Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 og den nye familien er ikke flyttet inn enda. Nå fikk jeg faktisk telefon fra leieboer, som var rasende, fordi vi ikke hadde kommet for å måke snø! Hun mente vi skulle kjøre 2,5 timer for det... Og den nye familien hadde visst også nektet å komme og måke. Er det noen steder nedskrevet en regel om at leieboere skal slippe å måke snø selv? For det mente hun, nemlig.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 hmm jeg leier selv,og det er jeg som må måke "min" plass om du skjønner,men jeg har fått tillatelse til å bruke dems utstyr.. sånn var det forrige plassen vi bodde også. at vi måket egen plass,egen trapp,evt inngang. men jeg vet ikke om det står noen plass ang måking.. det samme burde jo gjelde om sommeren ang klipping av gress..hva slags ordning har dere hatt da a?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Nei, stemmer at det finnes slike lover, men de gjelder ikke når man leier en del av et privat hjem. (med mindre dere har skrevet det i kontrakten selv at dere skal måke for henne, da er dere jo bunnet av deres egen kontrakt, men hvis huset er solgt, dere har fått deres penger å de nye eierne er de nye eierne, da er jo ikke dette lenger ders ansvar)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Nei vi eier jo ikke huset lenger, men ville bare at hun skal slutte å gnåle om det. Hun leier kjellerleiligheten, og vi har måkt selv bare av gammel vane rett og slett. Er ingen avtale på det. HI
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Hu hørtes sær ut, det er vel ikke deres jobb å måke for henne. Aldri hørt om noen som har kommet med den før. Desutten er det ikke deres problem samme hva når dere har solgt så er det ikke dere hun leier av lengre. Men ho får tydeligvis en veldig dårlig start på leieforholdet hos de nye eierne da.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 Når er/var overtakelsesdatoen for huset da? Vi måkte "vår" plass da vi leide. Altså terassen og inngangspartiet og biloppstillingsplassen. Det var vår uteplass om sommeren. Hendte at huseier måkte da jeg var alene hjemme fordi jeg var gravid og han ville være snill men ellers tok vi det selv. Om det ikke står i kontrakten så er det hennes ansvar mener nå jeg da.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #7 Skrevet 20. februar 2009 Det var to uker siden, men de nye kommer fra andre siden av landet, og flyttet ikke inn før i mars... HI
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #8 Skrevet 20. februar 2009 Da ville jeg bare sagt til henne at dette er ikke lenger vår sak, vi eier ikke huset, herretter kommer vi ikke til å ta tlf når du ringer. Å så bare ignorert henne.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #9 Skrevet 20. februar 2009 Da er det i hvert fall ikke deres ansvar. Syns nå hun kan måke selv. Det er jo det som er normen, så lenge ikke annet er spesifisert i kontrakten
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #10 Skrevet 20. februar 2009 Hun leier kjellerleiligheten, og vi har måkt selv bare av gammel vane rett og slett. Er ingen avtale på det. ------------- Og "ingen avtale" er opphav til alt bråk. Når dere har måkt hele tiden, så oppstår det for leietaker en SEDVANERETT. Sedvanerett defineres normalt som en fast praksis som har vært utøvd lenge i den tro at det var en rettsregel som ble fulgt. Altså at leietaker har hatt det slik hele tiden, og kan dermed forvente at slik for det også. Slike ting hadde enkelt og lovlig vært unngått hvis dere hadde skrevet en skikkelig husleiekontrakt med ORDENSREGLER. http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#5-2 § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. eieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden Hadde dere laget til skikkelige ordensregler så hadde dere der skrevet at måking, plenklipping var leietakers ansvar. Siden leietaker nå har fått sin sedvanerett, så gjelder denne bestemmelsen i Husleieloven; § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Og hadde jeg vært ny eier som måtte ta over denne leietakeren uten ordensregler hadde jeg faktisk krevd avslag i kjøpesummen! Så konklusjonen blir nok desverre; Er ikke huset overdratt så dra og måk vekk snøen.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #11 Skrevet 20. februar 2009 Hun har jo skrevet at huset ble overdratt for 2 uker siden. Dette er ikke lenger dems problem. Aldri i livet om jeg noen gang skal gjøre om kjelleren til leilighet, har del kjeller med litt for mange sære folk til det. Er jo ikke bare bare å få kastet dem ut heller. Nei, kjelleren er for oppbevaring, får greie meg uten de tusenlappene i mnd. (selvom de fleste er vel helt sikkert heldige med leietakerne sine da)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #12 Skrevet 20. februar 2009 Herregud, kan ikke kjerringa måke selv da? Vi leier ut og måking er ikke inkludert. Men for at jeg var så godt i gang da jeg måkte min egen trapp sist uke, så tok jeg likså gjerne leieboerne sine og. Det satte de stor pris på og ga meg en pakke røyk. Sagt det før og sier det igjen, disse leieboerne får aldri lov til å flytte! Helt herlige mennesker! :-)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #13 Skrevet 20. februar 2009 Hun har jo skrevet at huset ble overdratt for 2 uker siden. Dette er ikke lenger dems problem. ----------- Vel, ikke så enkelt dessverre. Har du leietaker fra Hell boende vil vedkommende komme frem triumferende med denne; http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#5-2 § 8-6. Eierskifte Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen. Gir erververens forhold saklig grunn til det, kan leieren kreve at avhenderen er ansvarlig sammen med erververen for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter avtalen, med mindre det stilles betryggende sikkerhet. Leierens krav om at avhenderen skal hefte for oppfyllelsen, må settes fram overfor avhenderen innen seks måneder etter at leieren fikk eller burde ha fått kjennskap til eierskiftet Så selv om huset er formelt solgt er det tidligere eier som hefter for Husleiekontrakten, med mindre det er inngått avtale om at ny eier skal overta denne. Og så spørs det om leietaker er blitt korrekt skriftlig informert om eierskifte,.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå