Gå til innhold

Få ned feberen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har hatt høy feber under graviditeten? jeg har hatt over 39 omtrent i hele dag, og tatt 3 paraceter. Ringte legevakten netopp, og fikk beskjed om å ikke ta flere paracet:-/ måtte ta av klær, og drikke mye kald drikke. Er ikke så enkelt når jeg nesten ser dobbelt, og i tillegg har den store magen! noen som har noe "kjerringråd"eller tips til å få ned feberen? Er 33+2 idag:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo prøve å ta et bad/dusj med ikke for varmt vann.. Skal ikke være kaldt vann altså, men mer lunket. Det kjøler jo litt ned. Ellers brke kalde kluter i nakken, under armene osv for å kjøle deg litt ned.. Eneste jeg kom på bortsett fra det du skriver selv. God bedring, håper du føler deg bedre snart!

Skrevet

Sørg for å kjøl deg ned som de sier på legevakten. Det er ikke bra for babyen at vi blir overophetet når vi er gravide. Jeg er litt overrasket over rådet du fikk om paracet. Men det kan være noe med måten du har tatt de på som ligger bak. I utgangspunktet skal man jf. pakningen kunne ta 1g. paracet (2 tbl à 500 mg.) 3 ganger i døgnet. Dvs. hver 8 time. I følge min lege så er dette greit å ta hvis man har feber. Langvarig bruk bør imidlertid unngås og man bør være flink til å drikke mye. I alle fall 2-3 liter. (Fikk dette rådet fra min fastlege når jeg var forkjøla med feber før jul.) Det har liten effekt å ta mindre enn 1g for et normalt stort voksent menneske. Det er det som ofte kan bli litt problem når man er gravid. Vi vil jo ta minst mulig, og tar derfor bare en tablett av 500 mg. for å ikke ta for mye. Resultatet av det kan fort bli at man utsetter kroppen for medisin, men ikke oppnår noen som helst effekt. Hvis feberen din ikke gir seg synes jeg du skal ta kontakt med legen din evt. legevakten hvis legen har stengt. Husk at når du fryser kan det være tegn på at feberen stiger men når du svetter er feberen på vei ned. Vær derfor obs når du fryser. Får du frostannfall (fryser, skjelver, kaldsvetter) bør du ta kontakt med lege med en gang. Har du over 39 i feber når kvelden kommer og ville jeg tatt kontakt med legevakten på ny for å høre om du bør sjekkes grundigere. Et tips kan også være å ta kontakt med fødeavdelingen din i stedet for legevakten. (Har faktisk fått råd om dette der jeg skal føde.) Det er varierende kompetanse på gravide hos legevakten, det kan derfor være bedre hjelp å få på fødeavdelingen. Vær også obs på om du skulle ha tegn på svangerskapsforgiftning.

Skrevet

Ser nå at du la inn innlegget ditt i går ettermiddag. Håper det går bra med deg. Du får lese svaret mitt med utgangspunkt at jeg ikke så det var lagt inn i går.

God bedring!

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, synes det var rart ang paraceten jeg også. Har hatt 39 i feber i hele går, ble litt bedre idag. får jeg feber som er over 39 igjen ikveld, tror jeg at jeg ringer føden ja. måtte vente utrolig lenge på å få svar hos legevakta, og fikk beskjed om å ikke ta paracet. har drukket mye vann og saft idag, så får håpe det blir bedre!

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...