Gå til innhold

Spørsmål vedr. foreldrepenger (Går ned i stilling ca 1 mnd før permisjonen)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hører egentlig til juni-klubben, men spør her inne også. Hørte til mai-klubben helt til terminen min ble flyttet og såvidt kom over på juni... :) Her er det nok også flere som har snust på dette med foreldrepenger.

 

-------

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg ift spørsmål om foreldrepenger. Kan selvsagt ringe NAV en dag, men benytter meg likevel av dette forumet da folk har en del erfaringer. I tillegg er jeg nysgjerrig right here and now :)

 

Dette er min situasjon:

- Jeg har en stilling på 94 %. Hatt siden 1.august-08 (Dvs at jeg har mer enn 6 mnd denne stillingsprosenten.)

- 20 % av denne stillingen er et vikariat for en kollega som har pappapermisjon på tidkonto.

- Når han kommer tilbake i full stilling 15.april, går jeg ned til 74 %.

- Min permisjon begynner 12.mai.

- Jeg har mulighet til å ta vikartimer i noen grad, for å "øke på" i tiden før permisjonen. Jobber som lærer, og det er alltid behov. Dette er selvsagt under forutsetning av at jeg er frisk og fin. (Sjanser på det. Jeg er i 26.uke og har ingen problemer med rygg el bekken, så håper det holder seg slik.)

 

Jeg har trodd at min del av permisjonspengene beregnes på grunnlag av de 6 beste av de 10 siste månedene. Siden jeg har mer enn 6 mnd med 94 % lønn, har jeg vært storfornøyd.

 

Men - så har jeg hørt noen si nylig at at det er den stillingsprosenten som gjelder I DET jeg går ut i permisjon som gjelder.

 

Det er jo ganske stor forskjell på 74 og 94 %. Og det føles evt litt urettferdig, da jeg kun jobber 74 % (+ evt vikartimer) i underkant av en måned.

 

Hva stemmer egentlig????

 

Kan noen hjelpe meg eller har noen gode tips til hva jeg bør gjøre?

 

Hilsen ei som fikk litt hetta

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener NAV tar utgangspunkt i den siste lønningen før permisjonen starter som beregning på foreldrepenger-og ikke de 6 beste av de siste 10..................men ring dem-så er du sikker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ventet nr 1 og 2 hadde jeg 50% stilling fast, men jobbet ekstravakter. Arbeidsgiver forskutterte lønn, så jeg fikk min ordinære lønn derfra. I tillegg var det regnet ut hvor mye jeg hadde tjent de siste 10 mnd, de 6 beste ble lagt til grunn, OG jeg fikk det som var mer enn ordinær lønn som utbetaling fra Nav.

Det er samme regler som gjelder med sykemelding utover arbeidsgiverperioden. Altså de 6 beste av de 10 siste.

Om du blir sykemeldt er det sykepengene som danner grunnlaget for prmisjonslønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ik lest alt ovenfor, men:

 

om du har FAST stillingsprosent og går ned i stilling før permisjonen beynner så får du penger utira den nye stillingesprosenten/lønnen din

 

om du IKKE HAR FAST stilling, så får du beste 3mnd av 6siste mnd's lønn

 

Om du har både fast OG jobber ekstra......så vil jeg tro at du skal få beste 3av siste 6, men ring nav

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg var i samme situasjon som deg, og snakket med NAV om dette! Hun sa at jeg sku sykemelde meg de prosentene det gjalt, slik at det ikke gikk ut over mine permisjonspenger!!! For Nav regnet ut fra den siste mnd man var i full jobb....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Men hva når man går opp 20 000,- i lønn en mnd før man skal ut i perm. En lønnsøkning som er bestemt gjennom tariff forhandlinger ifjor? Man skal jo ikke straffes eller tape penger fordi man skal ut i svangerskapspermisjon???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg svare på! For det gjelder meg også, jeg går opp 25.000 i lønn i april, 1 mnd. før jeg går ut i permisjon. Du skal selvfølgelig ha dette med deg når du går ut. Min arbeidsgiver betaler min lønn hele min permisjonstid og får refundert fra NAV. Hvis du gjør det (det er veldig vanlig, spesielt i det offentlige) så ordner dette seg selv. Hvis ikke må du passe på å sende inn ny månedslønn til NAV, slik at det blir riktig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...