Gjest Tale30 Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 Jeg har kuttet alle melkeprodukter fordi jenta vår har kolikk. Hadde vært supert å få tips om hva jeg kunne lage til kaffen som ikke inneholder melk. Gjester kommer og går, og jeg sitter der og tygger på en gulrot (ikke går jeg ned i vekt heller mystisk nok)
moota m storebror&lillebror Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Hva med å bake boller? Funker jo helt fint men vann. Eller horn med syltetøy. Fruktsalat går jo også an.
Gjest Tale30 Skrevet 19. februar 2009 #3 Skrevet 19. februar 2009 Ja, boller med vann er bra. Fikk også tips om vannbakkels med melis.. må bare finne ut hvordan. Fruktsalat er jeg mer skeptisk til, for sitrus er ikke så bra for sarte mager (i likhet med alt annet spennende)
Hepa85 Skrevet 19. februar 2009 #5 Skrevet 19. februar 2009 Heisann! Skjønner dette må være litt stress når man ikke er vant til å måtte holde seg unna melkeprodukter. Jeg pleier å bake selv, og da bare tilsetter jeg smør/margaring uten melk (kjøpes på meny, helsekost og lignende butikker, kiwi har forresten smør u/melk også), og bruker soyamelk eller kokosmelk i stedet for kumelk. Brukes må akkurat samme måte som vanlig melk. Vil anbefale deg å prøve kokosmelk i vafler, da blir de litt ekstra søte. Gjør akkurat som du ellers gjør når du lager vafler, men tilsett lik mengde kokosmelk som vanlig melk. Er du redd for at koksmelk er for fet, finnes det også fettredusert Kan jo slenge med et eksempel, bare for å være sikker: Sjokoladekake i langpanne: 3 egg og 2 kopper sukker piskes til lett eggedosis 1 kopp melk (f.eks. kokosmelk) 250 g smør el. olje 2 teskjeer vaniljesukker 2 teskjeer bakepulver 2 spiseskjeer kakao 3 kopper hvetemel Stekes på 200 grader i ca 30 minutter Glasur: 300 gram melis (eller til den blir passe tykk) 2 spiseskjeer kakao 1 teskje vaniljesukker 1 spiseskje smør el. olje 5 spiseskjeer kaffe Kjøper du sånn vanlig kakaopulver som man bruker for å lage ordentlig kakao fra bunnen av på en måte er den uten melk. Regia eller noe. Den som heter "bakekakao" er også uten melkeprodukter mener jeg. Lykke til!
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 ost er vel et melkeprodukt...? på www.detsoteliv.no kan du søke på oppskrifter uten spesielle ingredienser )
Gjest Tale30 Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 Kjempespennende med sjokoladekakeoppskrift. Det skal jeg prøve. Når det gjelder ostekake så spiste jeg det uten å tenke meg om en dag jeg var på besøk.. resultatet var en baby som var våken 23 timer i strekk :/
tullemoren ♀ + ♀ Skrevet 19. februar 2009 #8 Skrevet 19. februar 2009 Har du smakt juicekake? Ingen melk i kaka..kun appelsinjuice. Kjempegod! Bunn: 4 egg 6 dl sukker 300 g smeltet smør 7 dl hvetemel 5 ts bakepulver 8 ts vaniljesukker 3 dl appelsinjuice (ikke first price e.l. Må være en med litt smak på) Glasur: 400 g melis 200 g smeltet smør 8 ss appelsinjuice 2-3 ss vaniljesukker Pisk egg og sukker til eggedosis, bland resten av ingrediensene i røren. Stekes i langpanne i 25-30 min på 175 grader. Lag glasur som du har på når kaken har kjølnet
rosa og en blå Skrevet 19. februar 2009 #9 Skrevet 19. februar 2009 hahahaa. sorry eg tenkte på egg jo ost er melkeprodukt *flau*
Gjest Tale30 Skrevet 19. februar 2009 #10 Skrevet 19. februar 2009 Jeg skal forsøke juice-kaken også, og sjekke ut nettadressen som ble anbefalt. Tusen takk til alle Rosa og en blå: Jeg tenkte det måtte være noe sånt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå