Gå til innhold

Pappa som jobber offshore

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min jobber offshore, og har egentlig utreise 3 dager etter min termin.. Så hvis jeg går på overtid da, lurte jeg på om han måtte reise ut uansett eller om han kunne kreve å få fri.. Så jeg har snakket med petroleumstilsynet...

Svaret var :

Ektefelle har krav på to ukers permisjon i forbindelse med fødselen, ref arbeidsmiljøloven (aml) § 12-3 nr 1. ”I forbindelse med fødselen” betyr ikke at fødselen må være i gang eller at en må ha født. ”Utgangspunktet må være at omsorgspermisjonen tas innenfor rammen av to uker før fødselen og to uker etter morens hjemkomst” ref kommentarutgaven til arbeidsmiljøloven (Fougner/Holo) side 516. Aml løser ikke spørsmålet om lønn ved permisjon, det reguleres i folketrygdloven og kan dessuten være gitt tilleggsreguleringer i tariffavtale eller individuell avtale, ref kommentarutgaven (Fougner/Holo) side 497. Kommentarutgaven til Jakhelln side 523 er klarere, der står det at "Omsorgspermisjon etter bestemmelsen utløser ingen rett til stønad fra folketrygden".

(Når det gjelder retten til fødselspenger etter folketrygdloven er vilkåret at en er medlem av folketrygden, se folketrygdloven § 14-2, og at vedkommende ikke er i arbeid i den perioden en mottar pengene for, se § 14-4 sjette ledd. Tidspunkt for utbetaling er regulert i § 14-9.)

(De skriver ektefelle, men regner med de mener pappa til barnet)

I tilfelle noen andre også lurte på dette ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aaaaah, greit å vite=)=)=)

Har nemli en sånn offshore-samboer, og han har bare med å bli hjemme når babyen kommer!

Det sir loven... hihi;)

Skrevet

Å..Håper dette gjelder alle, har en militær mann...

Skrevet

Her starter turen 2dager før termin.

Sier ikke loven noen om at de kan være hjemme mens jeg er på sykehuset??

Vi har en liten gutt fra før og han kan ikke være hjemme alene mens jeg ligger på barsel!!!

Skrevet

Takk for flott info:o)

Min var med på første fødsel da jobbet han i land. Andre fødsel var han offshore og kom ikke lenger en til hotelrommet (for flyplassen på land var stengt p.g.a mye snø) før nr to kom. Han reiste ut ca en uke før termin. De blir jo sendt hjem raskest mulig så snart det er mistanke om fødsel. Kjenner noen som sykemelder seg for å være hjemme når de skal ha barn. Men dette er jo opp til hver enkelt. Kanskje det blir permisjon denne gangen da, har ikke sjekket enda om han er ute rundt termin dato.

Skulle vert lov å stå over en 14 dagers periode eller få byttet det bort, tenk på sjømenn da som er ute i 4 uker, kjipere for de.

Skrevet

Til anonym jeg og nå

Han kan bytte tur med noen eller jobbe den inn før/etter.

Det gjorde samboeren min forje gang.

Skrevet

hei vi fikk en gutt forjesommer¨å da skulle han reise ut bare noen dager før min termin . Han valgte da å ta disse to ukene da . altså før jeg fødte å det gikk kjempe fint :) Ikke noe problem for selskapet for han har jo krav på de uansett . Glad han gjorde det for gutten våres ble født bare noen dager etter att han egentlig skulle reist ut :) Vi skal nå ha en liten igjenn til sommeren å han har også da utreise ca en uke før terminen denne gangen også . så har det ikke skjedd noe når det nærmer seg terminen så blir det att vi gjør det samme denne gangen .

Dette blir nr 4 så deilig å tenke på att han har denne muligheten så jeg slipper å være alene med alle når fødselen starter :)

Skrevet

glemte å skrive att vi er ikke gift men bare samboer men ikke noe problem alikevel :)

Lykke til :)

Skrevet

sambo har nå funnet ut at han jobber inn en uke nå også får han perm med lønn for en uke i samband med termin. så da skal han faktisk være hjemme fra 12mai til 21 juli :D

Det blir kjempe godt!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...