Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt forvirret her.

I starten av svangerskapet hadde jeg en ferritin på 14- noe legen sa var lavt og bad meg begynne på jern. Samtidig hadde jeg en blodprosent på 13,5.

I uke 36 var jeg på sykehuset og jordmor der mente jeg burde ta ny test av ferritin nivået og event slutte på jern fordi blodprosenten var 13,8 - noe som visstnok var litt over det de anbefalte.

Tok dette opp med lege, tok ny test som viste ferritin på 21 og blod prosent på 14,2. Legen mener at ferritin nivået er såpass lavt at jeg skal fortsette å ta jerntab.

Så nå er jeg litt usikker her-- skal jeg høre på legen eller jordmor???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes dette høres litt rart ut... har selv blodprosent på 11 (noe som er litt lavt) og har ikke hatt høyere enn 11.8. Jeg skal IKKE ha jerntabletter og da er det jo litt rart at du skal det som ligger mye høyere enn meg...??!! Har bare blitt anbefalt å spise mer grønne grønnsaker og annen jernholdig mat. Sjekk det opp på nytt du, det ville i allefall jeg ha gjort.

mvh

Skrevet

Så rart... Mitt ferritin nivå lå på 5 og jeg fikk beskjed om at normalt skulle det ligge på 15. Rart hvordan de kan si så mye forskjellig.. Blodprosenten min var samtidig på 13,2. Sjekk det opp med legen, og si du vil ha et svar du kan forstå:) Det ville jeg gjort.

Skrevet

Legen min sier at man ikke skal stole helt på Ferritin nivået under graviditeten. Jeg tar noen svake jerntabletter nå, hadde ferritin på 31 og blod prosent på 12 tidlig i svangerskapet. Nå, i uke 36, har jeg ferritin på 9 og blodprosent på 11, 5. Det er visst ikke bra å ha for høy blodprosent på slutten av svangerskapet, men det blir en vurderingssak fra person til person sa min lege.

Skrevet

Jeg har hørt på jordmoren. Du ligger jo ikke i faresonen for noe når det gjelder ferritin din...21 er litt lavt men det går jo opp når bebisen er født.. :-) Det er jo ikke mange ukene til det c",)

Jeg har ferritin på 4. Blodprosenten er på 9,1 , jeg er i uke 31.

Har fått beskjed om å ta jern svangerskapet ut.

Tror blodprosenten skal ligge på ca.12...

Skrevet

Takk for svar.

Jeg ringte føde/barsel pol. og hun anbefalte at jeg ikke tok jern, samtidig som hun ikke ville avfeie legen.

Men mente han burde ta kontakt med en fødselslege for å finne et klart svar.

Jeg velger å høre på jordmor, og jo har bare et par uker igjen av svangerskapet. Som JM sa, start opp igjen når du har født.

Snodig at leger kan si så forskjellig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...