Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Etter mye jobbing fikk jeg endelig opp melkeproduksjonen til ett nivå som jeg var fornøyd med. Måtte fremdeles gi mme til hvert måltid, men han fikk i det minste nesten halvparten av maten fra meg. Har måttet pumpe meg pga av såre brystvorter,(som viste seg å være gule stafelykokker) så det har blitt lite amming. Forrige helg havnet ett familiemedlem på sykehus, dermed ble det lange dager så sykehset uten mulighet for pumping, jeg fikk heller ikke til å amme der. Etter flere dager på denne måten er nesten all melken borte. Er ganske fortvilet og lei meg nå og lurer på å gi opp hele ammingen, men samtidig vil jeg så gjerne at han skal få noe fra meg. Er det noen som vet om det er noen mulighet for at jeg kan (med iherdig innsats) klare å få opp melkeproduksjonen igjen eller "har toget gått" siden jeg forsømte pumpingen så lenge?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Det skulle ikke være noe som helst i veien for å øke produksjonen igjen! Er det helt utelukket å amme? Spør bare, for da ville du fått litt mindre stress med pumping! Toget har absolutt ikke gått. Si fra hvis du vil ta dette utenom forum! Du kan ringe meg eller en annen ammehjelper om du vil.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Det er fullt mulig å ringe ammehjelpen om pumping også, selv om man ikke ammer
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Tusen takk for svar. Du reddet dagen min :-) Så lenge det er håp skal jeg jobbe for å få opp melkeproduksjonen igjen. Jeg får ikke ammet på det brystet som har stafelykokker, det gjør bare for vondt, men har lagt han til det andre brystet en gang i kveld og skal gi det ett forsøk til før vi legger oss. Jeg er litt forsiktig siden jeg fremdeles er litt sår. Nå ser jeg i alle fall mye lysere på ting :-))
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Godt å redde noens dag Men du - får du behandling mot stafylokokkene?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Nei, fikk beskjed av jordmoren på sykehuset at de aller helst ikke ville gi antibiotika. Jeg skulle prøve å pumpe meg annenhver time og se hva som skjedde. Virker som om brystet er bedre i dag, så jeg håper på å få lagt han til i løpet av ettermiddagen.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Hm, det var rart! For stafylokokker i sår i brystet har en tendens til å trenge behandling for at det skal gå bort, og for at det ikke skal bli til en brystbetennelse. Jeg ville snakket med lege, evt. legevakt jeg. Her er noe du kan ta med til de: http://www.rikshospitalet.no/iKnowBase/Content/409731/Medisinske%20brystkomplikasjoner%20ved%20amming.pdf Litt utdrag: "BAKTERIELL INFEKSJON (uten klinisk manifest mastitt). Smerter i brystet som kan likne på smertene ved soppinfeksjon og som også opptrer etter og mellom ammingene, skyldes i en del tilfeller bakterier. Det er derfor viktig å ta dyrkningsprøve fra brystknoppen og melken for å klarlegge årsaken. Ved påviste bakterier (oftest gule stafylokokker) vil en som ved en klinisk bakteriell mastitt behandle med et penicillinaseresistent penicillin, dikloksacillin eller kloksacillin (eks. Diclocil®) 500 mg fire ganger daglig. Øvrig behandling også som ved bakteriell mastitt." Og her er fra ammehjelpen: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=216 "Det er svært vanlig at det går bakterier i åpne sår, og da gror de ikke før bakteriene forsvinner. Dype sprekker som ikke gror, og gir sterke brennende smerter under og etter amming kan være tegn på infeksjon. Ved vedvarende såre brystknopper eller mistanke om/symptomer på infeksjon, ta kontakt med legen din snarest, for å få tatt en dyrkning fra sårene. Dette er for å sikre seg prøven før man begynner med eventuell behandling, i tilfelle det viser seg å være en sjelden basille og ikke det som er vanligst, nemlig gule stafylokokker. Prøven tas på samme måte som for andre dyrkningsprøver: en bomullspinne rulles over såret for å få med seg prøvemateriale, så settes den i transportmedium for forsendelse til laboratoriet. Ofte er det tilstrekkelig med vasking med saltvann, og eventuelt påsmøring av en bakteriedrepende salve. Men noen ganger må man ha en tablettkur (antibiotika). Av salver pleier Brulidin å være effektiv, man smører på et tynt lag etter hver gang man ammer eller pumper, slik at sårene er dekket av Brulidin størst mulig del av døgnet. Man kan tørke det forsiktig av med en våt, helt ren klut før amming eller utmelking for å unngå at barnet får det i seg. Det kan ikke understrekes nok hvor vesentlig det er at du får riktig medikament, og veldig ofte er den aller vanligste penicillintypen utilstrekkelig. Dette er fordi den vanligste basillen man finner i slike sår er motstandsdyktig mot helt vanlig penicillin, så man trenger en litt sterkere antibiotika. " LYKKE TIL!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå