Gå til innhold

"Tvang er forbudt i islam"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd her: diskusjonen for/imot hijab i politiet, at en svarer bl.a. at tvang er forbudt i islam, at kvinnene bruker hijab frivillig.

Greit at det er sånn det SKAL være, men jeg må si jeg har mine tvil om det..

Jeg bare lurer: Kan alle som tilhører denne trosretningen si med hånden på hjertet at det faktisk blir praktisert av alle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De blir jo hjernevasket fra de er bittesmå til å tro at det er normalt. Derfor tror de selv at det er deres valg.

Skrevet

Det blir for dumt å bruke begrep som "hjernevasking" i en slik debatt. Da drar man det ned på et nivå hvor diskusjonen er lite fruktbar.

I så fall så "hjernevaskes" alle kvinner i vårt samfunn til at menn og kvinner skal være likestilte. Forskjellen på "vår" likestillingsdebatt og hijabdebatten, er jo bare at likestilling er allment godkjent, mens hijab tilsynelatende ikke er det. Alt er relativt.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Vel, det er også ganske tydelig i Bibelen at man ikke skal dømme, men det forekommer i alle høyeste grad.

Innen alle religioner finner man folk som tolker ting på den måten som passer dem best, og det i seg selv er jo en sentral del i endel religioner.

Det er jo mennesker det er snakk om, og folk er forskjellige - og siden religion i mange tilfeller er så tolkningsbasert er det nok ikke til å komme unna at det vil forekomme forskjellige tolkninger, meninger og måter å praksisere religion på.

For å ta et litt mer "hjemlig" eksempel, kan vi jo se på kristendom og homofili. Begge deler både praktiseres og fordømmes innen kristendommen, og det er en evig debatt hvem som egentlig har rett.

For det står jo i Bibelen at en mann ikke skal ligge med en annen mann som han ligger med en kvinne, men så er det å se det i den store sammenhengen da (jfr Jesus' uttalelser om lovene i DGT, "for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv osv).

Religion er sabla komplisert, og innen alle religioner finner vi forskjellige synspunkt og tolkninger=)

Skrevet

Opplært da..Man ser jo små muslimske jenter som bruker hijab

Skrevet

Hijaben er ikke påbudt av Mohammed, men den er anbefalt.

Skrevet

Tror folk legger ulik mening i begrepet "tvang". Jeg har hørt muslimske kvinner som bruker hijab være ekstremt selvmotsigende i sin argumentasjon for at hijab er frivillig. Argumentasjonen går som følger: "Jeg velger frivillig å bruke hijab. Hvorfor? Fordi jeg liker den friheten det gir meg at menn respekterer meg." Så menn bruker religiøse hodeplagg for å tekkes Gud, kvinner bruker religiøse hodeplagg for å tekkes menn. Det er altså tydeligvis ingen direkte link mellom Gud og kvinnen, denne linken går via mannen.

Om dette skal defineres som tvang eller ikke er det sikkert mange meninger om. Det som er sikkert er at man har latt menn sitte med definisjonsmakten i forhold til hvordan kvinner bør være. Man har latt menn sette reglene, og man har valgt å følge de reglene menn har satt.

Det er nærliggende å trekke en paralell til kvinner i vesten som forstørrer brystene. Dette gjøres også ofte til syvende og sist for å tekkes menns mening om hvordan kvinner bør være (ikke alltid, men jeg vil si i 80-90 % av tilfellene). Selv om man selv velger å forstørre brystene, så har man fått idéen om at store bryster er positivt fra et sted.

Slik jeg ser det så er det umulig for en kvinne i dag å velge hijab frivillig. Det kan hun først gjøre når menn ikke lenger har definisjonsmakten. Den dagen kvinner tar på seg hijab som en gest for å vise sin tilhørighet til Gud og ikke for å bli respektert av menn, den dagen kan man kalle hijab frivillig.

Skrevet

At ideen kommer fra et sted, er klart, men det har mye å si hva man gjør den til! Om en muslimsk kvinne som bruker hijab, sier at den gir henne en frihet, så bruker hun nettopp den vinklingen som en del av hennes identitet. Om hun ikke føler seg undertrykket, og hun lever i et opplyst samfunn som det norske samfunn er ment å fungere som, så må man tro henne på det. Mener hun derimot at den er påtvunget henne, av et mannsdominert samfunn, og vil helst ikke bruke den, så er det undertrykking.

Ordet homse var i utgangpunktet et skjellsord. Homofile tok det selv i bruk og gav det derfor nye betydning. Det mistet sin negative kraft.

Dette er to eksempler på forskjellen mellom å bli definert, og definere selv.

Skrevet

Nei til alle former for religion!

Hva skal vi med det?

Skrevet

Islam er akkurat like variert som andre store religioner. Selv om mange kristne mener at gud er kjærlighet, finnes det nok av dem som mener at gud først og fremst er til for å adlydes og å straffe folk på villspor.

Selvsagt kan ikke alle som tilhører en trosretning si at noe som helst faktisk praktiseres av alle som tilhører trosretningen. Det de kan uttale seg om er egen fortolkning av religionen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...