litakine og Theodor Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 det er nå nesten 1,5 år siden fødselen min, og jeg hadde total-ruptur som ble sydd to ganger på operasjonsbordet under narkose. I tiden etter er jeg plaget med at jeg føler dem har laget meg noe trang i "åpningen" og i tillegg har jeg arrvev bakover som er veldig stivt og ømt. Pga at denne åpningen også er sydd rimelig stramt så revner jeg hver eneste gang vi har sex og det er svært smertefult både under og i flere dager etterpå - vi bruker selvfølgelig masse glidemiddel og laaaaaange forspill, men det hjelper ikke. Lurer på om det er noen som har rettet opp, eller vet om dem gjør det. Skal selvfølgelig ta det opp med legen min, men jeg ønsker bare å høre her og
Gjest Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Ingen erfaring, men mener at du har krav på å få vurdert og dekket en reoperasjon, det skal vist nok ikke være uvanlig at dette er nødvendig i ettertid etter slike rupturer. Du skal tross alt ha livskvalitet du også som andre, og akkurat det er kan jo alle og enhver forstå må være forferdelig frustrerende og fortvilt å leve med. Gå til legen din du, si det som det er så får du nok henvisning videre og hjelp skal du se.
litakine og Theodor Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2009 ja, håper virkelig at jeg får dekket en ny operasjon. Noen som vet hvor dem er "flinke" på sånne operasjoner forresten? Er ikke veldig fornøyd med det sykehuset jeg "sogner" til
Midtpunktene mine og meg Skrevet 19. februar 2009 #4 Skrevet 19. februar 2009 vet hvordan du har det.... hadde også total reptur og slet lenge for at ting skulle bli vanlig igjen. egentlig er det ikke før jeg ble gravid igjen at samleie har gått "smertefritt" for seg.... har hvert på flere etterkontroller på sykehuset ( to som jeg ble innkalt til og en eller to som jeg har bedt om selv). Jeg var sydd veldig stramt, men hun sa at det ville de ikke gjøre noe med før vi var ferdig med å få barn, fordi du da kan risikere å bli slapp- om du skjønner. ellers fikk jeg beskjed om å "trene", fullfør samleie, men også å strekke det der nede med fingrene :s har et fast sted jeg revner litt under samleie, og også i mellomstykket... Synes du skla gå til legen din, og be han henvise deg til sykehuset til en etterkontroll. jeg har også ringt sykehuset først- og forklart hvordan jeg har hatt det, og så har dem bedt meg gå til legen for å få henvisning ( så ikke legen skal avblåse det, eller skulle begynne å undersøke det selv).
litakine og Theodor Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2009 ok. jeg går på kontroller til sykehuset fortsatt, pga behandling av andre plager av denne totalrupturen. Skal absolutt få dem til å se på det, men vet ikke om jeg vil vente med det hvis det er" bare" fordi jeg skal ha flere barn - er tross alt 21 og fruktbar i noen år til, dessuten skal det ingen unger ut den veien lenger og ikke kommer jeg til å bli gravid når jeg ikke klarer å gjennomføre noe samleie heller
camilla^ Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Jeg hadde totalruptur for 6 år siden. Ble sydd for mye igjen, ett sting løsnet så det ble endel styr. Var på kontroll annen hver mnd i ett år nesten, og ble annbefalt av flere leger om å ikke ta ny oprasjon. Jeg ble vist en teknikk som skal utvide og mykne hud og arr der nede. Det gjorde vondt, men det fungerte selv om det tok lang tid. Som legene sa så er det mye bedre å gjøre dette selv, enn å operere for da blir det enda mer arr der nede, og dårlige odds for at det ender bedre enn det er nå. Stinget som løsnet, lot vi være å gjøre noe med for legene håpet på at jeg skulle revne ved andre fødsel, slik at de kunne ordne opp i det da. Men jeg revnet ikke noe, så jeg kommer nok til å ha det lille søkket stinget laget resten av livet. Absolutt ingen planer om å ordne opp i noe der som er ganske greit nå. Revning kjenner jeg igjen. Samme sted jeg revner nesten hver gang vi har en hyrde stund, men det rare er at det faktisk ikke er der jeg har sydd. Var hos legen her om dagen for noe annet, og han så hvor jeg hadde revnet (litt flau da han spurte hvordan jeg hadde klart det) Jeg har alltid trodd det har vært der jeg har sydd, men neida. Kom etter totalrupturen. Så skal du ha flere barn, syns jeg du skal snakke med de på sykehuset slik at de kan gi deg veiledning om hvordan du tøyer huden der nede. Min mann fikk lov å tøye for meg, syns det var mest praktisk. Og om man skal føde igjen, er det bedre å rette opp i det når du evt revner da. Dette snakker man med sykehuset om før man skal føde, slik at de vet hva de skal gjøre. Jeg hadde ikke noe problem med det, tror de legene jeg var på kontroll hos sente brev til føden også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå