Gå til innhold

Hvilken katterase og korfor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helig birma og sphynx. Liker rolige katter men helig birma var litt for rolig så jeg skaffet meg sphynx for å få litt liv. Så no ligger dei i sofa kroken og koser seg. Var litt uheldig med p-pillen til min hellige birma og for 2 uker siden så jeg ho i full paring, så får håpe at ho ikkje er gravid. FOR DA BLIR JEG MISUNELIG FOR JEG HAR PRØVD LENGE MEN KATTA SKULLE VEL KLARE DET. GRRRR.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er ikke Birmaen sterillisert? Da vi kjøpte Birmajenta vår måtte vi skrive under på å sterillisere henne så fort hun ble kjønnsmoden pga avlsforbud... Det ville også være farlig for henne å bli drektig med en annen rase pga Birma-rasen har veldig lite bekken... Kontakt en Birmaoppdretter og rådfør deg! Dette kan bli farlig for birmaen, iallefall etter hva jeg har lært...

Skrevet

Da har du kjøpt KOSE KATT. Skal til dyrlegen i dag og sette chip og vaksinere og rekner med at jeg får eit svar om katten er gravid. Vist du studerer finn.no er det mangen som er uheldig som jeg er no. Vinterstid har jeg ikkje p-pille på katten (p-pillens symptomer ). Katten min hater å bli våt på poten og kulde. Den hater og vere ute vinterstid.

Skrevet

vi har skipskatt.

den er kjempesnill å rolig:)

Skrevet

Har en Maine Coon, fantastisk flott og staselig kasterert hannkatt.

Ville ha en katt som var spesiell, og som var vennlig. (pga ungene)

Utrolig snill, ungene kan gjøre hva de vil med ham...klørne er aldri ute.

Hadde egentlig ikke tenkt å kasterere ham, men han begynte å "ralle" så da var det ingen bønn. Vi bor på landet, så han er utekatt.

Er kanskje litt sær, men jeg har ikke sansen for å holde dyrene inne hele tiden.

Skrevet

Vi har også en Maine Coon. Nydelig frøken. Vi steriliserte henne rett etter at vi fikk henne da hun var solgt som en kosekatt og jeg innså at vi aldri ville klare å gi henne p-piller til rett tid.

Pusen min er også snill, men ikke så snill som din Ketisi. Hun har klørne fremme, og sier fra dersom gullet (3 år ) er for nærgående.

Men det er i grunnen meg det går mest utover. Jeg er tydeligvis en lekekamerat man kan angripe, noe som er litt slitsomt. Hun har andre kattevenner hun tar inn gjennom katteluka, så det er ikke akkurat mangel på stimulering som gjør at hun vil leke.. Men men, jeg overlever.

Jeg hadde ikke klart å hatt en innekatt, derfor valget av denne rasen.

Skrevet

Ser du sliter med uvedkommende inn luken. Jeg skal innvistere i den chip døren og det er mangen som har skryt om den ved rørende kompiser på besøk. Det blir ei dyr innvestering for meg 2300 for døren og 600 kr for chipe. Men er heldig med nakenkatten den er chipa.

Skrevet

Jeg har en Russian Blue jente på litt over året. Hun er alldeles nydelig, både utseendemessig og mht personlighet :-) Hun er leken og med på alt av gjøremål i heimen.

Skrevet

Ett av særtrekkene med Maine Coon er jo nettopp det at den er svært leken, min er 7 år til sommeren og kasterert, men likevel helt koko til tider.... Også hater den lukkede dører, den åpner til og med skapdørene for de skal være åpne !!! raring! Men ett fantastisk familiemedlem. Han brukte klørne mer da han var yngre, men aldri på ungene, virker som han forstår at de er små.

Når noen i familien er syke, så ligger han enten sammen med dem, eller nedenfor sofa/seng til de er blitt friske. Og når ungene er borte så leter han etter dem....

Skrevet

Det var jammen godt det der med alder Ketisi. Jeg har begynt å lure litt på hva jeg gjør som er galt, i og med at katten min ikke er så rolig som mange andre Maine Coon katter er.

Pusen min har det tydelig bra, vi tar godt vare på den, men til tider kan den være en skikkelig prøvelse.

Den har også en greie med dører (men ikke skapdører). Svigerfar var innom nettopp, og da åpnet pusen døren inn til toalettet. Og så ble katten superflau da den innså at det ikke var gubben eller jeg som var der inne.. Hehe..

Den prøver seg ordentlig for tiden, det er ikke lov å gå på kjøkkenbenker, bord eller kjøkkenbord her... Det vet hun. Men alikevell.....

Flytter snart inn i nytt hus med åpen kjøkkenløsning.. det kommer til å bli en utfordring

Alle gode tips mottas med takk.

(Ps. Chip-luke er planen i neste hus. Nabolagets katter har party på dyrt maine-coon for hver dag. eierne deres forteller at de har så kresne katter.. Jeg prøver å si at kattene deres er mette, ikke kresne, men det går ikke helt inn... Hehe)

Skrevet

Jeg har en blandig av perser og skogskatt.Ho er bare så nydelig!Kjempe fin lang pels og korte bein og små ører.

Også har hun et veldig morsom navn.Hun heter:Sofie Bolette Wolf Lund!

Datteren våres kaller henne Sofie(som faller seg ganske naturlig)og jeg kaller henne Fru Lund.Hehehe!Lenge leve galskapen!

Tror at Fru Lund har klart å bli smelt på sjukka,for nå er ho så rund i magen og pattene hennes er rød og hovne.Er dette ett tegn på graviditet?

Har aldri hatt ho katte før..

Også har vi en vanlig huskatt(mye lik en siameser)tynn som en mark!hehe!Og ja han er kastrert!!

Skrevet

Det er nok sikre tegn ja. Gratis snart som BESTEMOR.

Skrevet

Me har ei Britisk korthårs jente. Ho er veldig bamsete og mjuk og deilig å kose med, og kjempesøøt! Ho er sosial og fylgjer etter oss rundt i huset, og kjem altid til døra for å ta i mot når det kjem nokon. No er ho 1/2 år og kan vere ganske rampete og vilter til tider. Det er spasering på bord og kjøkkenbenk her og, sjølv om ho veit det ikkje er lov. Må ha ekstra stengsel på kjøkkendøra pga ho klarar å lirke opp skyvedøra. Har akkurat teke i bruk eit tips om å sprøyte vatn med sprayflaske på ho når ho gjer noko ho ikkje har lov til.

Ho vert i allefall dødeleg fornærma, og er raskare med å hoppe ned når ho vert avslørt. Men kva som skjer når me ikkje er her..

Briktisk korthår skal vere familievenlege kattar. Det vert spennande å sjå kva som skjer når mini kjem til våren. Når me har andre barn på besøk ligg ho lavt i terrenget, og stikk av når dei vert for ivrige til å "klappe" (kan bli litt hardhendt, og meir sjekk av øyrer og auger)

Er kjempekos med pus.

Skrevet

Vi har to katter, begge vanlige huskatter men den ene er skipskatt. Elsker katter men både jeg og min sambo er lettere allergisk så det blir nok med disse gammelgutta her.

Skrevet

Har du tenkt til å bruke henne i avl da? Ellers er det ikke noen grunn til å fortsette å gi henne p-piller... jeg har en avlskatt (hellig birma), men vi skal ikke ha kattunger på henne, så hun er sterilisert likevel.

Min hellig birma er ikke så rolig. Hun elsker oppmerksomhet, kjeder seg lett, og vil helst være med på alt som skjer. Hun er snart 4 år nå. Jeg kjøpte heller ikke katten fordi hun skulle være rolig, men fordi det er den nydeligste katterasen jeg vet om... :)

Har også en norsk skogskatt. Hun hadde det ikke så bra som kattunge, så hun er veldig utrygg på fremmede, men trygg hos oss, og liker best å ligge og sove... :)

Skrevet

Jeg har en HUSKATT!

Han har jeg fått fra et omplasseringshjem. Kosen og hærlig... rasekatter er for jålebukker :)

Skrevet

Hehe. Den forrige katten min var en huskatt, og den neste blir det sikkert også. Innimellom har jeg en rasekatt på tilbud :) Første gang jeg har blitt kalt en jålebukk ;)

Skrevet

Jålebukker, hehe... :)

Jeg prøvde først å få katt fra omplassering, men bor midt i byen så ville ha innekatt, og da gikk ikke det. Skogskatta er for øvrig en huskatt (et uekte barn av en rase-skogskatt).

Skrevet

Hihi, jeg spøkte bare da :)

Har hatt renraset perser tidligere, men det er så mange huskatter som trengeret hjem her vi bor, så har valgt å ikke betale for en katt når vi kan gi en blanding et godt hjem :) (skjønner såklart mht innekatt eller utstillingsinteresse etc - vår er bare for kos og selskap)

Skrevet

heia. Vi har en frøken på ca 1,5 år. Pusens mor er main coon og far var en landstryker fra bygda. Ble en bra blanding med mye main coon trekk, tipper vannskåler eller bøtter med vann hvis mulig og er snar inn i dusjen når vi går ut av den. Skal helst være sammen med oss uansett hvor i huset vi går, så blir litt fortvilet hvis vi sitter i hver vår stue en kveld. Ellers er hun kjempe leken. Ikke godt å si hvem som er mest vill, pusen eller mannen i huset når de starter leking.

Lukkede dører er hun heller ikke noe glad i, men har ikke prøvd seg på skap dører enda, tror jeg.... Men står en skapdør åpen, spesiellt klesskap så er hun raskt inne i skapet å koser seg i de rene klærne.

Vi ønsket oss en main coon katt siden det er mulig de røyter mindre enn andre raser, pluss at de kan bli rimelig stor.

Men vi hadde ikke så fryktelig lyst til å betale flere tusen for en katt når det finnes mange hjemløse. så da ble det en blandingskatt.

Skrevet

kommentar til startinnlegget: odsen for at katta e drektig e ganske stor ettersom katte ikkje får eggløsning før dem parres.. Nåkka som vil sei at d nesten allti e full klaff når dem først blir parra. :) men dokker kan ha flaks hvis den normalt sto på p-pille. lykke til. Mange flotte katter der ute. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...