Gå til innhold

Når blir finanskrisen "over"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror du?

Når vil en se nedgang i arbeidsledighet?

Når vil en se færre permiteringer?

Når vil en få litt mer flyt i markedet igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror vi må til utgangen av 2009 i hvertfall:-/

Skrevet

Vi er helt i starten av denne Finanskrisen og jeg tror slett ikke vi klarer å demme opp fullstendig med krisepakker etc.

Og at krisen kommer til å bli mye mer merkbar i tiden som kommer, og etterdønningene sitter nok igjen utover mot 2012, minst.

Det vil dog bli færre permiteringer, men en fremdeles økt arbeidsledighet og fremdeles økende antall konkurser, frem mot sommeren og muligens utover mot høsten.

Jeg har tro på at det kommer til å stabilisere seg mer etter sommeren, og at vi da vil få en ny type flyt, og en ny "normal" å forholde oss til.

Men akkurat nå venter vi spent og ser hva som skjer nå som virkningene av finanskrisen virkelig er i ferd med å slå ut i full blomst i Øst-Europa, noe som kommer til å påvirke svensk banknæring som er tungt inne der. Noe som igjen kan speile tilbake på svensk næringsliv og da igjen påvirke oss.

Men dette er jo bare relativt generelle spekulasjoner, tiden vil vise.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Tror for det meste det samme som masselatterbletildatter.

En eller annen gang vil det nok kollapse, men når og i hvilken grad er det vanskelig å si. Også vanskelig å si hvordan markedet blir etter dette.

Skrevet

Hva legger du i "kollapse"?

Kjenner jeg lar meg uroe, noe man bør gjøre, selv om vi har jobb (enn så lenge...) og ryddig økonomi.

Det ville være krise hvis en av oss (spesielt mannen min!) skulle miste jobben.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Litt vanskelig å forklare, men hvis bedrifter fortsetter å gå konkurs osv, vil jo etterhvert etterspørselen bli endel høyere enn tilbudet, og ting vil stabilisere seg igjen.

Som med boligmarkedet - når renta stiger til topps vil mange være nødt til å selge, og prisene blir lave (mange boliger på markedet, få som vil kjøpe pga høy rente, folk må selge med tap). Når det så settes igang tiltak med lavere rente og boligene i tillegg blir veldig billige, blir det flere som vil kjøpe (kanskje spesielt unge som er ny på markedet), samtidig som mange ikke lenger er tvunget til å selge. Det blir ferre boliger på markedet, og flere som vil kjøpe, og prisene stiger igjen.

Jeg tror det samme vil skje med markedet generelt. Det handler jo for det meste om tilbud og etterspørsel, og når tilbudet blir dårlig og det fremdeles er etterspørsel vil det igjen bli marked for å starte nye bedrifter osv.

Om du skjønner=)

Men jeg er ingen ekspert da, så det er sagt=)

Skrevet

tror finanskrisen blir lang og tung og mye værre enn man kunne forestille seg.. har en uro om at disse krisepakkene heller ikke kommer til å hjelpe noe særlig...hva hjelper det å redde bilfabrikker hvis fortsatt ingen kjøper biler, liksom.... og jeg tror det tar lang tid før folk begynner å spre tusenlappene igjen.. denne finanskrisen har nok vært en stor skrekk-påminnelse om hvor fort ting kan snu fra velferd til gjelds-slave, og de ekstra kronene man tjener på lav rente blir heller brukt til å betale ned gjeld og sparing enn varer og tjenester og ferier..

Er mange, mange bransjer som rammes, mye innen sørvis, hotell, reiseliv, aviser, bladkompani, fiskeri, industri... OG ikke minst brukthus-selgerne sliter maksimalt..

Synes virkelig synd på alle som blir rammet, det er jo den store skrekken å bli sittende uten jobb og gjeld oppover ørene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...