Gå til innhold

Dere som kan en del om bekkenløsning...

Anbefalte innlegg

Gjest Siklerotte
Skrevet

Legen min mener at jeg ikke har bekkenløsning (var vel i prinsippet ikke så interessert i å høre på det jeg hadde og si) - og avfeide det med at det mest sannsynlig kom til å bli bedre, og at jeg bare skulle gi det litt tid, for så å komme tilbake. Han mente at det ikke er vanlig at jeg kan få det så plutselig og så sterkt, spesielt når jeg ikke hadde det sist gang. Og at jeg er for ung og godt trent til at det er tilfelle. Slik jeg forstår det, har vel ikke bekkenløsning noe med det å gjøre? Han mener at jeg har overtrent og det er derfor jeg sliter sånn, men jaja. Spørsmålet er vel hvem jeg bør kontakte utenfor legen - jordmor? Jeg er jo ikke helt dum selv, og vet jo hvordan det er, og at det ikke er noe midlertidig - så det hadde sikkert vært greit å ta fatt i deg så tidlig som mulig, for jeg orker ikke å ha det sånn her selv om legen min mener at smertestillende og tid løser alt. Er det evt. noe man selv kan gjøre for at ting skal bli bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fysioterapeuter vet masse om dette. Mulig også manuellterapeuter.

Ting du kan gjøre selv:

myke sko

korte skritt

pute mellom beina når du ligger på siden(fra kneet til ankelen)

løfte med knærne

unngå for mye utfall (altså lange skritt når du f.eks. skal opp fra gulvet)

unngå usymetrisk belastning på bekkenet(ikke beina i kors, ikke sitt på ene rompeballen med beina til andre siden)

sitt alltid på pute (noe mykt)

unngå å bære tungt (over 2 kg), og hvis du må det, pass på å ha lik belastning på begge sider (eks. 2 bæreposer når du har vært i butikken)

bruk brodder når det er glatt

Dette er tips jeg har fått av min fysioterapeut som ha hjulpet meg mye.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Etter min erfaring vet ofte fysiotereapeuter, kiropraktorer og manuellterapeuter mye mer om dette enn legen. Kontakt dem for å få sjekket bekkenet ditt.

Trening trenger ikke nødvendigvis ha så mye med det å gjøre heller. Min mor har alltid vært i god form, og trente 7 dager i uka frem til for 10 år siden. Hun slet med bekkenet i alle sine 3 svangerskap. Bekkenløsning er hormonelt, og har lite med fysikken å gjøre. Det eneste er at sterke muskler i området rundt bekkenet (rumpe, hofter, rygg, lår og mage) kan gjøre at kroppen takler bekkenløsningen bedre, fordi det er mer muskler til å avlaste bekkenet og støtte oppunder, slik jeg forsto fysiotereapeuten. Jeg har veldig lite muskler på ene siden pga en hoftelidelse, og er verre i bekkenet på den siden også.

Nei, snakk med fysio/kiro/manuell, så du får sjekket det ut.

Det kan jo også være bekkenlåsning, som som regel er lettere å gjøre noe med.

Lykke til=)

Skrevet

Bassengøvelser kan hjelpe, man beveger seg jo ganske lett i vann og kan dermed trene lettere. Få henvisning av legen, og gå til fysioterapeut, yoga er også bra.

God bedring og gratulerer med ny graviditet;)

Skrevet

Dustelege du har, BL har ikke så mye med hvor trent du er. Det er hormonelt betinget! Gjerne genetisk også. BL går gjerne igjen i familier.

Avlast bekkenet, feks:

* Ikke heng på hofta (hvile vekten på bare en fot)

* Samle beina inn og ut av bil

* Korte steg

* Ha en pute mellom beina og under knærne om natten

* Ikke bruk flate sko, men ikke høye hæler heller!

* Tilpass aktiviten etter formen

* Ikke overanstreng deg, om du er i fin form en dag og spretter rundt, så vil det straffe seg i flere dager etterpå!

* Mange har nytte av fysio og bekkenbelte

Lykke til og god bedring =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...