Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Har tenkt lenge på å skaffe meg hund igjen, og har funnet drømmehunden. Småen er 5 mnd, så jeg lurer på om det er gunstig å ha en så liten baby og valp i hus. Har god erfaring med hunder, og vet hva jeg går til, men tenker sånn i forhold til småen.. Noen andre som har hatt valp og alt det ansvaret som følger med, i tillegg til baby og alt ansvaret det fører med seg? Tenker at det er gunstig med valp nå i forhld til at jeg likevel går hjemme og har tid til å oppdra valpen.. Synspunkter...anyone?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Er du innstilt på jobben med det så go for it =)
Gjest Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Hvis du er erfaren med hund så burde det jo gå greit, men hvis det er første valp så ville jeg ikke tatt på meg det med baby hjemme på fulltid. Skal selv hente valp om en mnd tid, men så er minsta snart 2år også. Har had hund før, men det er mange år sia, så jeg har mye å friske opp, og mye nytt å lære selv. Problemer jeg ser for meg: babyen gråter, valpen pistrer, begge trenger deg NÅ, hvem tar du først? Babyen må jo gå forran, men er det rettferdig ovenfor en liten valp? Kan du se for deg visse problemer og konflikter? En annen ting, valp og lek, de kan fort "klype" litt, knurre og hoppe/løpe vilt rundt, samtidig har du en liten en som skal prøve å lære seg å gå....kansje den lille blir redd valpen også? En voksen hund er som regel rolig og oppdratt, de kan lettere forstå at de ikke kan lekebite på babyen. Så har du lufting, tisse på gulvet, bæsjer på gulvet, babyen spiser på alt som er....hundehår på bitelekene...lekker..hehe Tenkt deg grundig om...meg personlig synes det er greit at hunden kan få fred på dagtid i ukene når ungene er i barnehagen, de sover tross alt mye som valp også. Alltid noen som vil være "hundepasser" til valper første tida på dagtid, feks en pensjonist eller andre som har fri på dagtid i familien eller vennekretsen :-)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Joda, jeg har hatt valp to ganger før,så vet hva jeg går til. Men det er alle disse tingene jeg også tenker på, og disse problemstillingene jeg ser for meg. Jeg har så utrolig lyst, men er så redd for å drite meg ut og finne ut i ettertid at dette var ikke så lurt likevel. Poenget er at en liten valp kan man kun få når man har fri over en lengre periode, og det har jeg jo nå, men når har jeg det igjen? det er liksom nå eller om 1-2 år. Og savnet etter hund er så stort etter at den jeg hadde døde, at jeg tror ikke jeg kan vente i 1-2 år... Så tidspunktet er bra på en måte, men på en annen måte...er det virkelig det? Huff, vanskelig dette her. ) Skl bestemme meg innen søndag, så får tygge litt på det...
Gjest Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Skjønner, jeg er deltids student og får mye tid til valpen, periodevis. Når jeg må ut i praksis har jeg løst problemet med å ha pappa og en god venn som skal lufte den og holde den med selskap litt på formiddagene, og så har jeg en stor gutt på snart 11år som er hjemme et par timer før meg i tillegg, så det blir ikke så mange timer alene. Første 3ukene har jeg hjemmestudie uansett. Så det kan ikke bli bedre enn nå senere uansett før jeg blir pensjonist, og så lenge akter ikke jeg å vente ;-) Er du erfaren og kan dette, kansje verdt å ta sjansen?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Nå har jeg sovet på det en natt, og våknet i morges, fortsatt med hund på hjernen. Får den ikke ut av hodet. Hviken hund er det du skal hente deg,Ugl@? )
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 Så lenge du er ditt ansvar som voksen bevisst, og er klar over de problemer som kan oppstå mellom et lite barn og en valp/unghund (ungen skremmer hunden, hunden glefser, hunden stjeler lekene til ungen, kan vokte ben, mat og leker, hunden hopper og leker voldsomt, ungen kan stikke fingra inn i øya på hunden, ungen tråkker på hunden osvosv)- og gjør det du kan for å unngå dem ved å ALDRI la barnet og hundne være alene sammen, så kan det gå greit. Men vær klar over at du en stund må vokte dem som en hauk, og at du kan få endel reaksjoner fra hunden som den ikke ville hatt mot et større barn/voksen- som ikke er unormalt-, og at du ikke hele tiden må 'klandre' hunden dersom den kommer med endel reaksjoner som knurring osv. Og hunden MÅ få et fristed der ikke ungen kan nå den, og ungen må oppdras til å la hunden være ifred. SÅ bør du jo også virkelig tenke nøye gjennom hvilke raser som passer best i en familie, og ikke minst hvilket aktivitetsnivå og sosialiseringsmuligheter du har å tilby en hund nå som du tross alt er opptatt med småbarn.
Gjest Skrevet 19. februar 2009 #8 Skrevet 19. februar 2009 Hvit Dvergschnauzer, hannvalp. :-) Valgte rasen pga størrelse, gemytt, pels, aktivitets nivået ( trenger en litt fleksibel hund), utseende. Gleder oss skikkelig, kan nesten ikke vente, og jeg skal hente valpen 2uker senere enn den er leveringsklar pga eksamen, men det tror jeg er rette valget, for både oss og ikke minst valpen.
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 19. februar 2009 #9 Skrevet 19. februar 2009 Hei Jeg har hatt hund hele livet og hunden min har hatt flere valpekull så jeg vet hva det er å ha valp De er jo så søte!! Vi skulle passe valpen til noen venner av oss for noen helger siden.. det går greit tenkte jeg men.. Vi har en liten gutt på 10 mnd og det var veldig slitsomt, det kan jeg love deg!! Valpen skal jo oppdras og man skal ha tid til å løpe ut på do hele tiden osv osv Han overfalt lille gutten vår hvis vi så bort i 2 sek og valpetenner er skarpe selv om valpen bare er snill og god og bare ville leke hehe Hvis hunden har gjort ifra seg inne å man ikke merker det med en eneste gang så er ikke det noe særlig når man har en liten en som krabber rundt på gulvet (heldigvis skjedde det ikke her men det holdt på å skje) valpen biter jo på alle slags mulige ting og kan etterlate masse småplukk og div.. Vi har kjempegod plass inne og ute men det var et leven og jeg løp fra den ene til den andre hele dagen følte jeg.. Jeg var veldig glad når søndagen kom for å si det sånn.. Nå har vi et stort beist på over 60kg også da men det var ikke noe problem heldigvis, han er så rolig og snill Men det blir jo bedre etterhvert. Valpen vokser og lærer fort Er du sikker på hva du går til og vil dette så lykke til! Det er kos med valp men også myyye stress
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #10 Skrevet 19. februar 2009 Mine foreldre har dergscnauzer,morsomme hunder det. Deres er imidlertid ikke spesielt rasetypisk. Et mer rolig og stille vesen skal man lete lenge etter. Det er en salt og pepper by the way. Er så kos med valper. Hunden jeg så gjerne vil ha er 75% staffordshire bull terrier og 25%dalamantiner. Staffene blir jo kalt nannydog pga sitt gode lynne med barn. Jeg var i utganspunktet på jakt etter en renraset SBT, men så dukket disse valpene opp og jeg falt pladask.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #11 Skrevet 19. februar 2009 Magica: Er jo dette jeg er litt redd for, men samtidig så er det nå gutten min er så liten at han ennå ikke krabber rundt på gulvet, eller leker/aser med hunden. Det er jo den første valpetiden om er den verste, og når han er så liten tror jeg det er littegranne lettere enn om vi får valp feks til sommeren, når småen kryper og reier seg og er mere aktiv. Kan det stemme, eller er det bare meg som har så innmari lyst på den valpen at jeg rosemaler alt nå?
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 19. februar 2009 #12 Skrevet 19. februar 2009 Dem sier jo at hunder ikke er voksne før de er 2 år så de er jo valper lenge Til sommeren er dere sikkert mer ute og det er lettere å få dem husreine.. Men du er jo klar over at det er mye jobb og du har jo hatt hund før så du vet jo hva du går til Jeg tror ikke jeg hadde orket hehe
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #13 Skrevet 19. februar 2009 Vær obs på at denne blandingen du nevner er av to raser som er veeeeeldig aktive og trenger mye stimulans! Så om du er travelt opptatt med barn, og ikke orker drive aktivt med hund, er ikke dette noe for deg. Staffer er også hunder som må sosialiseres godt med andre hunder, da de lett kan bli aggressive mot samme kjønn ellers. Dalmis er opprinnelig brukt til jakt, og er en aktiv og sta rase. Husk også at du ikke aner hva du får gemyttmessig i blandinger, da man ikke aner hva de får med seg fra foreldra. Det samme gjelder helsetester, når man ikke kan gå tilbake og sjekke slektninger i stamtavler etc, så vet man ikke hvaslags sykdommer disse er bærere av. Staffer sliter feks endel med allergi, HD og slikt. Ikke hiv deg inn i dette fordi det tilfeldigvis dukket opp en søt og billig valp på finn.no!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #14 Skrevet 19. februar 2009 Neida, dette er ikke noe impulskjøp fra en naiv sjel. Jeg kjenner flere staffer, og drev aktivt med lydighetstrening og litt med agulity med den forrige hunden min, som var en veldig aktiv boxer. Så jeg vet hva jeg går til, og kommer til å trene lydighet med denne hunden også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå