Gå til innhold

Så kom tulla til slutt.. (med ekspressfart)


Spireline

Anbefalte innlegg

67 timer etter vannavgang ville sykehuset vente et døgn til med å sette i gang fødselen. Da var det bare å felle noen tårer, hadde hatt maserier alle disse timene, og mentalt forberedt meg på at nå skulle det skje. Heldigvis skjønte de hvordan jeg hadde det, og ga meg til slutt en cytotectablett. Da hadde jeg 2 cm åpning. Fordi jeg var så moden, eller den m mest modning av de som ble satt i gang, fikk jeg komme ganske raskt på føden. Der skulle vi bare slappe av til jeg skulle få neste tablett 4 timer etterpå. Da det hadde gått nesten to timer fikk jeg plutselig rier, kjempetette og vonde. Rakk heldigvis å spise litt, for riene kom brått på. Og så ofte at jeg knapt rakk å trekke pusten mellom. Slitsomt og utrolig vondt.. Etter en time med disse riene ble jeg undersøkt av jordmor, og hadde da 3 cm åpning. Jeg ga nesten opp, etter en time hadde jeg altså bare fått 1 cm mer.. sukk..

Jordmor skulle komme tilbake etter en stund og sjekke, men jeg syns det ble så heftig at vi ringte på henne igjen. Etter en stund syns jordmor vi skulle flytte meg over i fødesenga slik at jeg kunne få litt lystgass. Men jeg rakk ikke flytte meg mellom riene, for de kom så tett. Så jeg ble kjørt helt bort, og brukte 2 rier på å flytte meg over. Satt på sengekanten og følte at jeg nesten satt på barnet. De fikk meg oppi, og da måtte jeg bare presse. Jordmor sa jeg ikke fikk presse så mye, men kunne presse litt.. (lett å si) Etter en pressrie stod hodet i åpningen, og jordmor ble lettere stresset, hun måtte bare kaste på seg forkleet og ta i mot jenta som kom på neste rie. Jeg hadde altså gått fra 3 cm til fødsel på under en time. det kaller jeg ekspressfart.. Var så lettet da hun var ute at jeg bare storgråt. Selvsagt verdens skjønneste lille jente, for liten er hun, jeg har jo ikke termin før i mars.

Ønsker dere andre "marsere" lykke til.. Jeg syns dette er like fantastisk selv om det er nr. 3 =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun var 3030 g og 49 cm..

Pga termin på papiret ble hun behandlet som prematur i et døgn, før barnelegen kunne uke henne til mer. Slitsomt.. Jeg har vært skråsikker på terminen min selv hele veien, og barnelegen var heldigvis enig! Mitt minste barn, men ikke for liten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei nr.3 i magen!

 

Gratulerer med den lille! Siden åpningen lot vente på seg og kom i ekspressfart når den først kom, lurer jeg bare om du noen gang har vært konisert? Dvs fått skjært av litt av livmorhalsen ifbm celleforandring. Har nemlig skjønt det slik at da kan nettopp det skje.

 

Derfor har jeg tenkt å skrive i brevet til jordmor at de må være klar over min konisering og at åpningen kanskje ikke kommer jevnt og trutt, men la vente på seg og komme plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Jeg har ikke vært konisert nei.. Men hadde en slik fødsel sist også.. 30 timer på første 5 cm, og 2 timer på resten. Er vel bare litt treg i starten..

Nå ble det jo rene styrtfødselen, men tror jeg skylder på en blanding av cytotec, bringebærbladkapsler og hissig akupunktur =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde menstermin 8 mars, og Ul termin 16 mars.

Så det kom litt brått og uventet i grunnen. De skulle uansett sette i gang fødselen 2 mars pga store bekkenplager, men nå slapp jeg jo det da. Nå er det bare fryd og gammen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...