Gå til innhold

Hvor mange ord/setninger har deres 18-19 mnd gamle unger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 19 mnd snakker masse, tar etter oss hele tiden. Repeterer ofte det siste ordet vi sier i hver setning. Jeg har skrevet ned etterhvert hva han kan. Nå er han oppe i ca 80 ord og 3-4 korte setninger, som: "nå ble det vått", "har bæsja", "hunden er der", "der er det lys"......

Hvordan ligger det an hos deres små på samme alder? Jeg tror han snakker mye for alderen, men har ikke mange å sammenlikne med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei... min datter er 16 mnd og sier 27 ord, synger Bæ bæ lille, kan bare di første ordene i sangen der hehe..

oxo sier hu ' der pappa ' oxo teller hu 1 2 3 5 10... hu var oxo tidlig ute med å si sine første ord..

Skrevet

Vår er 18 mndr, og nå rekker jeg ikke å telle ordene lenger. Ligger vel vel på rundt 150, inkl noen franske siden faren er fransk.

Sier toordssetninger som "spise banan", "kjøpe mat" osv, og noen treordssetninger. Teller til ti på fransk og tolv på norsk.

Synger begynnelsen på sanger.

Skrevet

150 ord ca og nye 2-3ords setninger hver dag. "teller" til 10.

Snakker ganske ureint igrunn, men ordet er jo det samme selv om man sier "silm" istedenfor "film" :)

Skrevet

Lillebror er 18 mnd og sier svært få ord. Max 5 som vi forstår. Ellers er det lyder, enstavelser og skriking.

Han gikk da han var 16 mnd så han er ikke den som er kjappest ute.

Skrevet

Så utrolig flink barna dere er:D:O Jeg er helt sjokkert:D gutten min på 18 mnder har rundt 30-40 ord , men ingen setninger, Ble litt bekymret nå og ikke teller han heller:/

Skrevet

Jenta mi sier ikke ett eneste ord, og hun er 16 mnd!

Skrevet

noen er tidlig ute mens andre ikke... så er ikke noe å bekymre seg for.. settningene kommer fortere en du venter..=)

Skrevet

Lillemor er 20 mnd og VELDIG pratesyk. Det har hun vært veldig lenge også da. Har ikke tellingen lenger på hvor mange ord hun kan, men det er MANGE. Kan alle ordene i en tykk bildebok, + alle de daglige ordene vi bruker, navn på mat, drikke, vanlige ting man ser ute på tur osv. Hun kan også snakke i korte setninger, som: hvor er smokken min? Nå skal bamse sove, sove i senga si nå, har bæsja/tissa i bleia, jeg er sulten etc. Hun kan også bjørnen sover, halve bæ bæ lille lam og hinkel pinkel sangen. Også kan hun telle til 5:)

(skryte skryte)

Skrevet

Må sies at hun selfølgelig ikke snakker rent, ordene er gjerne stokka om og ikke alltid like forståelige ;)

Skrevet

jenta mi er 15 mnd og sier hverken mamma eller pappa ennå :(

så her der det dårlig med ord!!

gutten min som blir 3 år i mars har aldri sagt en setning men håper det kommer etterhvert når han har fått dren i ørene :)

Skrevet

oi.. aner ikke hvor mange ord hun har, men bhg er veldig imponert:) vi også da,hehe..

hun sier setninger som "mamma læl?" (mamma gjør)

"ina ballalen" (alina barnehagen)

"patit glik" (patrick skrik) en av brødrene..

kan navnene på alle i avd hennes på bhg.

++++

kan det meste av ord,sier de riktig å:) f.eks sier ikke mø men kua osv..

hehe, måtte le en dag da hun gikk å sa "sølat" (sølete) trodde hun hadde sølet noe, men det viste seg at hun mente snørrete..:)

Skrevet

hun er 16 mnd:)

Skrevet

Så spennende å lese....det var jammen stoooore variasjoner blant alle barna våre. Heldigvis lærer alle å snakke til slutt. Men det er innmari gøy når de begynner å gjøre seg forstått :-)

Takk for alle innspill. Nå har jeg fått plassert min sånn ca midt på.

Skrevet

Lillebror på 17,5 mnd sier mamma, pappa, hei, hadet, hallo og noen få dyrelyder. Thats it!

Skrevet

Jenta vår på 18 mnd sier

lyden hesten lage

pus

vov vov

mamma

mommo(mormor)

tetet(potet)

gakk gakk(lyden andå lage)

bi(bil)

nam nam

bebi(dukkå/babyer)

Hu prøve å sei far,men det e vanskeligt..hadde faren tillat na å sei pappa hadde hu sagt det og,men neida kun far her i huset..så det blir mamma å far:)

Hu seie isje mye nei,men e veldig flinke å ytrykka seg ellers,kansje derfor hu isje "trenge" å snakka marr??

Skrevet

Hvorfor får hun ikke si pappa?

Kul dialekt du hadde forresten. Hvor er den fra?

Skrevet

Han e vandte me far sjøl å vil at datterå ska sei det te han..eg e marr den mamma typen:)..så får me se ittekvert ka hu bestemme seg for når hu vett ka far å pappa e..plutseligt blir det naturligt for na å sei pappa:))

Synst du det,så kjekt då...e fra Hommersåk i Sandnes:)..

Skrevet

Hun er snart 19 mnd og plutselig har det liksom "løsnet" - prater som en foss og nye ord kommer hver dag nesten. Har ikke tall på hvor mange ord hun sier, men det er jo de vanlige - mamma, pappa, momo (Mormor), ball, bil, basse (bamse), Tussi (hun har en tussi-bamse som hun elsker overalt i verden;o)), Bissa (Tobias - storebroren), lalle, natta, pupp (he, he - ja hun ammes enda;o)), vov-vov, gakk-gakk, pip-pip, jus, dusj, bæsj, tiss, mer, nei, mett, mat, opp, ned osv osv. Hun "synger" bæ bæ lille lam (ikke hele, men deler) og disse på lisse. Hun er vel midt på treet når det gjelder å snakke, for alderen. Storebror hadde flere ord og setninger da han var på samme alder - men jeg bekymrer meg ikke...det er jo veldig individuelt hvor masse de små snakker på den alderen - hos noen går det veldig fort mens hos andre tar det litt lengre tid. Noen sier omtrent ikke noe før de omtrent snakker i hele setninger, mens andre begynner tidlig med småord - uansett blir de til slutt stort sett like flinke å snakke likevel;o)

Skrevet

Jenta vår på 18 mnd babler hele tida, men det er bare noe vi forstår. Hun kan si:

mamma

pappa

mimmi (betyr Emil)

bella (hunden)

puss (katta)

bæppbæpp (eple)

æpdebæpp (appelsin)

spise

bæsja (helst i kombinasjonen "Bella bæsja")

bleie

bade

dætt dæ mamma (betyr sett deg mamma)

den (brukes om alt hun vil ha tak i kombinert med heftig peking)

bok

gokka (dukke)

go (sko)

bil

fly

æsj (når hun ser søl eller smaker noe hun ikke liker)

pippip

lalle (sove)

det e min (det er min)

tatt (takk)

og det var vel stort sett det...men det kommer nye for hver dag, spennende tid. :-)

Skrevet

jenta mi er 20 mnd og sier noen ord men ikke setninger.

Ho teller til tre, norsk og engelsk

SIer :

Hei

hadet

Bye

mamma

pappa

daddy

sis (søster)

ball (både med norsk og engelsk uttale.)

takk

bade

dusje

bæsj

love you

Ja kommer annet inimellom men de bruker ho hele tiden.

Ho kan si det meste som herming etter meg da.

Ellers er ho ikke så intresert i å prate egentlig, håper at det tar seg opp snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...