Gå til innhold

Hvordan velge hvor man skal føde?


nennemor

Anbefalte innlegg

Jeg har fått brev med innkalling til ultralyd i begynnelsen av mai (Akk, så lenge til, men det var ikke det jeg skulle fokusere på nå :)

og blir anbefalt å søke om fødselsted allerede. Jeg er førstegangsgravid, og synes mensensmerter er kjempevondt, men har jo kjempelyst til å gi barnet mitt en naturlig fødsel a la ABC på Ullevål. Jeg føler jeg ikke har noen form for kompetanse til å ta beslutning om fødemetode og sted enda, jeg har nettopp begynt å venne meg til å gå gravid. Noen andre som har tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det vel ingen andre enn deg selv som kan finne svaret, men jeg kan gjerne dele min erfaring med deg.

 

Jeg bestemte meg for Fødeloftet, det heter det her i Stavanger. Naturlig fødsel, og eget rom for hele familien etterpå.

Jeg angere ikke en tøddel!!!

Men, jeg hadde en lett fødsel, responderte veldig bra på akkupunkturen, og har en mann som taklet det å være med på en fødsel veldig bra!

Jeg tror man blir møtt på en helt annen måte når man føder på en sånn plass, nettopp fordi man velger å unngå kjemisk smertestillende, og man er "helt seg selv" hele tiden.

Jeg tror, uten at jeg har noe å sammenligne med, at man får en større opplevelse av å få babyen opp på brystet når man ikke er "dopet" på smertestillende...

 

MEN; på en slik plass har man alltid et valg, går det ikke, klarer du ikke mere, så får du komme til en avdeling der de har epidural og andre ting.

OG, på en vanlig fødeavdeling kan man også føde uten smertestillende.

 

Jeg synes du skal sette deg inn i hva en fødsel er, hva det er du skal gå gjennom, også mener jeg den kommende Pappaen også må få sagt sin mening om han skal være med!

 

Og til slutt vil jeg si at å være i fødsel er en tilstand der man ikke har kontroll uansett hvor mye man har forberedt seg, og man vet ikke hvordan man reagerer på smerte og de følelsene som kommer uansett hvor godt man kjenner seg selv.

Det er litt bra vi ikke ha et valg, vi må gjennom dette!

For min del var det helt fantastisk, kroppen min visste hva den skulle gjøre, og jeg skjønte det av meg selv! Men det er nok noen som har en helt annen historie å fortelle enn det jeg har!

 

Håper bare du klarer å ikke la deg skremme av enkeltes historier, men samtidig klarer å forberede deg på alt som kan skje. For det er viktig å vite at å føde ikke er helt ufarlig!

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Forrige gang så fødte jeg på Ullevål på vanlig føde og var storfornøyd :-) Brukte bare lystgass et par rier, ellers ingenting.

Ble satt igang da, så slikt fødeloft ville uansett vært uaktuelt for oss da.

 

Denne gangen så håper jeg å komme til A-Hus på en fødestue hvor de bl.a har badekar for smertelindring, det synes jeg høres deilig ut. Jeg synes også det er betryggende at man kan be om smertelindring om det viser seg at man blir for sliten osv. Men jeg kommer nok til å igjen gå for så lite smertelindring som mulig men være åpen for alt hehe

 

Men jeg trodde også at dersom man skulle føde på bl.a abc klinikken så måtte man hatt en normal fødsel bak seg? Men er ikke sikker på det altså...godt mulig de tar førstegangs også :-)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nennemor!

 

Jeg er også førstegangsgravid, har ikke termin før 26. oktober- så ganske fersk i dette;) -men har bestemt meg for at jeg vil føde på en vanlig fødeavdeling første gang, men det er jo et personlig valg en må finne ut av selv. For min del er det fordi jeg syns masser av moderne overvåkning er betryggende, og selv om jeg også har menstruasjonssmerter som er helt forferdelige, så vet jeg ikke hvordan jeg vil takle fødselen- det er jo noe helt nytt, og tenker at det kanskje er greit å ha epiduralen i "bakhånd", i alle fall mentalt :)

 

En liten ting... du blir ikke "dopet" av de smertelindringsmetodene som vanligvis brukes. Epidural og lokalbedøvelse påvirker ikke "toppetasjen" :) Men det kan jo påvirke fødselen på andre måter, det tar noen ganger litt lengre tid når man får epidural feks.

 

jeg tenker at det er best å prøve å ikke være for bestemt på forhånd om hvordan det skal være, enten at man "skal" ha en naturlig fødsel, eller at man "må" ha epidural feks, vi aner jo ikke hvordan det blir :)

 

Kanskje lurt å diskutere med lege/jordmor før en velger? Kanskje du kan få omvisning på de diverse fødeavdelingene?

 

Lykke til med valget, det blir nok bra uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...