Gå til innhold

Dere som er gravide: Kor mange måltider spiser dere hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da eg var til jordmor i uke 16 fikk eg beskjed om å spise minst 6 måltider pr.dag.. Noe som er for meg ganske umulig, da eg slite m å få i meg 3 måltider.. Så hvor mange måltider spiser dere? Og er frukt 1 måltid?

Og ho sjekket også kmi/bmi'en min... Hvorfor vet eg ikkje.. Noen her som kan si hvorfor de sjekker den? Og gjør de det på alle gravide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm..... kan det være du blir ansett som undervektig ut fra bmi'en? kanskje derfor hun sier det?

og ja det blir sjekket hos alle gravide:) høyde og vekt for å regne ut bmi... jeg ble ansett som undervektig før jul, men la på meg i julen så er nå inne under normalen... så jeg har fått beskjed av legen om å passe på å få i meg skikkelig åltider, men ikke om å spise mer osv..

pdet blir anbefalt å ikke frotse, pga kiloene skal jo av igjen.. og at man faktisk egentlig ikke trenger det (derom man er normalvektig) det er ikke mange kaloriene man trenger ekstra i løpet av en dag... leste en artikkel her inn om at fx en skive med grovbrød og ost etc var egentlig bare det som skulle til....

Skrevet

Det varierer fra 4 til 6 måltider pr dag. Kommer litt an på hvor sulten jeg er. Fokouserer på å spise regelmessige måltider bestående av vanlig sunn mat.

Skrevet

Eg er nærmere overvektig enn undervektig... Og eg tippa bare på kor høg eg var, vet ikkje, for har ikkje målt meg siden eg gikk på grunnskolen, noe som er 15 år siden...og det målet huske ikke eg igjen.. De målte ikkje kmi på meg ved forrige sv.skap, og har heller ikke gjort det på en venninne av meg som fødte for 1 mnd siden.. Synes det er veldig rart at det skal stå på helsekortet mitt...

Eg og leste det om en skive grovbrød m ost på... Eg spiser 3 måltider om dagen (pluss frukt), mer får eg ikke i meg, er ikke mer sulten... Og det sa eg t jordmora, men det var ikkje godt nok for ho... Sa det samme til legen, og han sa at babyen/fosteret tok det den hadde bruk for av kroppen min, samme hva jeg spiste/fikk i meg av mat.. Så her velger eg å høre på legen fremfor jordmor..

Skrevet

Hvor ofte spiser du da? (Nevn gjerne kl.slett...) Og hva spiser du?

Jeg spiser brødmat om morningen og til lunsj, og en sunn middag.. Som oftest frukt til kvelds, og ellers på dagen.. Det er det eg klare å få i meg, magen min sier stopp veldig fort...

Skrevet

Da regner hun små måltider mellom de store:) Jeg spiser nok 6 måltider om en regner sån. I dag så dagen ut slik:

Frukost. I porsjon havregryn med skummamelk og blåbær.

Mm: 1 appelsin, 1 ryvita med lettost

Lunch: Kyllingsalat

Mm: 1 lettyoghurt med litt kli

Middag: Laks, fillkornsnudler og grønnsaker

Mm: 2 knekkebrød, gulerøtter og dip.

Skrevet

100!!!!! hehe... Neida ikke fullt så mange, men hver 2. time må magen ha mat. Ikke så mye hver gang, men ofte. Vet ikke hvor mange måltider i løpet av en dag 6-7 ca. Er snakk om 1 brødskive til frokost. Da er jeg stappa mett. Så går det 2 timer og jeg må ha en ny brødskive, kanskje til og med to!! ;)

Jeg merker tydelig at jeg må ha mat med fiber og energi. Et eple eller en yoghurt funker ikke i mer enn noen minutter. Helt utrolig snålt... Var ikke sånn med førstemann.

Skrevet

Eg spise frukt mellom frokost, lunsj og middag, men ikkje mellom alle... I dag har eg hatt 4 måltider inkl 1 fruktmåltid...

Eg tåle ikkje yoghurt så godt, så e bare skive eg kan spise utenom frukt og når eg spise frokost så spise eg meg mett da, og da er ikje eg sulten igjen etter kort tid... Det er det eg synes er så vanskelig..

Skrevet

Magen min e ikke sulten igjen etter to timer... Og til frokost må eg av og til ha to skiver...

Eg har aldri klart å spise mye mat, og klare det ikke nå heller...

Skrevet

Jeg spier det jeg har lyst til å spise og prøver ikke å følge noen type "diett" bare fordi jeg burde være sunn. Dessuten er sunn mat ikke særlig godt når jeg går gravid:) hihi! I dag har jeg spist:

Frokost: 2 skiver gorvbrød med banan og 1 stort glass lettmelk.

Mellom m: Banan og youghurt

Lunch: 2 Skiver grovbrød med bacon ost 1 glass lettmelk.

Middag: Snitsel,stekte poteter og soppsaus.

Kveldskos: Mango sorbet og 1/2 kvikk lunch:)

+ en halv brødskive jeg stjal fra mannen min:)

Ganske ensformig mat i dag, ellers bruker frukt å være noe jeg spiser masse av.

Skrevet

Det finnes mange gode mellomåltider som ikke er brød og frukt, og det trenger ikke å være stort. Brød blir for mettende for meg, men en knekkebrød går ned. Jeg spiser frukost 0700, lunch 1200 og middag 1730 - og trenger noe i mellom for å holde blodsukkeret mitt stabilt.

Yoghurt er jo ikke spesielt sunt, så det skal du ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke spiser:) To frukter pr dag er også nok. Er du hjemme kan du jo lage deg en smoothie om kvelden med juice og bær. Bær er supersunt. 5-6 mandler eller andre usalta nøtter er også kjempe god næring og et godt mellommåltid. Lett å ha i veska. Tørka aprikos om du liker det (coop sine egne er oftes svært gode til en ok pris). Et glass juice kan også fungere.

Det er jo den samla inntaket med kalorier gjennom en dag som er viktig. Har venner som spiser like mange kalorier som meg i to måtlider, jeg må spre dem ellers blir jeg gretten og sur. Klarer heller ikke å få ned store måltider for tvillinger tar plass.) En porsjon havregryn for meg er rundt 30-35 gram, men litt hakka nøtter og biola/melk til. Har du problem med å få i deg nok og riktig næring er jo der næringsdrikker å få kjøpt på apoteket.

Skrevet

Jordmor sa at jeg burde spise hver 3.time for å holde jevnt blodsukker, og måtte ikke spise så mye hver gang hvis jeg ikke var sulten. Man er ekstra utsatt for diabetes i svangerskapet, noe som kan skape store problemer. Jeg spiser heller mye og ofte...

En vanlig dag kan være sånn:

Frokost: 2 grovskiver m ost og paprika + jus

Mellommåltid: Gulrot/eple

Lunsj: 3 grove brødskiver + vann og te

Etter jobb: eple/appelsin el.l

Middag: Ulikt, men spiser nok ganske sunt og ganske mye

Kvelds: 2 grovskiver og vann/biola.

Har høy forbrenning i utgangsåunktet, men merker at kiloene kommer fort nå... Men må ha mat for å kunne konsentrere meg...

Skrevet

Spiser 5 måltider pr dag. noen ganger mer.Har ikke vært plaget med kvalme. Har kjempe god matlyst.lagt på meg altfor mye.Men har ikke klart å trene.trente 5 ganger i uka før jeg blei gravid.Spiser mer nå,kjeder meg.Er gravid i uke 39.

Frokost:havregrøt,frukt og yoghurt,te eller kaffe

Lunsj:ofte på kafe,salat eller baguett. Noen ganger kake eller is.

Middag:Fisk eller kjøtt.masse grønnsaker. Pasta eller ris.

Om ettermidagen blir det ofte noe mat.bolle,kjeks,sjokolade.kaffe

Kvelds:knekkebrød ,frukt .Noen ganger pop corn.men prøver å kutte ned på salt fordi jeg har fått vann i kroppen!!Drikker mye vann.

Skrevet

Jeg starter med frokost når jeg står opp, gjerne 2 skiver grovt brød med div pålegg og en kopp te til. Eller en skål med frokostblanding og melk. 3 til 4 timer senere er magen klar for lunsj, da spiser jeg ofte 2 skiver brød med div pålegg, drikker en kopp te og avslutter med en frukt. Ofte blir jeg litt sulten før det er tid for middag, og da tar jeg et mellommåltid, dette kan være et par kjeks (f eks divestive eller bixit) og en frukt, en rett-i-koppen suppe, et par never nøtter og tørket frukt, et knekkebrød med pålegg, en frukt og en håndfull mandler etc. Middag spiser jeg sånn i 17-tida, går mye i pasta- og risretter. Tar gjerne en frukt til dessert. Utpå kvelden i 20-21-tida spiser jeg kveldsmat, ofte to knekkebrød med pålegg pluss en kopp te. Hender en gang i mellom at jeg våkner midt på natta av at jeg holder på å dø av sult, da tar jeg meg et mellommåltid a la det jeg spiser før middag.

Skrevet

Jeg spiser frokost, ganske mye til frokost egentlig. Sånn ett par skiver , en kopp kaffe , kanskje litt youghurt og tar vitaminer og omega 3.

Når jeg da kjenner meg fysen igjen etter noen timer tar jeg litt frokostblanding med melk . En skål med blandet fruktsalat ,eller ett stort glass skummet kulturmelk.

Middag spises her relativt sent så det pleier gå noen timer ,så er det middag. Spiser meg mett og så kommer kvelden. Da drikker jeg som regel melk før jeg legger meg .

Kan si at jeg spiser 3 måltider da, med en og annen frukt innimellom , eller f.eks en bolle hvis jeg ser det blir lenge til middag og jeg er i nærheten av ett bakeri.

Legen har ikke bedt meg spise faste måltider, men han syntes jeg hadde lagt på meg mye i starten, men da var jeg så slapp og trøtt og sliten at jeg gikk og småspiste hele tiden for å holde blodsukker opp. Gikk i mye hurtigmat og sånn som ikke er bra for vekt og trivsel generellt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...