Gå til innhold

ang legebesøk og jordmor under svangerskapet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lønner det seg og gå til begge to under svangerskap?

Får man flere kontroller av å gå til begge? Istedefor å gå til kun legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får vel like mange kontroller. Jeg føler at jordmor tar meg mer på alvor, har litt mer peiling og er bedre til å gi info. Så jeg vil anbefale det.

Skrevet

Du får ikke flere kontroller, du går annenhver gang. Jeg anbefaler å gå til jordmor, de har bedre tid, og bedre kunnskap.

Skrevet

Man får like mange kontroller hos begge. Men tiden kan variere.

Ikke alle som har god tid hos legen sin, derfor kan det være kjekt å gå til jordmor siden hun ofte har lenger tid.

Jeg gikk kun til legen ved første svangerskap. Følte aldri noe behov for jordmor, siden min lege alltid hadde god tid. Ikke at jeg hadde så mange spm heller.

Andre svangerskap begynte jeg å gå til lege og jordmor, jordmor siden jeg da bodde i en annen kommune og legen min i en annen. Men kuttet ut jordmor siden jeg følte det bare ble masse prat om ting jeg ikke hadde noe behov for å prate om. Ikke kjente hun meg og min kropp slik som min lege gjør, slik at jeg måtte forklare alt igjen etter hun hadde tatt mange prøver. (har noen prøver som alltid det blir utslag på, uten at det er noe. )

Følte meg bedre tatt vare på av min lege enn jordmor. men jeg er nok ganske heldig med legen min. Ikke uten grunn jeg har han samme enda, selv om jeg nå bor 45min unna.

Skrevet

Får like mange kontroller ja, men du får to profesjonelle med utfyllende kunnskaper. Jeg var heldig, min lege kan veldig mye om svangerskap og jeg følte meg like trygg hos henne som hos jm, men min jm var også veldig flink, kanskje hakket mer ivrig på å sende meg på sjekk på føden..?

Skrevet

Det blir nok like mange kontroller ja. Personlig gikk jeg til legen for første kontroll alle gangene. Hun tok blodprøver osv, og søkte etterhvert om fødeplass på sykehuset. Men hun har det alltid travelt, og gjør bare det hun absolutt "må". Så etterhvert i graviditeten fikk jeg behov for å gå til en jordmor også, for å få snakket om diverse ting, f.eks fødsel og rutiner på sykehuset ol. Det vet jo jordmor mer om enn legen.For meg ble det nesten til at jeg tok annenhver kontroll hos lege og jordmor. Det fungerte greit for meg.

Skrevet

Jeg bruker bare jordmor. Litt fordi jeg ikke har noe forhold til legen, og fordi jordmor er en godt voksen kvinne som også jobber på sykehuset som jeg skal føde ved. Kunnskapsrik, pragmatisk og "min type" i motsetning til den stakkars turnuskandidaten som nå har tatt over for min faslege *hihi* Huff og huff... håper han tør opp etter hvert ;-) Helt sikkert er det i alle fall at han skal IKKE ta min GU 6 uker etter fødsel! Han har jo knapt sett ei høne i hele sitt liv *ler*

Skrevet

Kommer vel an på legen og jordmoren din det, egentlig.

Jeg får flere kontroller ved å gå til lege... jordmor holder seg strengt til de anbefalte kontrollene, og legen min er flinkere enn henne uansett. Jeg går derfor bare til lege, som synes svangerskap er det morsomste han driver med og derfor alltid setter av godt med tid. Det er sikkert mange som har en annen opplevelse hos fastlegen sin og derfor anbefaler jordmor, men jeg synes jordmor ble altfor mye utenomprat og formaninger. Hvis du prøver begge, kan du jo gjøre deg opp en mening selv...

Skrevet

Ja, får mange flere ved å gå til begge.

Skrevet

Jeg gikk til både lege og jordmor, og gudskjelov for det.

Ved "siste" kontroll hos jordmor sa hun bare :" Din fødsel kommer til å gå sååå fint, og sikket til termin...og hvis ikke bare bestiller du deg en time på sykehuset. "

Det endte med at jeg gikk 2 uker over termin og trengte tett oppfølging de siste ukene, noe legen min tok seg av. Hun synes jordmor var rar som bare overlot meg til meg selv på den måten.

Men sånn blir det vel når de har en jordmor i hele komunen !?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...