Gå til innhold

Det med å skifte øyefarge..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla mi hadde blå øyne ved fødsel, veldig mørke da, og etter et par mnd ble det brune spetter i de, særlig det ene øyet, kom sakte men sikkert mere brunt i de.

Nå er det ene øyet halvt blått og halvt brunt, mens det andre har brune prikker, siden det er mere brunt enn blått, vil hun få brune øyne? Eller kan det gå tilbake til blå? Jeg og alle i min familie har blå, pappa til baby har brune og mora hans også, ellers har de fleste blå i hans familie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når eg ser på bilete av søstera mi som liten, ser eg at ho hadde mørkeblå auge ved fødselen, og så blei dei brunare og brunare. Først ved 2-3 år var dei den klare, mørkebrune fargen dei er no.

Eg kan ikkje forestille meg at augene vil gå tilbake til blått, men det kan ta tid før den endelege brunfargen kjem.

Skrevet

Ikke så enkelt å svare på da ;) Men de sier, at øynene til barna, kan endre seg helt frem til 1 års alder, og den fargen de da har, ikke vil endre seg etterpå.

Gutten vår på 3 år, er faktisk født med mørke brune øyne ( til tross for at det etter boka heter, at alle babye er født med blå :/ ) Og minste tulla, har helt blå, og har hatt det fra fødselen.

Ei jeg kjenner, har grønn/brune øyne, og søsteren, moren, og faren, har helt brune.

Men tror nok ikke at de går tilbake til helt blå hos barnet ditt, men det er ikke sikkert de blir helt brune ;p

Spennende å se da ;o)

Skrevet

Storebror her fikk den fargen han har nå, brun, da han var rundt 2år. Før det var de veldig spettete.

Svogeren min hadde et grønt og et brunt til han var 5 år da, ble det grønne brunt:-)

Skrevet

Har sett at det skifter også etter 1 år, hvertfall frem til 2 år. Her har mini brun "spettete" øyne, og lurer spent på om det er endelig farge.

Skrevet

Yngste dattra mi hadde knallblå øyne fram til ho var 4 år, og da ble de mørke grønne. Nå er ho snart 18 år og har fortsatt mørke grønne øyne.

Skrevet

Vesla mi er 11 mnd og jeg syns liksom ikke det har blitt noe mere brunt på veldig lenge, og siden ho nærmer seg ett år så mente jeg at jeg hadde lest et sted at den endelige øyefargen er ved ett års alder, men siden flere skriver at deres små tok det lenger tid på så får jeg vel bare vente å se, jeg og tviler på at de brune spettene går tilbke til blått igjen, men det har som skrevet stått stille i mange mnd nå.

Skrevet

Apropos øyne; vesla her har de nydeligste, mørkeblå øynene med hvitt inn mot pupillen (ser ut som det ligger en snøkrystall rundt pupillen, rett og slett). Hun er straks 8 mnd og har hatt disse øynene helt fra fødselen, noen som tør tippe på om hun får beholde dem?

...både jeg og pappa'n har mer grums-blå, pappans er blå med bare generelt grumsete farge, mens mine er blå med en grønn ring inn mot pupillen og en grå ring ytterst (og takk, jeg sliter litt med å fylle ut "øyenfarge" på skjemaer... Ja til "grums" som et alternativ!). Men min mamma og den ene broren min har disse intenst dyp blå øynene (de er så mørke blå at alle tror de har brune øyne), dog har begge de "rene" blå, uten den hvite ringen.

Akk, jeg tør egentlig ikke håpe at hun får beholde samme farge, så jeg suuuger til meg synet av dem så lenge de varer :) (skjønt det heter vel i genetikken at to foreldre med blå øyne ikke kan få annet enn blåøyde barn)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...