Gå til innhold

Noen som skal føde på levanger


lykkelig gravid trønder t 23/3

Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Da ser det ut som eg skal føde på Levanger alikevell.. trudde eg skulle te st.olavs siden lillegutt i magen har leppe-ganespalte, men det va vesst inga problem å få hjelp på levanger.

 

Så jeg vil gjerne komme i kontakt med dere som skal føde der, kanskje vi møtes. Jeg bor nå forresten på Steinkjer, noen flere? Ser no mange høygravide rundt om kring her så vet dere er der.. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal føde på Levanger, har termin 22.mars. Bor på Skogn vi da, men har bodd og jobbet på Steinkjer i 2 år tidligere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Da har vi nesten samme termin. Jeg har 23.mars! kanskje vi møtes! Vi er nyflyttet hit så vet faktisk ikke hvor skogn er jeg.. men tenker at det ikke er langt unna... Korsen e formen din da? Begynner du å bli klar for å fa ut lillebabyn? Det er defentlig jeg... sliter litt med bekken og kynnere og eg MEGET aktiv kar i magen. Han sparker så i ribbeina mine til tider at jeg er sår! Også har han ikke festa seg så han ligger alle veier å sparker inni der kjennes det ut som. Har din baby fæsta hode eller? Leser av nicket ditt at du har 2 barn fra før, eller? Jeg har 1 gutt på 2 1/2 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogn ligger 5 minutters kjøring sør for Levanger sentrum:) Kort vei til sykehuset med andre ord. Heldigvis! Jeg ønsker lillegutten velkommen når som helst, men vil gjerne vente til over helga. Da starter sambo 2 uker ferie, og fødsel i den perioden hadde vært perfekt. *hååååpe!* Men jeg måtte settes igang 12 dager over termin sist, så har ikke akkurat de største forventningene heller :P Har egentlig vært i ganske fin form, men har begynt og plages veldig med ryggen og halebeinet den siste tiden. Vondt om jeg sitter for lenge, står for lenge osv... Vet ikke om hodet har festet seg, men tror det ligger langt nede i hvertfall. Magen har blitt lavere den siste uka, syns jeg. Har en sønn på 7 år, 2.klassing, og ei jente på strax 16 mnd. Venter du også gutt? Hvor i Steinkjer holder dere hus da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så digg med kort tur til sykehus da! Jeg synes det er kort tur fra Steinkjer og da! hehe... Der jeg bodde før var det 2 timer til nærmeste sykehus, så 1/2 time e ikkje nokka å snakke om!

 

Bor i Frøsetåsen på Steinkjer.. Nytt hus og det e heilt fantastisk.. Begynne å komme i orden no.. flytta hit i januar.. Men bilder på veggene er ikke kommet opp.. Vanskelig å bestemme seg.. spesielt siden det er gipsvegger og da må man være sikker før man lager hull i veggen..

 

Håpe du får i neste uke! Jeg vil heller ikke ha no i helga da vi skal bort.. Men etter helga er og greit her gitt.. Fikk forrige kar 1 dag før termin, så jeg håper ikke jeg går over denne gangen heller.. Men samtidig så har lillegutt leppegane-spalte så en litt god og rund gutt hadde ikke gjort noe.. kan jo bli vanskelig med mating i begynnelsen, da amming mest sannsynligvis er umulig. Så går man over tiden blir jo barna større så... Heldigvis er det ikke opp til meg når han kommer, han bestemmer jo selv...

 

I natt har jeg faktisk hatt en ganske go natt,og det tross i at mannen min måtte overnatte i Trondheim (han jobber der, pendler) pga. mye snø i går kveld. Håpe han får seg en anna jobb snart for no jobbe han 12-22.30 fra mandag te torsdag.. slitsomt å være aleina med en 2 1*/2 åring akkurat no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, skjønner hvordan d er ja! Sambo'n min kjører lastebil, og er ofte borte fra tirsdag til fredagskveld. Har heldigvis helt fri hver helg da, og hver mandag, så da får jeg hentet meg litt inn igjen. Så min største frykt er at riene starter eller at vannet går midt på natta, spse hvis han er borte og jeg er alene med begge barna. Krysser fingrene for at han er i nærheten i hvertfall=)

 

Vi kjøpte hus for halvannet år siden, har ikke fått alt i orden vi heller =) Syns det er vanskelig å bestemme seg hvor alt skal være, vil jo ikke ha masse stygge merker på veggen heller. Men, det kommer seg, litt etter litt. Huset vårt er fra 1950 da, så det er masse som skulle vært gjort. Men vi gidder ikke de store oppussingsprosjektene med huset fullt av småbarn uansett... tar det om noen år=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er sant at det er ufattlig deilig at gubben har fri fra fredag te søndag ja! vi har drevet en matbutikk i lag tidligere og da var det jobb HVER søndag og forsåvidt alle andre dager og...

 

Min mann er heldigvis bare i Trondheim når han e på jobb og kommer hjem på nettene.. og skulle fødselen starte så er jo levanger mellom meg og han så da får vi møtes!! Bare svigersøster kommer å henter minstemann her fort nok.. De bor på snåsa..

 

Skjønner godt dere utsetter oppussingen nå når dere han så mange små.. Vi har som sagt nytt hus og ser at det går hardt ut over nygulvet vårres.. Når William skal rydde bort brio toget så blir det nån dunk i gulvet og trur du jammen ikke det blir merker.. Og vi har valgt det nest hardeste parkett gulvet de hadde. MEN man skal jo leve, og kan ikke tenke sånn.. Skal kjøpe flere matter da tenkte vi.. Må jo ha ei god matte som man kan legge babyen på! Jo mere matter jo mindre gulv som tar støyten...

 

Har du vasket opp babyklær du da? Det har jeg.. og faktisk pakket bagen nesten helt klar.. Var usikker på om jeg skulle ta med morgenkåpe.. skal du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, babyklærne har jeg vasket. Jeg var på nippet til å kjøpe masse nytt, men var fornuftig nok til å dra hjem og se igjennom hva vi hadde fra før først. Og vi hadde masse! Og alt ser helt fint ut, og i nøytrale eller guttefarger. Derfor har det blitt bare ett par bodyer og nattdrakter. Men, vi mangler kommode og legge det i da:) Stresser litt med det kjenner jeg, vil så gjerne få ting i orden. Også mangler vi babybag og regntrekk til søskenvogna, det må vi klare og skaffe iløpet av neste uke...

Fødebaggen har jeg også tenkt en del på. men ikke kommet så langt som å pakke den enda. Måtte på ekstra UL i går, og da ble jeg kjempestressa med tanke på alt som ikke var fixa... For tenk om jeg ikke fikk dra hjem igjen? Hehe, heiv meg rundt og fikk tømt både søppelbøtter og oppvaskmaskina. Akkurat som om gubben ikke hadde klart det selv! =)

Så ja, den baggen skal være ordnet iløpet av helgen! Men tror ikke jeg tar med morgenkåpe nei. Bruker ikke det til vanlig heller jeg. så for meg blir det bare rart. Har hatt med begge gangene før, men ikke brukt den så da får den bli hjemme denne gang.

 

Hvordan forberedelser har dere tatt i forhold til at gutten har leppe/gane-spalte da? Blir det lengre sykehusopphold? Operasjon osv? Må vel kanskje vente å se til han kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. ja man tenker på de rareste ting når man blir stressa på den måten ja.. tenker på det med oppvaskmaskina..

 

De eneste forberedelsene vi har gjort er innkjøp av flasker.. operasjon skjer ikke før han e 3 måneder gammel. Da lukker de leppa. Han har det jo ikke vondt selv om han har åpen leppe-gane så det er egentlig bare matingen som blir annerledes slik jeg har forstått.. Har lest om ei som hadde litt vansker for å puste gjennom nesa da den va så skjeiv, men alle sånne ting må man nesten se når han kommer. Neste operasjon i ganen gjør de ikke før han er 1 år faktisk.. Tror ikke det blir lengre sykhusopphold, men det kommer an på hvordan det går med matinga og at alt annet går bra.

 

Tror jeg tok med meg morgenkåpa sist, men fikk ikke brukt den da heller nei.. Husker jeg hadde med meg hårføner og den brukte jeg! ikke til håret men til å blåse meg tørr etter å ha vært på do.. selvsagt etter å ha spylt meg først... måtte sy litt sist, og det var veldig mye bedre å gjøre do-besøkene på denne måten i stede for å bruke papir. Prøver liksom å huske om det var andre slike lure ting som jeg tok med sist.. Regner med vi får bind på sykehuset, det gjorde jeg der vi var sist... vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får nok bind ja... og bleier;) mener å huske de har liggende et utvalg i forskjellige størrelser på badene. Men om du har noen favoritt skader det sikkert ikke å ta med selv heller=) Jeg haaater bind, verste jeg bruker, så det ser jeg ikke noe fram til. Har vel ikke så mye valg heller da, må jo bare finne meg i det.

 

Så bra at de venter litt før de utfører operasjonen... såg for meg at de gjorde det med en gang jeg, og tanken på sende en nyfødt baby til operasjon er jo skremmende nok i seg selv. Jeg kan ingenting om leppe-gane-spalte merker jeg. Får håpe dere får en fin barseltid likevel, selv om det kanskje er vanskeligere å forberede seg på hvordan den kommer til å bli.

 

Skal dere være på barselhotellet? Er jo i samme avdeling som resten, men forskjellen er at man må ned i kantina for å spise og man får litt mer privatliv. Fikk enerom. Med førstemann lå jeg på 4-mannsrom, det var litt slitsomt siden vi alle delte bad. Også får pappa'n mulighet til å overnatte. Sambo overnattet første natta sist, syns det var koselig jeg... Men samtidig så var det litt rart, for han måtte ligge på sovesofa og jeg i senga, og ammingen var jo opp til meg uansett. Tror faktisk han hadde det bedre hjemme også:P Vet ikke hvordan vi gjør det denne gangen, kommer vel an på barnevakt og sånn. Jeg sov så dårlig på barsel uansett, var så innmari varm. Og masse etter-rier (det var mye verre med andremann, dessverre!) Jeg lå våken og vred meg å venta på at snuppa skulle våkne. Stod opp kl 6 å dusja, bare for å ha noe å gjøre.

 

Gleder meg til det hele er over og jeg får komme med hjem med bylten. Det er jo da det virkelig begynner =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal no te Levanger til samtale på fredag! tenker jeg får omvisning på sykehuset og.. Spennende å se om jeg ikke har født før fredag da.. Er så fryktelig rar for tiden. Og oppå det heile e eg så kvalm og! E pyton.. Skal no te legen på svangeskapskontroll i morra så det bli spennende å høre ka ho sei. Eg håpe no babyn ligg med hode ned og hode fæsta. Enn med deg e hode fæsta??

 

Med førstemann så fæsta hode seg 3 uke før fødseln, så spennende å høre i morra.. no skal eg faktisk legge meg for eg e sååååå trøtt..

 

snakkes Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

 

Jeg skal føde på Levanger og har termin 12.mars. Bor også på Levanger, men er ifra Molde. Går bare å venter på at noe skal skje snart :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei hiccup!

 

Kanskje vi møtes.. Er så rar i kroppen at blir ikke overrasket om lillegutt kommer før termin (23.) Tenker meg du går å venter nå ja... Skal bli godt å få kroppen tilbake og babyen i armene!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No e eg spent Silje, korsen går det med deg? Eg va no hos legen i går, og heldigvis ligg han med hode ned ja! :) blei så glad, så ikkje for meg at eg klarte å psyke meg opp te en setefødsel nei.. Hadde nok blitt keisersnitt da ja... Men det e no best for ungen og meg (etterpå.. :)) at han kommer ut rett veien.. Natta i natt har ikkje vært nå særlig.. søv dårlig no ja.. Hadde 2-3 netter her eg sov SÅÅÅ godt, men det gikk over gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei kjære deg...

 

Ikke for å være negativ,men hadde jeg vært deg,så har jeg søkt om å komme til st.olav istedet for Levanger. Fødte der selv en jente med ganespalte.Oppholdet ble et mareritt for oss der.De som jobbet der hadde absolutt ingen erfaring med ganespaltebarn.Da de skulle passe jenta mi mens jeg dusja osv.la de henne på rygg ol.Dette førte til at jenta mi holdt på å bli kvalt flere ganger,svelget tunga si flere gang,Alle som har ganespaltebarn bør jo vite at barnet må ligge på magen,å at de på sykehuset ikke visste dette gjorde meg forferdelig redd.Dette var i 06.Håper du velger et annet sykehus en Levanger. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har hatt tilfeller med lgs på levanger nå nylig og vet endel om dette selv. Hadde opprinnelig tenkt på fare til st.olavs, men etter å ha pratet med flere jordmødre så har jeg fått inntrykk av at de har like mye peiling på levanger som st.olavs. Ble no og forresten enig med jordmor her jeg bor at dersom jeg ikke var fornøyd med barselhjelpen når lillegutt er kommet til så kunne jeg bli flyttet til st.olavs. Selve fødselen blir nå på levanger og er glad for det. Har blitt kjempegodt tatt i mot der så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg "Anonym"

 

Nå har jeg undersøkt litt og det er IKKE vanlig av barn med leppeganespalte svelger tunga si dersom de ligger på rygg. Det er kun dersom de har et syndrom i tillegg at det kan være et problem. Har kontakt med mange spaltemammaer (med barn av mange grader) og alle sier at det ikke er vanlig på ganespalte..

Har jenta di et syndrom i tillegg til ganespalten? Skjønner godt at du ble redd når dette skjedde jenta di. Og synes det var dårlig av levanger å ikke undersøke dette nærmere ja.. Sist fødte jeg i Tromsø og jeg var IKKE fornøyd der, men det pga. av ei dårlig jordmor og jeg slet litt med amminga (han hadde forresten ikke lgs). Jeg ville nå født der på nytt nå, men med den viten at man KAN bytte jordmor, og man kan be om andre pleiere dersom man er fornøyd. Jeg fikk ikke til amminga før jeg dro fra sykehuset og kom hjem jeg..

 

Jeg er så glad jeg har fått et nettverk av spaltemammaer og har mange gode forum jeg er på (lgs.no og leppe- og ganespalte på facebook). Jeg tror jeg vet det som er viktig å vite før lillegutt kommer. Men har du flere innspill eller tips til meg så jeg jeg veldig åpen for dem.

 

Håper der går bra med jenta di nå.. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fakta om det syndromet jeg snakket om:

 

Noen fakta om Pierre Ribin's syndrom

Pierre Ribin's syndrom kaller de som har en tydelig forminsket underkjeve i tillegg til å ha leppe/ganespalte.

Dette er egentlig ikke et syndrom, men en ser en viss hyppighet av sammenfall mellom en altfor liten underkjeve og leppe/ganespalte.

 

Hos nyfødte barn i denne kategorien kan tungen forskyves bakover og opp. Og på denne måten forårsake kveling.Derfor må disse barna ikke legges på ryggen. De bør få ligge på magen(evt. på siden) på tross av påstått fare for spedbarnsdødelighet ved et slikt leie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fortsatt på det at min datter ble blå å nesten kvalt når hun lå på ryggen,trengte noen gang litt ekstra oksygen.Hun er født med kun ganespalte,ikke leppe,jeg selv er også født med ganespalte.Måtte ligge på mage jeg også da jeg ble født,pga svelging av tunga.Hun har fått diagnosen Pierre Robin`s Syndrom,var det det du mente kanskje? du skrev (Ribin's)

Alt går bra med henne nå,hun ble operert i Bergen (lukking av ganespalten)da hun var 15-16mnd.Hun hadde litt problemer med å puste selv etter narkosen,så hun lå på intentsiven i respirator i nesten 2.døgn,dette var skremmende,men hun kom seg utrolig fort etterpå hun klarte å puste med egen hjelp.Er i dag en frisk å aktiv jente,som blir 3.år i Juni. Var ikke meningen at jeg skulle være anonym sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Yvonne-78

 

Så flott det går bra med jenta di. Skjønner godt at det var skremmende når hun hadde problemer med å puste etter operasjonen, kan ikke tenke meg hvordan det var.

 

Hvordan vet man om babyen har Pierre Robin`s syndrom? Er det noen måte å finne det ut på, er det andre symtomer? Hadde vært greit å vite dersom det skulle være slik at vår lillegutt har det. Fant de forresten ut at jenta deres hadde det på levanger når dere var på barsel eller i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...