Gå til innhold

Vårbaby eller høstbaby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg og samboer er i planleggingsfasen, og selvom jeg vet at det kan ta lang tid fra man begynner å prøve til spira sitter, tenker jeg en del på hvilken tid på året det er "best" å få baby. Med tanke på skole og jobb passer det egentlig best å få baby i august eller september. Men så har jeg hørt at det er slitsomt å gå høygravid på sommeren, og at det ikke er så lett å gå lange trilleturer på vinteren. Så da er det kanskje bedre å få babyen på våren?

Er det noen som har noen tanker eller erfaringer rundt dette som dere har lyst til å dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe sjelden det er så lett å planlegge men.

jeg har et augustbarn og et novemberbarn og venter nå en i april.

du har helt rett når det gjelder august barn det er en herlig tid å få barn på det er fortsatt godt å varmt ute så en får se babyen masse. og desuten opplevde jeg det hvertfall lettere åfå bhg plass til hun som ble født i august enn til han i november.

jeg syntes ikke det var så plagsomt å gå gravid på sommeren jeg koste meg kunne bade og trengte ikke ha så mye klær som med han i november og denne som blir i april.

vondt å trille på vinteren vel detkommer joann på hvor du bo og måking og hvor du triller o uansett er du jo hjemme på vinteren og så det har ingen betydning.

når det kommer til vår barn har jeg ikkeså mye erfaring da mitt vårbarn fortsatt ligger å godgjør seg i magen enda. jeg tenke meg at dete positivt med vårbarn da jeg vil få endalengre tid før barnet må pakkes inn i alt mulig for åholdevarmen. får sett barnet mer om du skjønner samtidig bekymrer jeg meg jo for varmen om sommeren med en så litenen. men tror nok det går greit. vet at i kommunen hvor jeg bor er det så å si umulig å få bhg plass på den siden av året. men hei da får jeg en unnskyldning til å forlenge permisjonen og harmulihet til å være hjemme lenger med nurket.

altså det jeg egentligsier er at det er fordeler og ulemper uansett når på året man fårbarn. om det erviktig for deg å fåbarnet på en perfekt til så må du undersøke hviklke fordeler som er viktig for deg. for meg avdet jeg til nå harerfart er nok sen sommer tidlig høst barn det jeg har syntes harvert mest perfekt men som sakt ikke alt kan planlegges og når man ønsker seg barn så er det plutselig ikke så nøye nårde kommer bare de kommer.

Skrevet

Som Drømmer om.. sier, så vil det jo alltid være fordeler og ulemper uansett når på året du nedkommer. Jeg har høstbaby selv (september) og synes det var helt ypperlig!;)

Skrevet

Hadde jeg kunnet velge selv hadde jeg nok gått for vårbarn igjen. Fikk i april sist og det syns jeg var helt perfekt. Bor på en kant av landet hvor det regner sammenhengende fra september til mars og en god del gjennom sommeren også, og lite fan av å gå tur i regn med stiv kuling, så hadde det nok blitt lite trilleturer på om om jeg hadde fått på høsten/vinteren, hehe. Slapp også å tenke for mye på om jeg kledde ungen godt nok, for tempene var ganske bra. 1. trimester er ikke et bra trimester for meg pga oppkast, og det er litt kjipt å gjøre på sommeren, men jeg ser for meg at å gå sånn som jeg gjør akkurat nå, mens det er på det varmeste hadde ført til ei ekstremt hissig og slapp dame...

På den annen side - det er jo fordeler med høstbaby også; man er ofte mye inne den første tiden for å bli både kjent og få kontroll på mat/soving og da kan det jo være like greit at været ute ikke er noe å skryte av ;o)

Skrevet

Hvis jeg kunne velge.. har prøvd 2 ganger, men har ikke funket, hehe...

så ville jeg hatt vårbaby, mellom mars-mai!!

vi har et juli barn og skal nå ha et juni barn og er storfornøyd med det :D

men jeg ville ikke hatt høstbarn pga at vinteren kommer så fort..

Skrevet

Jeg tenkte faktisk ikke så mye på hvor lett eller vanskelig det er å få barnehageplass. Sønnen min er født i månedskiftet februar/mars, og det syntes jeg var perfekt. Vi fikk med oss litt vinter, men våren kom fort og det var ikke så kaldt at han ikke kunne ligge ute i vogna. Også fikk vi hele den fine våren, sommeren og høsten til å kose oss ute.

Det som faktisk var litt vesentlig for meg er at det er stor forskjell på barn som er født i januar kontra desember når de skal begynne på skolen. Særlig etter seksårsreformen. Har jobbet som lærer i første klasse, og det var tydelige forskjeller på de yngste og eldste i klassen. Mange av de yngste var ikke egentlig skolemodne i det hele tatt, og stilte sånn sett med handicap. Men det er jo store individuelle forskjeller også, så det behøver ikke å ha noe å si.

Denne gangen får jeg et septemberbarn. Vi håpet på aprilbarn, men det klaffet ikke de første prøveperiodene. Heldigvis får jeg noen høstmåneder før vinteren kommer. Og barnehage bør ikke bli noe problem ettersom barnet kan begynne i august hvis vi ønsker det. Men jeg er nesten litt sjalu på mannnen min som skal ta sin del av permisjonen på våren og sommeren da...

Skrevet

Jeg har et septemberbarn og et novemberbarn, jeg sliter med pollenallergi, og fant ut at jeg absolutt ikke burde gå gravid når gresspollen sesongen er på det verste.... det er det som er verst for meg....

Men jaggu geide jeg å gå gravid med begge i pollensesongen, og det førte til en forferdelig grinete og sur dame... hehe... skjønner ikke at noen orket å være nær meg da...

Fikk ikke bruke de medisinene jeg pleide og det jeg fikk bruke, hjalp ikke i det heletatt!! DET var grusomt. ellers var ikke det å gå gravid om sommeren så gale synes jeg.

Jeg gikk hjemme til vår yngste var to år, så det med barnehage tenkte jeg egnetlig ikke på....

Nå kommer det er mai/juni barn.... ikke akkurat planlagt.... men tror nok det passer bedre for meg å være ferdig med graviditeten før gresspollen kommer!! så slik sett rekner jeg med den lille kommer på rettere tid denne gangen.

Hadde jeg valgt tid, hadde jeg nok synes mars-mai er perfekt tid...

Men jeg synes ikke det var noe problem å få høst/ vinterbarn. Måtte pakke de godt inn når vi skulle ut, men med simo vogn og god pose, så var det bare veldig vind og surt vær, eller over 10 minus som holdt meg inne. Prøvde å gå turer hver dag, så lenge være tilsa det, og jentene elsket å sove i vognen.

Min eldste jente som er født i november går i en klasse der mange er født sent.... så de var ganske jevne da de begynte på skolen.

to som har bursdag før sommerferien starter og resten har bursdag fra august til desember.

Skrevet

Tusen takk for fine og utfyllende svar! :)

Jeg ser at de fleste av dere ville foretrukket vårbarn i den grad man kan planlegge. Jeg må si det høres fristende ut å slippe å pakke inn babyen så mye, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang, hehe:) Men jeg er sikker på at det er som dere sier; når man først bestemmer seg for å prøve blir man lykkelig uansett hvilken tid på året den lille måtte komme. Og det er fordeler og ulemper med det meste.

Nok en gang, tusen takk for svar! Jeg tar gjerne i mot flere innspill:)

Skrevet

fikk et novemberbarn...det herlige med det er jo at når våren kom 17.mai , sommeren osv.... så var hun veldig oppvakt og fulgte godt med på blomster, fluer osv...lekte i sanden og koste seg på sommeren. er sånn sett glad for at jeg fikk den spedbarnstiden på vinteren.

ulempen med det er jo at man har mørketiden foran seg. og den liker ikke jeg så alt for godt....denne gangen får jeg septemberbaby.blir vel ganske så likt som november vil jeg tro ;)

Skrevet

Jeg har et vinterbarn, født i slutten av februar, en i mai, og får en i april-mai nå.

Jeg er veldig glad for at alle mine er vårbarn. (Er klar over at februar ikke er vår altså, men så godt som..)

Jeg var veldig glad for å ikke gå høygravid på sommeren, når jeg ser hvor strevsomt det har vært for de av vennene mine som gjorde det.

Og jeg tror absolutt det er en stor fordel for ungene å være født tidlig på året, i forhold til skole og slikt. De som er født sent på året er små når de skal begynne...

Og når jeg var yngre, var jeg alltid sjeleglad for at jeg var født før sommerferien:)

Men om det plutselig kom en unge på høsten, hadde han selvsagt vært velkommen!

Skrevet

Har en i februar, en i mai, en i juli og en i september nr fem kommer i august.

Synes det er fordeler og ulemper med alle tidspunktene. Var slitsomt å gå høygravid på vinteren også, med å finne klær, særlig yttertøy! Var kaldt den første tiden, men hadde hele våren og sommeren.

Å få i mai var veldig fint. Koselig å gå ut med en gang, passe tempratur. Slitsomt med liten baby og storesøsken som ville ligge på stranden.. Fin, lang høst og mange turer.

I juli var det værre, utrolig lang sommer.. var så varmt og lummert det året. Hoven i kroppen, men det gikk vekk etter fødsel da.

Da jeg fødte i september, hadde det vært en fin sommer, ikke så varm. Koste meg veldig med et fint svangerskap og en lang, fin høst.

Komme helt an på vær osv om man tenker sånn.

Jeg har opplevd at småtassene kommer når man minst venter det, men, noen får jo planlagt det meste ;) lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...