Gå til innhold

nybakt mamma trenger litt råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg har en liten gutt på snart en måned, og lurer på litt forskjellig:)

han hater å bli stelt, illskriker med en gang vi tar av han buksa. har prøvd å pakke han inn i tilfelle det er det at han blir kald, det hjelper ikke. han blir stille nesten med en gang vi løfter han opp fra stellebordet. noen som har vært borti lignende som har noen lure tips?

så lurer jeg litt på babybjørn... har jo hørt så mye dårlig om det, når det gjelder bærestillingen at det ikke er bra for babyen... men har en far her i huset som vil ha noe sånt... fins det noen typer som er bedre enn andre? han nekter å bruke sjal eller mei tai... noen som har erfaringer med bruk av babybjørn?

på forhånd takk=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med den lille!

Når det gjelder å få han til å trives på stellebordet så er det mange ting du kan prøve. For det første er det fint om det er godt og varmt i rommet. Og den som steller må selv være rolig i bevegelsene, og gjerne stryke og massere litt. Bruk god tid og prøv å få han til å slappe av. Snakke med han eller syng sanger slik at du holder på oppmerksomheten hans. Hvordan er han når han bades og så legges på stellebordet? Det høres ut som om dere har kommet inn i en ond sirker, og at han rett og slett ikke har funnet ut at det kan være deilig å ligge naken på stellebordet. Han begynner også å bli såpass stor at en uro over stellebordet kan ha god effekt. Sønnen min elsket å ligge på stellebordet da han var på samme alder, så jeg har egentlig ikke så mye erfaring med det motsatte, men de tingene jeg har nevnt virket åpenbart for meg.

Når det gjelder babybjørn så hadde jeg bare positive erfaringer med den. Hadde en babybjørn aktiv tror jeg (snart fire år siden riktignok). Den likte mannen min også, for han syntes bæresjal av forskjellige typer ble litt for femi. Og viktigst av alt: ungen hadde det veldig fint der. Han stortrivdes rett og slett. Men det er jo viktig at den ikke brukes altfor lenge av gangen når de er så små. Vi begynte å bruke vår når poden var omtrent like gammel som gutten din, men sønnen min var veldig stor og sterk helt fra fødselen (født nesten to uker over termin).

Lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke fått babyen min enda. Men vi ble anbefalt å være litt forsiktige i begynnelsen (første 3 mnd) med bæresele fordi belastningen på babyens rygg og nakke kunne bli feil. De sa at om vi valgte å bruke den måtte det bare være i korte perioder av gangen. Vet at det finnes sånne nå som babyen kan ligge i når de er veldig små og snu så de sitter når de blir eldre. Cybex bæresele heter den tror jeg :) Finnes på http://babyproffsen.se/ så du kan se den:)

Skrevet

Har noen tips til deg ang alternativ til babybjørn.

Ergo, Manduca og Patapum er gode alternativer til BabyBjørn. Der sitter babyen høyere med knærne og får fordelt vekten bredere, ikke bare på bekkenet.

Alle disse tre bæreselene er lette å klipse på og veldig pappavennlige!

De minner litt om meitai (som du kjente til), men i stedet for å knyte den på, er det kortere seler som en klipser på, nesten som på en ryggsekk (kan brukes både på rygg og mage).

Flere norske nettbuttikker som selger disse, men jeg tror faktisk at www.lotusbarn.no selger alle sammen.

Lykke til!

Skrevet

Jenta vår hatet å bli stelt fra dag 1. Men etter hvert fann vi ulike måter å avlede henne på. F.eks yndlingssangen hennes, ei rangle, noe spennende å se på osv. Etter en stund begynte hun å like å bli stelt. (det tok sin tid, da. Trenger nok litt tålmodighet!)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...