Gå til innhold

hjemme aleine...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når lar dere barna være hjemme aleine på kvelden? Her forrige kvelden fikk 8-åringen lov å være hjemme aleine mens jeg var på klubb. Vi bor i generasjonsbolig så svigermor var hjemme hos seg selv og var klar over at han var hjemme aleine. Da jeg kom hjem lå han og sov søtt i senga si og hadde ikke vært inne hos bestemor en eneste gang...Føler liksom det er litt tidlig å la en åtteåring være hjemme aleine en kveld - men han er en rolig fyr og flink til å ta ansvar for seg selv. Dessuten hadde han gått inn til bestemora om han hadde vært redd eller om det hadde vært noe annet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Hovedsaken må være at ungen er trygg og moden nok til det. Noen hevder at dagens foreldregenerasjon er overbeskyttende og passiviserer ungene, men det er alltid vanskelig å finne balansegangen mellom å gi passelig stort ansvar og for mye/lite.

Jeg ville ikke latt gutten min være alene flere timer. Min eldste er enda bare 6,5 år og ønsker ikke være alene, det er heller ikke behov for at han er det. Så jeg tror vi venter enda en stund før han er alene og da ikke mer enn en butikktur i første omgang. Det må øves opp gradvis, tenker jeg. Jeg ville nok heller bedt svigermor være barnevakt enn å la han være alene hjemme. Jeg ville vært redd for at han skulle bli skremt av noe og ikke turt å gi beskjed, enkelt og greit for at han ikke var stor nok til det.

Hvis du føler det er for tidlig å la han være hjemme, hvorfor gjør du det da?

Skrevet

Jeg lot ham være hjemme aleine fordi jeg veit at han er trygg og moden nok til å være hjemme aleine - rett og slett fordi han ville være det - og fordi jeg veit at jeg kan være overbeskyttende og ikke tørre å slippe ham når han er klar for det. Dessuten følte jeg meg rimelig sikker på at svigermor kom til å titte innom til ham for å sjekke hvordan det gikk og at han hadde gått inn til henne om han hadde vært redd.

Skrevet

Da har du jo svar på ditt spørsmål?? Han er jo tydelig stor nok til å være hjemme alene, men jeg tror ikke jeg vill latt min åtte åring vert hjemme alene om kvelden. Kun på dagtid (butikkturer etc.) Hva hvis det begynner å brenne, tyveri, slike ting, man kan aldri være trygg,

og man skal ikke tenke " det skjer ikke her"...det skjer overalt... Da hadde jeg ikke kunnet tilgitt meg selv...

På dagtid skjer det sjeldnere og "gutta" i gata er sammen, pluss at andre voksne naboer holder øye med dem...

Kan han ringe brannvesenet, politiet og lege? Hva hvis din svigermor ble dårlig og trengte hjelp? Kan han da ta ansvar? Det er slike ting man må tenke på og kunne stole på med barna sine. Kan de det så er det jo ikke noe problem. Da tror jeg det bare er sunt for de å kunne føle at de kan ta litt ansvar og vokser veldig på det. Min gutt er nok litt for ukonsentrert til å kunne ta disse avgjørelsene alene, men vi trener og øver. Så om et år eller to burde det være ok noen timer på kvelden...

spørs jo hva vi voksne skal da...Er det fest så er det jo noe helt annet...

Er det kino så er det ok syns jeg da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...