Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 Håper noen kan hjelpe meg litt med dette. I dag tidlig våknet jeg når mannen min skulle stå opp for å gå på jobb, jeg skulle ikke stå opp før en time senere. Så jeg la meg for å sove igjen, lå en stund uten å sovne, bare lå å små-slumret. Mulig jeg sovnet til skikkelig før dette skjedde, Altså, det føltes ut som om hjernen min våknet, men kroppen var lam og jeg kunne ikke snakke, prøvde, men fikk ikke frem et ord. Følte angsten komme. Men etter sikkert 15.sek, kunne jeg både bevege meg og snakke. Spørsmålet mitt er egentlig om det går an å drømme en sånn følelse? Eller om jeg virkelig var lam. Burde jeg kontaktet lege? Har tenkt mye på dette idag og er litt redd for å legge meg.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Kan desverre ikke hjelpe deg, men ville nok bestilt en lege time
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #3 Skrevet 19. februar 2009 Dette er ganske normalt eller i allefall ikke uvanlig. Ikke noe å ringe lege etter med mindre det skjer veldig ofte og du blir plaget. Det er ikke alltid de ulike delene av hjernen våkner helt samtidig. De sier også at de gangene folk har våknet og sett "aliens" på soverommet og vært lammet har vært slike opplevelser da hjernen både er i drømmeland og våken samtidig. At du ikke kunne bevege deg er en automatisk beskyttelse som gjør at vi ikke lever ut drømmene våre og snakker i søvne og går i søvne hver natt. Funker ikke 100% hele tiden, for mange av oss både går og snakker i søvne. :-) En gang våknet jeg og hadde bestemt meg for å stå opp og ta en joggetur. Så jeg reiste meg, gikk på badet og oppdaget at jeg fremdeles lå i senga og ikke hadde beveget meg det grann. Så jeg reiste meg, gikk på badet og oppdaget at jeg fremdeles lå i senga og ikke hadde beveget meg det grann. Da prøvde jeg å gjøre noe så enkelt som å løfte armen, men det gikk ikke. Jeg hadde heldigvis hørt om dette fenomenet så jeg la meg til å sove igjen og tenkte at det ikke var meningen at jeg skulle komme meg opp og jogge akkkurat den dagen. :-)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #4 Skrevet 19. februar 2009 Du kan visstnok ha slike drømmer og de kan være skikkelig ekle. I følge en verdenskjent dame som heter Sylvia Browne (som er temmelig på den alternative siden) og har gitt ut en bok om drømmer kalles dette astral katalepsi (midlertidige lammelser og sterke lyder mens man sover). Anbefaler for øvrig boka som er utrolig fascinerende; Drømmenes bok.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #5 Skrevet 19. februar 2009 Tusen takk for svar, ble beroliget nå ja HI
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Ingen ting å være redde for! Dere opplevde kun et par tilfeller av søvnparalyse: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=490524 Er forresten vanligst ved innsovning.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 dette har jeg ofte!!! grusomt ekkelt, men helt ufarlig:)) det finnes et ord for det, men husker det ikke nå
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 19. februar 2009 #8 Skrevet 19. februar 2009 Søvnparalyse. Relativt vanlig, og helt ufarlig. Man kan oppleve hallusinasjoner, og opplever gjerne at kroppen er lammet. Endel opplever at de har "ut av kroppen-opplevelser". Har skjedd med meg et par ganger også, og det er ekkelt mens det står på... En gang så jeg masse edderkopper som klatret oppover veggene, og jeg er livredd edderkopper... Forresten vanlig å oppleve hvis man våkner etter at man er uthvilt, og går og legger seg igjen, og det var vel det som skjedde med deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå