bebi:) Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Forrige onsdag var jeg hos legen min pga at jeg hadde en liten blødning. Bare en dråpe eller noe, men jeg måtte finne ut av hva det var. Legen min kalte det "spottbløding", noe som var veldig vanlig for unge,gravide jenter. Jeg var i 10 uke, så dette var helt normalt. Han kjente på magen min, og lyttet t.o.m. etter hjerterytmen til barnet. Han sa at alt var i orden, og jeg ble sendt inn til helsesekretæren for å ta blodprøver. Da jeg var på vei ut til bilen kjente jeg at det kom noe mer. Jeg gikk på toalettet, og etter det inn til legen igjen. Jeg hadde blødd mer,men bare 3 dråper. Etter at legen hadde skrevet ned hva som hadde skjedd, fikk jeg med meg en kopi til a-hus for å ta ultralyd. Legen der viste meg hvor barnet lå, morkaken osv... Det var før hun sa at det ikke var noe liv. Ikke noe liv? Hva betyr egentlig det? Tydeligvis var jeg ikke gravid lenger. Legen fortalte at barnet mitt hadde vært dødt i 2-3 uker, men at kroppen min trengte hjelp til å støte det ut. Kjæresten min satt litt borti rommet og jeg så at han ble rød i øynene. Jeg knakk sammen mens legen fortsatt så på ultralyden. Jeg fikk beskjed om å kle på meg igjen, og etter det ville de prate litt. Jeg sa at jeg bare ville hjem, så jeg fikk med meg en konvolutt der det stod: "4 cytotec vaginalt. 1 pinex major sup." Jeg fikk beskjed om å ligge en time etter jeg hadde tatt tabl. og etter det kunne jeg gjøre hva jeg ville. Jeg vet ikke hvor lenge de trodde at den smertestillende tabl. skulle virke, men effekten gikk ut etter 3 timer, og da var helvete igang. Jeg var alene, uten smertestillende i huset. Jeg følte at kroppen min skulle tømmes...Det brant inni meg, og jeg gråt i frykt for at jeg drepte barnet mitt. Verdens beste mamma kom til meg med noen pinex forte hun hadde etter en kneoperasjon. Etter det satt hun hos meg til jeg sovnet. Åtte timer etter de "4 cytotec`ene som skulle sette vaginalt" begynte kroppen min å tømme seg. Det kom ut 5-6 klumper på størrelse med plommer. Jeg hadde sterke blødninger, frøs og så tåke pga stor mengde smertestillende. Lørdagen, 3 dager senere, måtte jeg på legevakten for å få resept på smertestillende. Legen på a-hus sa at jeg kunne ringe de, men etter 5 tlf dit uten å få svar, og etter at en sykepleier jeg jobber med ringte for meg og fikk beskjed om å ringe legevakten, ga jeg opp. Av legevakten fikk jeg paralgin forte sup. og 600 mg ibux. Det skulle jeg ta x 4 pr dag. Tilsammen kostet legetimen og smertestillende ca. 500 kr. Det er dyrt å spontanabortere i Norge. Hvorfor fikk jeg ikke resept eller noe info fra sykehuset? Tanten min har jobbet på gyn avd i Elverum. Der får pas. cytotec på sykehuset, slik at de kan får smertelindring og støtte hos de som har erfaring med opplevelsen. De jeg var hos spurte ikke engang om jeg hadde noen som kunne være sammen med meg. Kjæresten min jobber hver onsdag kl.13, og sykehuset fikk det til å høres ut som en lek... Han jobber faktisk fra 7-16 hver dag. Så han var ikke hjemme med meg. Mandagen etter kom den siste "plomme-klumpen". Etter det har blødningene blitt mindre. Idag er det torsdag og jeg var på en ekstra kontroll på a-hus igår- "Det fine nye sykehuset!" Igår pratet jeg med en lege som beklagde situasjonen på det sterkeste. De har visst et info-ark de pleier å sende med pasientene, og resept på smertestillende. "oj da, i mitt tilfelle ble det visst glemt". Legen spurte også om hvorfor jeg ikke hadde ringt til sykehuset for å få råd. Den ene gangen vi fikk svar var da kollegaen min ringte. En som heter Inger på gyn. avd. sa at hun ikke kunne hjelpe oss fordi hun "bare var" sykepleier. Og hun hadde ikke noe med poliklinisk gyn avd å gjøre. Tusen takk Inger! You made my day! Neste gang noe kommer til dere så vær så snill å send med en resept, og fortell hvor vondt det gjør!! Jeg er "bare" hjelpepleier. og uten den utdannelsen hadde jeg aldri visst hva sup. betyr. Hva cytotec er, eller hva du ikke skal gjøre når du har et åpent sår. Det jeg trengte mest da jeg kom hjem fra sykehuset, var nærhet fra den som mistet det samme som meg. Men uten utdannelsen min hadde jeg ikke hatt kunnskap om hva sex kunne gjort med mine sjanser for å får barn senere. Jeg har også lært at hvis en pas. har problemer utenfor mitt kompetanseområde skal jeg prate med noen som har større kompetanse enn meg. Inger som "bare er sykepleier" skulle ha kontaktet vakthavende lege på gyn avd. siden jeg faktisk var pas. hos de. Jeg var forresten hos fastlegen min på mandag. Av egen nysgjerrighet ville jeg vite svaret på blodprøvene de tok forrige uke. HcG hormonet i prøvene var som det skulle, og hvis et barn hadde vært dødt i 2-3 uker ville denne verdien ha sunket, fikk jeg beskjed om. Etter det sa fastlegen min noe om svangerskap utenfor livmoren. Nå sitter jeg en med spørsmålet om a-hus fikk meg til å drepe barnet mitt...Var det egentlig dødt? Har jeg gjort noe galt? Var ultralyden på a-hus bra nok? den varte jo bare i 3 minutter. Hva betyr de prøvene jeg har tatt? Skal jeg egentlig få vite så mye? Jeg vet at alle har rett til å se på journalene sine, men kanskje det er en grunn til at de ikke blir sendt med når du drar fra legen? Nå sitter jeg og skriver med røyken i ene hånda og en vodka-batteri i den andre. Det er 4 uker siden barnet mitt døde og 1 uke siden jeg fikk vite det. I tre uker har jeg planlagt noe som ikke skulles skje. Jeg savner deg................................................
*lilleme* Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 kondulerer på det dypeste.. regner jo med "de" vet hva de driver med. men med infoen din om prøver ol. ble jeg virkelig skremt. spør etter journalen din, tror du aldri vil få fred hvis ikke.... stor klem til deg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå