tommeliten og lillemy Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Vi skall til Tyrkia i 10 heeerlige dager! :) Har aldri vært der, er det noe vi bør gjøre når vi er der? Eller noe vi IKKE bør...?
ana baroma Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Tja, jeg vet ikke hvor i Tyrkia dere skal, men jeg hadde styrt unna basarene. Der er det mye mas, innpåslitne selgere og det er lett å bli lurt. Fakeklær har ofte dårlig kvalitet i tilleg. Vil du shoppe klær, så finnes det flere barnebutikker med veldig fine klær faktisk. Og barneskoene ligger mye lavere i pris enn hjemme. Kjøpte vårsko til snupps nå for 200,-, og de er skikkelig fine/gode/i skinn osv. Jeg hadde definitivt smakt på mye tyrkisk mat, for det er kjempegodt! Ikke sterkt (som regel). Vil dere på utflukter kan man leie seg en taxisjåfør, eller rett og slett ta dolmus rundt omkring. Det finnes badeland o.l. man kan bruke. Tyrkisk bad er et must, gjerne første dagen, da sitter brunfaregn bedre! Det er svært få tyrkere som er kriminelle, og vil rane deg. Jeg føler meg aldri utrygg her nede (og jeg er her ofte). Men dersom de kan snyte deg i handel, så er de skikkelig happy, hehe. Ikke tro alt de sier, og dersom de maser, så bare si nei, ikke i dag el.l. Vær høflig, så er de stort sett ok tilbake. Ha i bakhodet at mange skal tjene en årsinntekt på 6 mnd, og jobber i opptil 17-18 timer i døgnet hver dag. Beøsk en moske! Det er interessant:) Det finnes flere som har lagt opp til besøk. Du må ta av deg på bena og dekke til hår og evt bare legger. Du vil da få et skjørt du kan låne. Det er masse historie i Tyrkia, og det finnes bl.a. museer som er verdt et besøk. Husk at reiseselskapet sine turer ofte er dyrere enn de du finner i byen. God tur!
tommeliten og lillemy Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2009 vi skal til Alanya. Men hva er TYRKISK BAD? jeg er helt grønn jeg....
ana baroma Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Tyrkisk bad (hamam) er massasje og skrubb av hele kroppen. Deilig og avslappende. Vi har tatt med den eldste på det (fra syv år), og han synes det er nyyyydelig, og må ha minst to runder hver gang vi er her, hehe. Kan anbefale en tur opp til Dim Chay, det er i en elv, og du sitter ute på noen slags flåter og kan spise, bade osv. Deilig når det er veldig varmt, litt kjøligere der oppe, men fortsatt varmt nok:) Veldig godt vann! Kan ellers anbefale Alanyum, som er kjøpesenter i Oba, dersom du vil shoppe litt. Dette senteret er ganske vestlig lagt opp. DimCaygrotten er også spesiell, lang dryppsteinsgrotte. Alt dette kommer du deg til med taxi/dolmus (minibusser som går hele tiden). Det finnes mange tilbud, så man må nesten velge ut noen ting man bare MÅ gjøre, hehe. Men for unger er jo badeland spennende, det skal være bygd et nytt et i Mahmutlar, rett øst for Alanya. Det heter goldcity (http://goldcity.com.tr/?Sid=56), og er både hotell og mye mer. Har ikke vært der, men skal være bra. Kunne skrevet mye mer, men du får heller spørre:)
sologsommer Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Alanya er et utrolig deilig sted :-) reiser selv derned om 4 uker og igjen til sommeren. Men husk, det er varmt!!! dernede og veldig fuktig om sommeren, men så lenge du er forberedt på at det oftere er varmere end andre "sydenland" så går det fint, bare husk og drikk en masse vann. Hvor skal dere bo? Når dere skal ut og spise, så husk at maten ved havnen er god, men veldig dyr, kan nesten blive norske priser. Gå gjerne bakover til 25 meter gaten, der ligger en masse tyrkiske restauranter, se etter steder hvor der er en masse tyrker de spiser, der er maten god og billig. Vær forsiktig med air condition, hører så mange der bliver "matforgiftet" dernede. Når der er 35c ute er det ikke sunt og sette ac. på 20c. og slet ikke hvis den er på soverommet og du kjenner trekket fra den. Vær også obs på isbiter, ikke fordi det er lokalt vann, men fordi det er hardt for magen, med sterk sol og siden iskoldt drikke. Er der ca. 4 ganger i året og har aldrig hatt problemer med magen. Smil og hils på tyrkerne, de er utrolig gjestfrie spørg endelig hvis der er noget du lurer på
ana baroma Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har sikkert vært i Tyrkia 20 ganger, og har aldri blitt matforgiftet! Og det er sant det med å bevege seg litt oppover i byen for å finne rimelig og god mat, da får man gjerne mer autentisk tyrkisk også, og ikke bare turistmat som smaker helt likt, hehe.
tommeliten og lillemy Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2009 Takk for fint svar! Vi skal bo i leiligheten av en bekjent, den ligger vist tre minutter unna stranden uten at jeg vet noe særlig mer. Kjenner at jeg gleder med veldig nå etter å ha lest alt det dere har skrevet! :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå