lego Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Hva skal dere bruke etter fødsel? Forrige gang gikk jeg på minipille, også p-pille etterhvert... Lurer litt på p-stav denne gangen. Har litt noia for spiral av en eller annen grunn....
MonaV Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 hei! lurer litt på dette jeg også, venter nr tre om to uker, så må vel begynne å tenke litt på det. etter nr 1 startet jeg ikke på prevansjon på grunn av at vi ønsket et barn til med en gang, etter at nr to kom til 17 mnd senere, begynte jeg med p stav. har vært mye negativt om den, men valgte å prøve. jeg syntes den var helt grei. men kommer ikke til å velge det denne gangen. har litt panik for spiral og slikt jeg også. har bestandig hat problemer med at jeg blir kvalm av disse pillene (har prøvd mange). men tror kanskje jeg kommer til å prøve på det uansett.
*Trollmor* fikk en gutt <3 Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Jeg tenkte jeg skulle prøve hormonspiral jeg, men aner ikke hva jeg går til.. Jeg venter og nr 3 så det holder nå for en stund i vertfall, Disse pillene bare glemmer jeg så jeg kan ikke gå på det.. haha...
Marias26 Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Hehe, har gått og lurt litt på det samme... Tenkte å gå tilbake på p-pillen, men vet ikke om det går an når man ammer?? Har liksom ikke klart å spørre jordmor/lege om akkurat det enda...
Boudica Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Jeg kan anbefale hormonspiral på det varmeste, den er super for meg. Gruet meg skikkelig for å få satt den inn, men det var ikke vondt eller ubehagelig. Hadde litt mye blødninger i starten og det var rett før jeg gikk og fikk tatt den ut igjenn. Men siden da har jeg ikke hatt mensen/blødninger, og nå er det vel 2,5 år siden, så er veeldig glad for jeg valgte spiralen Kanskje ikke å anbefale for de som ønsker seg flere barn, det har jeg ingen erfaringer med.
Dossa :) Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Cerazette er en p-pille som man kan bruke mens man ammer. Det går ikke over i melka, den inneholder ikke østrogen. Jeg er så usikker på hvilken prevasjon jeg sjøl kan bruke. Kan ikke bruke noe som inneholder hormoner pga en mutasjon jeg har som gjør at jeg lett kan få blodpropp. Har dere forslag til prevasjon??
Mia29 Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 Vi kommer til å bruke kondom frem til vi bestemmer oss for om og evt. når vi skal ha barn nr. 2. De sier jo at amming faktisk er like sikkert hvis man gjør det med en viss hyppighet og regelmessighet. (Se Gro Nylander, "Mamma for første gang.") Men det tar ikke jeg sjansen på. Må være sikker på at vi i alle fall har tjent opp fulle rettigheter til foreldrepenger igjen før nr. 2 kommer. Dessuten så gjenstår det jo å se hvordan vi håndterer den babyen som ligger i magen nå. Det vet vi jo ikke før den er ute ) Jeg brukte ceracette som noen over her nevnte før jeg ble gravid. Ble gravid kort tid etter jeg sluttet på denen. Var veldig fornøyd. Denne er visst klassifisert som en minipille sa legen min, men ikke med samme krav til at man tar den på timen som de gamle. Jeg har en del bivirkninger med hormonprevensjon, så prøver så langt som mulig å unngå det. Men denne funket veldig greit for meg. I Norge har man tradisjonellt vært veldig skeptisk til bruk av spiral før man har fått de barna man vil ha. I andre deler av verden finner man en helt annen holdning til dette. F.eks i land hvor kvinnene kanskje ønsker å skjule for mannen sin at de bruker prevensjon. På min lege så virker det som om man ikke lenger er så skeptisk i Norge heller. Mulig jeg prøver kobberspiral etterhvert. Om mulig vil jeg unngå hormonpreparater. Har brukt det i mange år allerede. Er lei av tørre slimhinner, humørsvingninger, nedsatt sexlyst osv. Dessuten så synes jeg det er ganske skremmende å se hva som skjer med kroppen når jeg slutter med p-piller. Da blir det veldig tydelig hvor mye pillene har påvirket kroppen min.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 19. februar 2009 #8 Skrevet 19. februar 2009 Godt spørsmål :/ Aller helst vil jeg bare slippe alt hormonstyr! Må vel snakke med legen om det, og helt ærlig så skulle jeg ønske sambo ville ta et inngrep (siden det kan reverseres). Det er mange år til jeg orker en ny graviditete HVIS jeg i det heletatt orker, og jeg orker ikke mange år med humørsvingninger og andre hormonelle problemer :/
DiddiDaddi Skrevet 19. februar 2009 #9 Skrevet 19. februar 2009 Jeg hadde hormonspiral etter forrige fødsel, var superfornøyd! Ingen blødninger, ingen bivirkninger og ble gravid på første eggløsning etter at jeg tok den ut. Jeg skal definitivt ha hormonspiral igjen Ikke alle syns den er like bra da, men absolutt verdt å forsøke!
venter barn nr. 3 (har født) Skrevet 19. februar 2009 #10 Skrevet 19. februar 2009 Jeg var veldig fornøyd med hormonspiral og skal nok ha det nå også.
Lillian m/4 Skrevet 19. februar 2009 #11 Skrevet 19. februar 2009 Eg brukte p-ringen etter forrige svangerskap. Det eg syns er værst er at eg fikk veldig mykje utflod og spesielt etter sex var det veldig mykje. Og så mister eg dessverre sex-lysta når eg går på noke hormoner. Så for oss blir det antagelig kondom da.. Får snakke med legen når eg skal på etterkontroll.. Kan ikkje vere uten iallefall. Eg blir fort gravid tydligvis:D
Chikita på overtid Skrevet 19. februar 2009 #12 Skrevet 19. februar 2009 Dette har jeg også gått å tenkt på, men fikk jo mange gode tips her da. Er det flere som har erfaringer med hormonspiralen? Og hva er egentlig forskjellen på den og kobberspiral? Når får dere denne satt inn etter fødselen? må det gjøres med en gang? tror ikke vi kommer til å ha sex de første ukene akkurat.
treningsberta Skrevet 19. februar 2009 #13 Skrevet 19. februar 2009 Mia29 - i det siste BAM-bladet står det at amming ikke er sikker prevensjon etter 6 uker, spesielt hvis man ikke tømmer brystene for melk om natta... (ingen erfaring med dette, men det er kanskje normalt å ikke gjøre det når man har mye melk...?) P-piller kan ikke brukes når man ammer fordi hormonene går over i melka. Ingen aning hva jeg skal begynne med. Har brukt p-piller i 10 år før jeg ble gravid, men ikke alltid så flink til å ta det på samme tidspunkt hver dag, så litt skeptisk til mini-pillen. Får vel diskutere alternativene med legen. Vet ikke hvor lenge jeg skal vente til neste barn heller, og det har kanskje en innvirkning på prevensjonstype...
mamman til knøttet *fødeklar* Skrevet 19. februar 2009 #15 Skrevet 19. februar 2009 Hei! Ville bare anbefale hormonspiral på det varmeste, ikke hadde jeg blødninger og ikke pms.. innmari deilig! Ikke var det vondt å sette den inn heller! Dessuten er er det det prevansjonsmidlet som avgir minst hormoner, det er mindre enn minipiller også! Lykke til!
År og dag Skrevet 19. februar 2009 #16 Skrevet 19. februar 2009 Utvilsomt hormonspiral. Den gir noe bedre beskyttelse mot graviditet enn kobberspiral. Forresten slipper hormonspiral ut betydelig mindre mengder hormoner enn man får i seg ved å ta piller, siden det ikke skal veien om fordøyelsessystemet. Ved hormonspiral får man hormonene direkte der de skal virke, og langt fra like mye i sirkulasjonen. Dermed er det mye mindre tendens til hormonelle bivirkninger. Noen menn mener at de kjenner trådene ved dyp penetrering, men dette kan løses ved at trådene ikke klippes så korte at de blir harde buster, litt lengre tråder gir mykere tråder som mannen sjelden føler. Men dersom man planlegger to tette er hormonspiral ikke tingen. Jeg har prøvd minipillen Cerazette, men blødde veldig mye av den. Prøvde kondom og sikre perioder mellom nr 2 og 3, derfor to tette... Vanskelig med sikre perioder siden mens var uregelmessig når jeg ammet, he-he.
Gjest Skrevet 19. februar 2009 #17 Skrevet 19. februar 2009 Vil tipse alle dere som er skeptiske til hormoner om Babycomp. Jeg har brukt denne i flere år, ettersom jeg har reagert på p-piller. Det er en liten "pc" som registrerer kroppstemperaturen om morgenen. Temperaturen indikerer over tid hvor i syklusen du er, og du legger inn når du har mensen. Lyser grønt under sikre perioder, gult når den er usikker, og rødt ved eggløsning. Jeg synes den er helt genial, spesiellt at det også går an å bruke den til planlegging av graviditet. Den sa fra til meg at jeg var gravid etter 22 dager. Jeg visste det selvsagt på forhånd, men det er helt utrolig at den er så sikker. Jo mer data den har, jo mer sikker blir den. Jeg slipper hormoner, og mannen min slipper sterilisering.... Ennå! Hehe... Mye og forklare, men de interesserte kan ta en titt på http://www.pfc.no/.
lego Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 19. februar 2009 Jeg vet ikke helt om jeg er ferdig med å få barn ennå.... Har i utgangspunktet lyst på ett barn til, men så har sambo en fra før da... Å kappe strengen til gubben er uaktuelt! Jeg vil ha en mann som fungerer... Tenkte egentlig på p-sprøyta forrige gang, men legen min nektet å sette den. Så da ble det p-piller den gang. Har samme lege nå så det blir nok ikke noen p-sprøyte denne gangen heller... Tror nesten jeg må snakke litt med legen og høre hva hun foreslår jeg... Det kan jo hende jeg får overtalt gubben til en attpåklatt...
trultemor74 Skrevet 19. februar 2009 #19 Skrevet 19. februar 2009 Brukte minipille samtidig med amming. Fikk satt inn hormonspiral når jeg var ferdig med det. Bare gode erfaringer med det. Og gravid ble vi med en gang den ble fjernet. Venter nå nr 3, og kommer til å velge hormonspiral igjen. Spesielt siden den kan sitte inne i 5 år før den må skiftes ut.
ninsoer Skrevet 19. februar 2009 #20 Skrevet 19. februar 2009 hmm.. jeg va helt sikker på at etter nr 2 som kommer litt uventet på at jeg skulle begynne me hormon spiral. men siden mange skriver hær at de ikke har mensen me den.. så ble jeg litt skeptisk.. skjønner eneste tegnet jegha hatt på at jeg er gravid de første 2-3 mnd er at mansen uteble..
Mathiasjuli07-Ida Iselinmars09 Skrevet 19. februar 2009 #21 Skrevet 19. februar 2009 jeg ble også litt usikker når det var så mange som skrev at dem ikke hadde mense i det hele tatt av hormonspiral... da tror jeg at jeg hadde måtte ta test hver mnd.. hehe er lissom det ene sikre tegnet på at man ikke er gravid...også er det jo liksom det som er meningen.. kvinner skal ha mensen hver mnd..
Randis Skrevet 19. februar 2009 #22 Skrevet 19. februar 2009 For min del blir det sterilisering denne gangen. Men kan anbefale p-plaster spesielt. P-stav er veldig greitt også.
Mia29 Skrevet 20. februar 2009 #23 Skrevet 20. februar 2009 Ad. amming som prevensjon så avhenger det at man gjør det ganske kontinuerlig. Altså må man også nattamme. Gro Nylander skriver i sin bok "Mamma for første gang" (2.utgave 2007) At dersom man følger tre hovedregler vil amming være like sikker prevensjon som spiral eller minipille. 1. Barnet må være mindre enn 1/2 år. 2. Barnet må fullammes, det må ikke få annet enn morsmelk og må også ammes om natten. 3.Mor må ikke ha fått tilbake menstruasjonen. Nyere forskning viser at med denne metoden blir 1-2 av 100 kvinner gravide sett over ett år. Samme er "oddsen" ved bruk av kopperspirall. For minipiller er det 1-3 av 100. (Fortsatt jf. Gro Nylander.) Dersom noen vurdere metoden anbefaler jeg å først lese boken. I alle fall den delen av boken. Risikoen for at kvinnen ikke følger "oppskriften" godt nok bidrar nok i høy grad til at helsepersonell fortsatt er forsiktig med å anbefale denne metoden. Jeg ble selv ganske overrasket da jeg leste dette. Da jeg var hellig overbevist om at effekten av det å bruke amming som prevensjon kun var en myte. (For de som har lest flere av mine innlegg her inne så virker jeg sikkert som om jeg får royalties for hver bok Gro Nylander selger siden jeg stadig reklamerer for de. Det gjør jeg desverre ikke ;o) Men jeg opplever bøkene som lettleste, informative, oppdaterte og basert på en blanding av forskning og erfaring som gjør de troverdige. Gro Nylander er fødselslege ved Rikshospitalet med lang erfaring. Grunnen til at jeg alltid sitere henne er fordi jeg tidlig bestemte meg for å ikke lese for mange bøker i frykt for å bli totalt forvirret av forskjellig informasjon. Det opplever vi nok av i møte med leger og jordmødre ellers. Da jeg opplever G.N. som en faglig autoritet innen feltet og bøkene får gode omtaler endte jeg opp mot henne. Dette ble et langt apropo. Men tenkte det var på tide å si det siden jeg er litt ensidig i mine henvisninger.)
Mia29 Skrevet 20. februar 2009 #24 Skrevet 20. februar 2009 Alle mister ikke blødningene som følge av horminspirall. Noen opplever faktisk til og med sterkere blødninger. Jeg kjenner flere som har gitt opp hormonspirall pga. det. 3 uker mensen og en uke av er ikke særlig gøy. Men for noen funker det også helt bra. Så det kan uansett være et alternativ å vurdere i samråd med legen sammen med alt annet som finnes å markedet.
zitapus Skrevet 20. februar 2009 #25 Skrevet 20. februar 2009 Etter forrige fødsel prøvde jeg mini-pillen. Da hadde jeg nesten konstant småblødninger. Ikke akkurat direkte plagsomt, men meningen med prevansjon er jo at man skal kunne ha sex en gang i mellom. Så jeg sluttet med mini-pillen og har ikke tenkt å prøve den nå. Mannen min er veldig skeptisk til spiral (fordi han har hørt om et tilfelle der den falt ut uten at hun merket det). Gynekologen min sa sist at jeg kunne bruke hormonring (det brukte jeg før jeg ble gravid sist, sånn ring som en selv setter inn og tar ut 3 uker senere), det er østrogen i den, men siden det er så liten konsentrasjon og siden gutten hadde begynt å drikke bare en gang om natta, sa han at det var ok. Det var ca 12 uker etter fødselen. Riktignok begynte gutten å drikke hver 3. time igjen før jeg fikk begynt å bruke ringen så vi brukte kondom frem til 5. måned da han bare drakk en gang om natta. Vet ikke om det var så veldig viktig å vente til det, men jeg ville nå gjøre det som jeg følte var best for ungen. Jeg synes hormonringen virker veldig bra, man må jo huske på å ta den ut og sette inn, men siden jeg er helt avhengig av dagbok så setter jeg bare de små klistremerkene i dagboka mi og da er det ikke noe problem. Har prøvd mange forskjellige p-piller, men alltid hatt kjipe bivirkninger. Men hormonringen har vært super.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå