se om det er noe der og hvor langt du er på vei .

Men de snur skjermen sånn at du ikke ser noe og de bruker kort tid ca 1 min .

Skrevet

Uff, jeg gruer meg. Prøver å tenke at jeg ikke er gravid, noe som (heldigvis?) ikke er så vanskelig fordi det ikke har gått opp for meg.

HI

Skrevet

Får håpe du får time så fort som mulig.

Tror ikke man ødlegger sjangsene for å bli gravid igjen senere når man tar medisinsk abort.

Man kan vel være uheldig ved kirurgisk, men det er nok unntaket å ikke regelen.

De aller aller fleste kan få barn selvom de har utført en abort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...