Gå til innhold

Håper virkelig noen vet...ang arbeidsledig og foreldrepenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Er 30 uker på vei. Har jobb kun ut denne måneden, da har jeg jobbet og fått lønn 6 av de 10 siste månedene. Men: hva gjør jeg 1 mars?Melder meg arbeidsledig selvfølgelig, Har desverre ikke krav på dagpenger før etter 8 uker (karantenetid), og lurer da på hvordan utregningen av foreldrepengene vil bli?? Har det noe å si at jeg er registrert som arbeidsledig hos nav men ikke mottar dagpenger før permisjonen starter i midten av april??? Jeg har jo jobbet innen det som kreves og fått lønn 6 av de 10 siste månedene........

 

Litt innviklet, men håper virkelig noen vet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kun om det er du som har sagt opp jobben du får karantenetid.

 

Om du ikke her rett på dagpenger regner de ett snitt av det du har tjent i de 6 mnd og det er dette du får i foreldrepenger.

Men har du penger å leve for i de ukene uten lønn? Du kan starte permisjonen opp til 12 uker før ul termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får foreldrepenger ja. Men beregningsgrunnlaget ditt blir som jeg har forstått det du skal ha i dagpenger. Dette er fordi du blir 100% arb.ledig. Hadde du blitt 50% arbledig, så hadde du fått de 6 beste av de 10 siste mnd som beregningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får foreldrepenger ja. Men beregningsgrunnlaget ditt blir som jeg har forstått det du skal ha i dagpenger. Dette er fordi du blir 100% arb.ledig. Hadde du blitt 50% arbledig, så hadde du fått de 6 beste av de 10 siste mnd som beregningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil deet som sies at du kun får dagpengengene som grunnlag.

Du får snittet av 6 beste av de 10 siste Det er det som er riktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym: Ifølge NAV sine hjemmesider, så får du ikke det nei. Kun hvis du er delvis ledig. Hvis det ikke har kommet noe nytt nå da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ;)

Dette som står nå:

 

Hovedregelen for beregning av foreldrepenger når du mottar andre stønader

Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes foreldrepengegrunnlaget ditt lik dagpengene pr uke. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger kan foreldrepengegrunnlaget fastsettes etter inntekten din i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig.

 

Viktig at man krever det som er mest gunstig for en selv da! De SKAL jo gjøre det til beste for oss, men ikke alltid DET skjer har jeg skjønt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for svar damer-satt jeg stor pris på. Prøvde å ringe NAV igår men de var usikre og skulle ringe meg tilbake-uten at jeg hørte noe.....ja ja-dem har nok litt mye å gjøre i Nav om dagen.....

Men gjelder dette da om jeg IKKE mottar dagpenger også, men er registrert helt arbeidsledig????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på den gitt. Vet bare at det er særregler for arbeidsledige ift beregning av foreldrepenger. Prøv å les inne på NAV sine sider. Les alt, godt og mange ganger- så kanskje du skjønner det til slutt ;) Jeg har brukt en del tid på å finne svar på ting og som oftest så skjønner du hvordan reglene er. Da har du noe å slå i bordet med hvis saksbehandleren din er på jordet også... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke være slik at man mister rettigheter til foreldrepenger om man har karantenetid på dagpengene... det er jo sykt i så fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Så om jeg ikke får dagpenger, men er registrert arbeidsledig den siste 1,5 mnd så får jeg ingenting i foreldrepenger???? Enda jeg har hatt full jobb og fast lønn i de siste 6 AV 10 månedene???

I tilfelle kan ikke Norge skryte av å ha de beste svangerskaps og permisjonsrettighetene i verden.........................

 

Bare en ting å gjøre da skjønner jeg, snylte på systemet og bli sykmeldt den siste 1,5 måneden................... Er jo tydligvis trygdesnikere Norge AS vil ha da med dette regelverket........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor står det forresten at man IKKE får noe om man ikke får dagpenger men er registrert arbeidsledig, men har jobbet 6 av de 10 siste månedene??? Det kan jeg bare ikke være kar om å finne noe sted i Nav-jungelen.............

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det slik at det stemmer at du mister rettighetene på foreldrepenger, noe jeg tviler på, så hadde i alle fall jeg gjort det jeg kunne for å bli sykemeldt. Om så å slept meg inn på legekontoret etter hendene.

 

Men hvorfor får du ikke dagpenger egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.........

Har jobbet siden jeg var 16 år, er nå 31 år, og har vært sykmeldt 1 gang ila karrieren-så om det er den beste utveien og det som gir meg mest i foreldrepenger så gjør jeg det. Jeg har drevet et eget firma i et år der jeg ikke tok ut lønn som jeg avviklet da jeg fant ut at jeg var gravid. Fikk meg så jobb med grei lønn for å tjene opp rett til foreldrepenger. Så grunnlaget mitt for dagpenger blir av den grunn ikke så bra desverre-jeg orker ikke tanken¨på "bare" 65% av dette i foreldrepenger om jeg får dagpenger den siste tiden...................dessuten får man vel ikke dagpenger på dagen når et vikariat er slutt??? Man må vel vente 8 uker uansett da??? Jeg er jo ikke sagt opp så......................

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke at du ikke får foreldrepenger så lenge du har jobbet 6 av de 10 siste mnd, men at om du ikke har fått dagpenger får du ikke regnet fra de 6 beste av de 10 siste mnd.

 

Det er kun om man sier opp jobben selv man har 8 uker karantene. Ellers har man kun 3 ventedager før man får dagpenger om man har rett på det.

 

 

Til deg siste:

Nå får også selvstendig næringsdrivende 100% utbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

 

Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

Er reell arbeidssøker.

Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

Bor eller oppholder deg i landet.

Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

 

Permittert helt eller delvis

Etablerer egen virksomhet

Arbeidsløs grunnet konkurs

EØS-borger med visse vilkår

Nydimittert vernepliktig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.............. HI her.........

 

Har nå snakket med Nav..........spurte rett ut hva jeg skulle gjøre i min situasjon den siste 1,5 mnd før permisjon, og hun sa at sålenge jeg hadde jobbet 6 av de 10 siste månedene før permisjonsstart, så hadde jeg krav på fødselspenger-uavhengig om jeg fikk dagpenger eller ei den siste 1,5 måneden.....................................

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvor mye får du i dagpenger?. er selv gravid i 22. uke og vikariatet mitt går ut 31. mars. Vet ikke om jeg får fornyet det, isåfall bør jeg sykemelde meg før vikariatet går ut? for å få 100% lønn eller er det like greit å melde seg arbeidledig å motta dagpenger?

Jeg har jobbet 6 av de 10 siste, men vil helst ikke sykemelde meg 100%, kunne tenke meg å være aktiv sykemeldt, slik at jeg kan gå på jobb de dagene og timene jeg føler meg i form.

Har hørt at det lønner seg å være sykemeldt fær vikariatet går ut for da fortsetter jeg med samme inntekt frem til fødselen. Men hvis man mottar dagpenger får man bare 60% av det man tjente frem til fødsel`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpengene er 63% av det du tjente i jobb og om du kun har jobbet 6 mnd er det ikke sikkert du har klart å jobbe deg opp retten til dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du som er gravid i uke 22.........sånn jeg har forstått det beregner NAV ut fødselspengene dine på grunnlag av de beste 6 månedene av de 10 siste-så om du må over på dagpenger den siste måneden eller to-kan du be NAV om å beregne fødselspengene de 6 månedene du jobbet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om de siste ukene vi må ta ut i permisjon før fødselen går inn under 6 av 10 mnd arbeid før fødselen, eller beregnes det de siste 6 mnd FØR permisjonen begynner, altså før barnet er født??

Hva om man har vært sykemeldt i en kortere periode i de 6 mnd? Blir det da trukket fra?

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...