Gå til innhold

Matpakken, en bakteriebombe....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til gutten min, ligger alle matpakkene i romtemperatur fra de kommer om morgenen til de spiser maten kl 15. Etter hva jeg vet fører dette til at bakteriene koser seg, og formerer seg. Har så lyst til å si noe til personalet, men er redd for å bli en upopulær mor.

Er jeg hysterisk?

Noen andre som har tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt at ihvertfall maten til min unge skal ligge i kjøleskap..

Skrevet

Syns det høres ekkelt ut... Jeg vet ikke hvor fort bakteriene formerer seg i en matpakke (kommer vel an på hva som er i), men den blir jo uansett slapp og svett...

Det går jo an å nevne det på en saklig måte, da. Bedre å si fra enn å gå å irritere seg, mener jeg.

Det er jo fryktelig lenge den matpakka ligger da!? Nesten en hel arbeidsdag! Hos oss voksne ligger den jo kun til ca kl 12!

Skrevet

Vi tok opp dette sist år og fikk et lite kjøleskap inne på avd. Greit at de ligger på gangen og de tåler det, men om sommeren var jo temperaturen der høg og kjøtt/leverpostei ville bli bedervet. Mange barn var også plaget med magetrøbbel i den perioda. Jeg tok kontakt med mattilsynet og fikk deres uttalelse - spesielt med hensyn til at de spiser restene av frukosten til frukte kl 15. De var veldig klare og kjøleskaptet kom raskt på plass. Ped leder gikk av med pensjon rett etterpå, og jeg tror at hun bare var for sliten til å ordne opp.

Skrevet

Æsj, nei jeg er enig på en måte.. Maten er jo ikke noe god hvis den ligger ute.. brødet blir gåent og f.eks osten blir svett.. Nei be dem få seg kjøleskap ja.

Forøvrig så er vi vel alle vant til å spise slike guffne matpakker fra skolen? Var ikke noe kjøleskap der io gården, og jeg har aldri hørt om noen som har blitt syke fordi matpakken ikke lå i kjøleskap - så så veldig FARLIG tror jeg ikke det er... men det skal jo være litt delikat da!

Skrevet

æsj, men hvorfor har de ikke kjøleskap?

Skrevet

De som spiser matpakke på skole/jobb, venter jo sjeldent til slutten av dagen da. Forskjell på å ligge til 1130 og til 15 liksom...

Jeg hadde tatt opp dette ja - først med leder og deretter evt til brukerutvalget om det ikke bedres.

*yakk*

Skrevet

sånn er det i vår bhg. og. Der ligger alle matpakkene oppi noen kasser som står på gulvet. I tillegg til dette så er det varme i gulvet.

Har sakt i fra om dette tidligere men ingenting skjer. Hva kan jeg gjøre??

Skrevet

Det med varmekabler var jo litt spes. da......

Men - på skolen må jo barna klare seg med matpakke som har ligget i sekken - ikke noe kjøleskap der.........Så jeg tror ikke barna tar noen skade av det - dere må heller være kreative til å finne mat i matpakken som klarer seg en dag i romtemperatur.Ikke melkeprodukter ol....

Eller putt oppi et kjøleelement - det gjør jeg til størstemann på sommeren :)

Skrevet

Matboks med kjøleelement eller mini-kjølebagg, det har jeg til sommerbruk i hvertfall :-)

Skrevet

Matboks med kjøleelement var lurt. Er det noen speiell matboks dere bruker til dette eller?

Skrevet

kan dere ikke bare foreslå å få tak i lokk til boksen matpakkene ligger i så det kan stå ute? nå er det jo så kaldt at det er jo bedre enn å stå inne =) sånn har de det i bgh til mini hvertfall

Skrevet

Takker for innspill. Tror jeg skal ta det opp med barnehagen. Blir det ikke gjort noe med det, blir det innkjøpt matbokser med kjøleelement :)

Skrevet

Skjønner hvorfor de ikke bare kan kjøpe inn et kjøleskap, ikke koster det mye for et lite kjøleskap og spesielt mye plass tar det heller ikke.

Skrevet

Hva med yoghurt da? I bhg til snuppa har stort sett alle unga med seg yoghurt nesten hver dag, og jeg er veldig glad for at det er kjøleskap i bhg hennes ja=) Alle matpakkene ligg i kjøleskapet der:)

Skrevet

I løpet av de hittils14 årene mine på skole med matpakke som har ligget i ryggsekken, så har jeg aldri hørt om at det er en bakteriebombe.

Hysteri, spør du meg.

Skrevet

Ta det opp gjennom FAU. Det har vi gjor, det ble ordnet på et blunk! Om sommeren blir matpakkene ekle etter mange timer.

Skrevet

De har mange kjøleskap, 4-5 stk. Men det holder vel ikke da det går ca 70 barn i avdelingen hans (storbarnehage). Ser de ansatte har maten sin i kjøleskap, tipper de ikke vil spise mat som har stått i varmen hele dagen.

Barnas yoghurt får lov til å stå i kjøleskap, og godt er det.....

Skrevet

Jeg smører ikke på pålegg. Legger ved små pakker med makrell, leverposti og kaviar. Syntes unasett om de legger de i kjøleskap det er guffent med mat som er smurt kl 8 som skal spises 15.

Skrevet

Jeg smører ikke på pålegg. Legger ved små pakker med makrell, leverposti og kaviar. Syntes unasett om de legger de i kjøleskap det er guffent med mat som er smurt kl 8 som skal spises 15.

Skrevet

Var inne og så på www.sprell.no ista, og der har de matbokser med fryseelement inni:)

Skrevet

Men hvorfor spiser ikke barna før kl 15?? Må de gå en hel dag uten mat?

Skrevet

Æsj, det er utrolig ekkelt!!! Det hadde jeg ikke akseptert, og tviler nesten på at det er lov? Om de ikke tilbyr all maten i barnehagen, så må de da ha et kaldt sted å oppbevare maten i så mange timer?

Alternativt, og uansett i mellomtiden, ville jeg gått til innkjøpe av slik matboks med et lite fryseelement i. Da lager du ditt eget lille kjøleskap i matboksen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...