Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Jeg tjener nok til å kun få en liten sum med OS. Lønner det for meg å velge dette? Jeg har sett på tråder her inne tidligere om noen som har skrevet, at da bruker man opp sin mulighet for OS bare for en liten slant. Tenk om man trenger det senere osv. Hva menes med dette? Hva er egentlig reglene? Håper dere som vet noe om dette vil svare meg.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Det spørs litt på fremtidsutsiktene dine. Har du fast jobb, som du vet du vil klare å ha på samme måte slik du ser det i fremtiden, så lønner det seg å ta de "slantene" nå. Vil det derimot være usikkert, eller du vil ta utdannelse snart, så lønner det seg å vente. Dvs så lenge yngste barn er under 8 år(eller dvs ca 5 år) når du starter. En får bare "en dose" OS for barna en har ved et samlivsbrudd/fødsel. Tar du imot det nå, for så å gå inn i et nytt forhold og få barn der, for så at det blir brudd igjen, så har du rett på "ny dose" OS for det/de barna fra det forholdet. Eller om du skulle få et barn til som enslig. Husk også at dersom du nå mottar stønad til barnepass, så bør du samtidig ta OS. For den 3 års stønadstiden du kan ha rett til OS, begynner å gå når du får stønad til barnepass, også. Fra den dagen du starter å motta stønad til barnepass, selv om du har rett på stønad til barnepass lenger enn du kan ha rett på OS. Det er ganske vriene regler på dette med stønader, så det er ikke helt lett å forklare det på en enkel måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå