Gå til innhold

Er det noen her som er fattige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er fattighetsgrensa i landet vårt? Og finnes det dibbere, eller andre for den sakens skyld i landet vårt som er så fattige at barn går uten klær.

(les: uten klær= for små klær, for dårlige klær til årstiden, fillete klær osv..)

Er noen i dette landet så fattige at dem ikke kan spise seg mette 4 ganger om dagen?

Mye man skal lure på ja :-)

I vårt rike land håper jeg ikke dette er tilfeller som finnes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er mange barni Norge som lever under fattigdomsgrensen. De har omsorgspersoner som sliter med å ha nok mat på bordet og skikkelige vinterklær. Barna må drikke glass med vann før måltid for å fylle opp magesekken så de blir mette fortere. De har foreldre som bare spiser en gang om dagen for at barna som vokser skal få nesten nok.

Fattigdomsproblematikken er det liten allmenn kunnskap om her i landet, til tross for at vi har en stor gruppe fattige her i landet. Fettigdom er et relativt begrep, men her snakker jeg om mennesker som har problemer med å skaffe nok mat til seg og sine, oppvarming og klær er mangelfullt. Ren nød som i sultrammede afrikanske land kan vi ikke sammenlign det med.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg tror at dersom jeg hadde vært så fattig at jeg ikke hadde hatt råd til å gi hverken ungene eller meg selv mat, så ville jeg vurdert å selge pc'n og koble fra nettet.. så tror ikke så mange HER inne er det, mn ja, det er mange som er fattige...

Skrevet

Hvor bor disse fattige menneskene og hva får dem av hjelp og støtte?

Syntes det er trist at det skal finnes fattige i Norge :(

Gjest Sekretøsa
Skrevet

De bor overalt! Helt sikkert en viss prosentandel av dem som bor i din kommune også. Desverre er det slik at det ikke er alle som har det de trenger. De virkelig fattige bor nok på gata. Bare her i byen er det registrert 5 hjemløse, og dette er en liten plass...

Gjest Siklerotte
Skrevet

Hadde du giddet å sjekke opp linken - hadde du fått noe svar. De bor selvfølgelig overalt i Norge. Si meg, er dette virkelig helt nytt for deg?

Skrevet

Har studert linken nå.

Dette er overhodet ikke nytt for meg, men jeg syntes fortsatt det er fælt at det skal være så ille.

I går var jeg veldig opptatt av hjemmelagde kjøttkaker og i morra regner jeg med at det er den kommende konfirmasjon som opptar mine tanker.

I dag var det fattigdom i Norge.

Skrevet

Nå vil jeg spørre om det er et sted man gi klær... ? har klær etter småen som jeg gjerne vil gi bort. men vil at noen i norge skal ha de om de trenger..

Noen som vet?

Skrevet

Det er mange steder som tar imot. frelsesarmeen, kirkens bymisjon. fattighuset, flere diakonale organisasjoner. Hvem avgjøres litt av hvor du bor. Kommunens hjemmesider burde ha en del om frivillighet.

Skrevet

Bor i larvik... så kanskje jeg kan ringe frelsesarmen da.

takk

Skrevet

Veit du hva, jeg tror nesten dette bare er i store byer. Her jeg bor langt oppi bøgda er det en frivillighetssentral som tar imot og selger, og her snakker vi overpriset søppel.

Jeg har sjekket hjemmesidene til kommunen og flere nabokommuner.

Skrevet

Men om man har noe man ønsker å gi vekk så kan det jo være verdt å høre om det finnes noen her som har behov for det? Var en her som sårt trengte tøy, men ikke hadde penger til å kjøpe det.. Jeg tenkte å sende henne noe jeg har liggende... når jeg bare blir frisk og kommer meg opp av senga.. :/ Er godt å tenke på at det blir brukt av noen som trenger det.

Skrevet

Synes det var litt merkelig at du ikke var klar over at veldig mange mennesker lever under fattigdomsgrensen.

Istedenfor og bare synes synd på så kan du kontakte ditt lokale sosialkontor for å bidra. Jeg gjorde det i julen. Gav klær, (etter arvingen) mat og annet til en familie som ikke hadde så mye å rutte med og som levde på sosialstønader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...