Gå til innhold

Skikkelig kattepine...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Har et problem som jeg håper jeg kan få flere synspunkter på. Begynner å bli ganske fortvila nå, ser ingen løsning på problemet.

 

Jeg har tre katter. Han ene er småfeit og lat, en skikkelig kosekatt som selvfølgelig er kastrert. Han gjør aldri noe galt og gir meg ingen grå hår.

Så har vi hokatta vår. Sterillisert, sky og en liten faan. Superkosete, skulle helst ligget under skinnet ditt og blitt klødd innimellom! Spretter opp på fanget så fort det er blitt et fang... Ho veit godt hva som er lov og ikke lov her i huset, men utspekulert som ho er så gjør ho som ho vil så fort vi ikke ser. F.eks. så får ikke kattene sove på noe som er sønnen min sitt. Det være seg en SOKK som har havna utafor skittentøyskurven. Men hokatta!! Arrrg... Hadde gamle bilsetet til mini i gangen siden vi skal vaske trekket så nye babyen kan bruke setet. Fant da denne katta sovende i bilsetet. Da viser jeg ingen nåde, plukker ut katten og feier ho bortetter gulvet. Det pleier å være nok. Senere samme kveld ligger samma katte oppi setet, men så fort ho ser meg smetter ho ut av setet og setter seg. Problemet da er at jeg ikke kan ta ho! Ho VET ho ikke får lov, men gir blaffen... Bah!

Så er det minstemann i flokken, ca 8 mndr og ikke kastrert ennå rett og slett fordi jeg har vært treg.... :s Han er dum som et brød, en Pluto i katteskinn... :P Søt og herlig men gir meg mareritt innimellom... Han skjønner tildels hva som er lov og ikke lov, men jeg unskylder han lettere siden han er liten og ukastrert ennå. Når vi fikk han så var han vel ca 10-12 uker gammel. Ikke helt husrein (fikk han fra en gård), men det tok ikke lang tid før han fatta poenget. Det gikk bra i 3-4 måneder vel, så beg han å ha "uhell" på strategiske plasser. Det er da urin det er snakk om, (heldigvis)! Er aldri avføring. Tok han på fersken EN gang, da satte han seg oppi min 800 kronersveske(!!!) og tissa. Du skulle sett meg da.... Off... Gjorde noe som ikke er helt etter reglene, jeg tok tak i katten, stappa han nedi veska og "tørka" med han. Kasta han rett ut etterpå. Veske med div innhold ble kastet, og etter noen timer ropte jeg inn katten, tok han med på badet og gav han et bad. Etter det har han ikke gjort mer tull inne.

 

Så til problemet mitt. Hokatta har nå da fått for seg at ho skal tisse inne! Har en stor og fin dokasse i gangen, men nei, ho setter seg en meter unna den og tisser. Er ikke hele tiden men et par ganger i mnd ca. (Hvilket jeg mener er et par ganger for mye!) I dag/natt klarte ho å tisse på skoa til sønnen min. Og det er da jeg føler at det er gått for langt. Jeg er NØYE med å skure der ho har vært, men ho går på samma område hver gang. Skurer med Ajax sitron (det gjør jeg hver gang), har innimellom hellt ren salmiakk på gulvet og tørket det opp med klut og vann...

 

WHAT TO DO!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

 

Jeg ORKER ikke å ta meg av en gutt på 20 mndr, en nyfødt og en sta katte. Trives ho ikke her? Liker ho ikke gulvbelegget? WHAT??? Jeg kjenner jeg blir sprø. Synes det er for lettvint å gi fra seg dyr så fort man møter problemer, men nå begynner jeg å forstå de som gjør det...

 

Detta blei laaaangt og rotete, om jeg har uttrykt meg vanskelig så spør meg. Jeg er VIRKELIG intr i å få løst problemet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ihvertfall ALDRI bruke salmiakk når du vasker etter kattene!

Det er amoniakk (eller hva det nå heter) i salmiakken, og det er det også i kattetiss, dermed tror kattene at det er lov å tisse der, fordi det lukter tiss rett og slett.

 

Er kattekassa ren når ho tisser på utsiden?

Skrevet

På den lille ukastrerte, så kan det nok hjelpe å få han kastrert. Kan hende han bare markerer? Usikker på den andre..

Kjenner til den litt utspekulerte siden av dem og.. de er nok bare sånn. Hehe

Skrevet

Salmiakk er da herved bannlyst.... O_o

 

Kattekassa er jo brukt, men er ikke ekkelt mye! Det som er rart.... Jeg kan komme ned på morran og finne urin i gangen, men utover dagen så går både hokatta og den lille i kassa. Den svære går ute, han VET jeg at det ikke er.

 

Aiva: Tror ikke det er den lille serru... Lukter ikke stramt "hann-katt-tiss", om du skjønner... Lukter "bare" tiss. Men ja, han får time hos dyrlegen etter at årsavgiftene er betalt! :P

Skrevet

Jeg ville ringt dyrlegen å høre hva de sier om hukatten.. De må da ha en løsning:)

 

Forresten, veldig bra at du ikke bare kvitter deg med problemet. Endelig noen som tørr å møte problemet, for alt kan løses!

Skrevet

heia.. Jeg kan skjønne du har en kattepine her ja.. hehe.. Utrolig hvor smarte disse dyrene er altså.. Jeg har en vovv og hun vet så utrolig godt når hun har gjort noe som ikke er bra.. sier til og med unskyld...

 

Ang problemet ditt.. Det første jeg tenkte på var om doen var rein.. vet puser er veldig nøye med nettopp dette.. Men siden hun tisser der noen ganger og andre ikke regner jeg det er fordi hun er sint på dere og vil straffe..

Jeg så et program får en stund tilbake.. Katter er ikke naturlig flokk dyr.. Så de kan se på det som en ren fornærmelse om man får flere puser... Kanskje hun er sint fordi dere har fått lillepus??? Bare en tanke..

 

Ellers håper jeg du finner ut av dette.. kjedelig når ting blir vanskelig! Snakk med vet. det ville jeg gjort..

 

lykke til

Skrevet

Prøv og skriv inn detta på KATTEPRAT.NO

Skrevet

Har to katter som er sånn passelig veloppdragne.... Mitt triks er en sprutflaske med vann... har den tilgjengelig slik at jeg gir dem en dusj når jeg tar dem på fersken. ( Oppå bord og benker ) De vet at de ikke har lov, så det er sjelden jeg når dem, men sprutflaska har lengre rekkevidde enn meg.

 

Ang tissing inne: Ta en rå løk og del i to, gni løk der pusen har tisset ( etter du har vasket ) Den lukten liker de ikke.

Eller ha eddik på en klut og tørk over gulvet.

Både eddik og løk lukter jo litt, men bedre enn tisslukt... Og den forsvinner ganske raskt.

 

Jeg ville dessuten fjernet kassen, og latt kattene gjøre sitt ute. Iallefall om dagen.

 

En annen ting er at katter som er sterilisert/ kasterert har lett for å få urinveisinfeksjoner, hvis de ikke får spesialfor. ( iflg. dyrlegen, ene min hadde det i vår.) Da kan det hende hun ikke rekker kassen...

 

Håper du får orden på sakene, men noen katter blir rett og slett grisete. Og da er det ikke noe å gjøre....

Skrevet

Takk for svar! :D

 

Det med UVI er jeg klar over... Ho får faktisk ikke spesialfôr, men det er rart at den UVIen slår ut på samma sted i gangen hver gang, og ikke andre steder i huset.... Tror ikke det er det nemlig.

 

Det som ble nevnt over her om sjalusi satte en tankevekker i meg.... Sara (som hokatta heter) ville ikke vite av nykomlingen når han kom! Det tok flere måneder før de i det hele tatt kunne spise ved siden av hverandre. Den lille søkte da til hannkatta vår og der var han velkommen... En ting jeg ikke har tenkt på før nå... Herregud! Det MÅ jo være sjalusi! Før den lille kom hit så var Sara selverklært baby til den svære hannkatta vår! Ho kunne lage seg en "pupp" i pelsen hans og ligge og suge og melketrampe mens ho malte værre.... Hannkatta vår skjønte jo ikke no, så han bare lot ho styre. Ho holdt på med detta til ho var godt over året. Ho gjør ikke det nå lenger... Men samma sommer som den lille kom så blei ho sterillisert da... Kan jo oxo skyldes det.

 

Men om det da er sjalusi.... Ossen kan vi få bukt med det a? Kan jo ikke akk sette oss ned og forklare på en pedagogisk måte at de nå er familie og at ho må akseptere han! :P Hehe....

Skrevet

Mine katter er veldig flinke til å holde seg på gulvet. Den store er så redd for å være på benker at han sliter med benken hos vetrinæren... Hehe... Jeg har feia han ned fra bord og benker her hjemme fra dag en. Han tok hintet FORT for å si det sånn.... Hokatta sniker seg lydløst opp når vi ikke ser, og hopper ned når vi reiser oss for å ta ho... Typisk... Jeg tror ikke den lille skjønner at det går ann å hoppe opp på benker, han har aldri vært oppå benkene her. Hehe.. Så dum er han! :P De FÅ gangene han har prøvd seg på å gå fra fanget vårt og opp på bordet har han oxo blitt feia ned på gulvet... Så det gjør han ikke lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...