Chikita på overtid Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Hei hei!! Jeg vil bare høre om noen flere her inne har B12mangel og kan hjelpe meg å forstå hva dette er og hvordan det bør behandles?? Jeg fikk nemmelig beskjed om at min B12 lå på 120 i dag, noe som vist nok var altfor lavt. Jeg fikk da en sprøyte og beskjed om at nå var alt bra. Jeg har en tarmsykdom og dette er nok grunnen til at jeg har litt problemer med å ta opp alt jeg har behov for. + at jeg nå er i uke 34 og den lille tar vel til seg det han trenger. Når jeg leser om B12 mangel inne på lommelegen.no ser jeg flere skrive at B12 mangel må behandles over tid og at man bør få flere sprøyter med dette. Er det noen som kan mer om dette? Stoler ikke helt på legen min og har temmelig mange trekk på at denne B12 mangelen er alvorlig, da jeg er slapp og trøtt hele tiden og mister følelsen i høyre arm og høyre fot oftere og oftere... blir bekymret for meg selv og den lille i magen. Takk for all hjelp
Randine + 2 små Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Vet ikke så mye om dette, men søsteren min får B12 sprøyter i blant. Hun sier at hun merker bedring med en gang, så håper dette gjelder for deg også! Vet ikke hvor ofte hun har tatt sprøytene, men nivået kan vel enkelt sjekkes med en blodprøve? Da kan du jo sikkert få tatt jevnlig blodprøve på legekontoret for å sjekke nivået? Håper formen din bedrer seg da:-)
vårina Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Heia! tittet innom denne siden og måtte bare svare deg. Jeg har hatt B12 mangel uten å vite det i svangerskapet og de tre første mndene av min datteres liv. Da hun var 3 mnder så fikk hun flere krampeanfall..ble innlagt og det ble tatt masse prøver..da viste det seg at hun hadde stor mangel på B12 vitamin. Hun fikk 3 injeksjoner med vitaminene..og har heldigvis nå det hun trenger. Vil ikke skremme deg...men nevrologen som fulgte oss sa at skulle jeg ha flere barn så måtte jeg følges nøye opp. Ikke gi deg...stå på og si hvordan du har det og hvor bekymret du er for babyen! Hvilket sykehus hører du til? De sa at det var veldig sjelden at de fikk kramper..men det viste hvor alvorligt det var for mitt lille gull. Hun er nå straks 9 mnd og ble for kort tid siden friskmeldt uten varige skader etter den tøffe starten på livet. Lykke til!
Chikita på overtid Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2009 Ja det er jo ved blodprøve man får vite at man har B12 mangel, men da jeg spurte legen om jeg måtte ta en test om sprøyten hadde virket sa han bare at det gjorde den og at jeg ikke trengte en ny for tidligst om 4 mnd... huff... føler meg jo ikke trygg på dette, men får vel se hvordan det går nå etter denne sprøyten å mase litt ekstra for å få sjekket dette ofte ) Vet du hvorfor det ikke er bra med B12 mangel? føler meg veldig uviten på dette temaet, prøver å se på nett, men man kan jo ikke ta alt som står der 100% seriøst heller. Takk for svar
Chikita på overtid Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2009 Hei Vårina Tusen takk for svar. Det virker som alt jeg leser og får høre fra deg nå er mye mer alvorlig enn hva legen sier, så tro meg jeg kommer til å følge opp dette. Syns legen min har tatt litt lett på det meste og tror nok jeg kommer til å bytte lege. Dette er fast legen min, jeg har ikke vært i kontakt med sykehuset enda, men hører til Ullevål sykehus og skal passe på nevne dette når jeg kommer dit og få di til å teste babyen når den kommer også ) takk for tipset. Godt å høre at alt er bra med den lille prinsessa di. Etter hva jeg leser kan det være veldig alvorlig om man ikke får behandling i tide. Hvordan behandling får du da? Trodde først det var jern mangel eller noe jeg så har jo spist alt jeg kan av vitaminer og tabletter, blodprosenten har variert veldig, men nå vet jeg jo hva som er galt, det er jo en ting i hvertfall. leste en plass at om du har problemer med dette og planlegger å få barn bør du begynne på sprøyter med en gang, altså før du blir gravid. Takk gud for google ) selv om du skal ta informasjonen med en klype salt hjelper det mye å få lese litt. igjen takk for all informasjonen
*Trollmor* fikk en gutt <3 Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har også problemer med B12 mangel.. Så jeg har gått på noe som heter trioBe hele svangerskapet.. B12 vitaminen er det vanlig for vegeterianere å få vist nok, pga av at dette er en vittamin man finner i kjøtt. Jeg er ikke vegeterianer da, men jeg har problemer med å ta opp denne vitaminen så da må jeg få litt ekstra av den eller noe.. Klarer ikke kroppen å få tattt opp denne vitaminen i det hele tatt gjennom tarmene må man få den i sprøyte form. Det er ikke bra og ha mangel på denne vitaminen. man føler seg uttafor og uopplagt og sliten. Så bare be legen din sjekke dette ofte.. Du kan jo be henne om å gi deg de tabelettene i tillegg. for kroppen tar ikke opp mere av denne vitaminen en det den skal, men da er du vertfal sikker på at du får i deg nok, så kan tarmene dine også få en sjangs til å prøve seg.. (man må desverre ha resept på trioBe, men det skulle no legen din klare å fikse )
Chikita på overtid Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2009 takk for tipset Trollmor, ja det er jo bedre å ta for mye enn for lite ) Jeg vet at det muligens er tarmene som ikke tar opp det de skal, men jern ol har jo økt så de må jo ta opp noe... hehe skal i hvertfall høre om å få en resept på trioBe.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 Jeg hadde også B12 mangel da jeg tok de første blodprøvene i svangerskapet. Måtte da ta 5 sprøyter (en hver uke) Etter dette, går jeg daglig på TrioBe. Hadde det slik forrige svangerskap også!
vårina Skrevet 18. februar 2009 #9 Skrevet 18. februar 2009 Hei igjen! Kjekt å kunne hjelpe til litt. Jeg har gått på TrioBe siden september og skal snart ta nye prøver. Det som er litt spesielt for meg er at jeg har alltid vært i gode form..mistenkte ikke dette i det hele tatt. Legene mener at jeg har hatt mangelen så lenge at kroppen er blitt vant med det. Det eneste jeg har merket stor forskjell på er at jeg ikke mister noe særligt med hår lenger..men det er jo også vanligt å gjøre når en ammer. Heldigvis så har jeg kunnet ammet Milla hele tiden...det har vært viktig for meg å gjøre. Skift lege ja..det ville jeg også gjordt. Lykke til med babyen når den kommer...og kos deg masse...tiden går så altfor fort!
Mayken Skrevet 18. februar 2009 #10 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har hatt B12 mangel i flere år. Da dette ble oppdaget var verdiene mine nede i 14. Det skal ligge fra 150 og oppover og siden dine verdier er 120, er det sikkert derfor du bare har fått 1 sprøyte. Da dette ble oppdaget hos med måtte jeg ta en sprøyte hver uke i 4 el 5 uker. husker ikke helt. Og etter det har jeg tatt en sprøyte hver 3. mnd. Er bedre å få for mye enn for lite da kroppen skiller ut det overflødige. Grunnen til at noen kan få B12 mangel er fordi de mangler eller har for lite av et spesielt enzym i kroppen, husker ikke hva det heter, men hvis man mangler dette stoffet, klarer ikke tarmene ta opp b12 og det vil derfor bare bli skilt ut. Jeg foretrekker sprøyte hver 3 mnd fremfor å måtte ta piller hver dag, billigere er det også. Lykke til, dette går nok bra.
Chikita på overtid Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 18. februar 2009 Tusen takk for all hjelp ) Har ringt folk og fått mye hjelp både der og her, hjelper mye bare å få vite hva dette gjelder og at andre har erfarniger om det ) Skal se hvordan formen blir nå etterhvert, de sier du skal merke bedring rimelig kjapt så da ser jeg jo om det virker og passe på at jeg tar kontakt med en gang jeg merker noe som helst igejn... Men kommer nok til å mase før det også... jeg kan jo betale for blodprøver selv også om det skal stå på det. Vet jo ikke hvor lenge jeg har hatt B12 mangel, har hatt denne tarmsykdommen i 4-5 år som jeg vet om og man blir jo slapp av det også. Men i og med at 150 er normalt og jeg ligger på 120 er det vel kanskje ikke så ille. Leste inne på lommelegen.no at det bør være på 300pmol/l. er det di samme tallene?? blir litt forvirret av å lese hva alle legene svarer også... hihi Igjen takk for svar og hjelp
Mia29 Skrevet 19. februar 2009 #12 Skrevet 19. februar 2009 Hei! Nå har du fått mange gode svar her. Men som du ser er ikke dette noe du skal gi deg for lett på. B12 mangel kan som en her har erfart gi problemer for barnet ditt, men det kan også gi deg problemer, i verste fall varig nevrologisk skade (sjelden.) Tarmsykdommen din kan nok være medvirkende årsak til at du ikke tar opp tilstrekeklig B12. Etter svangerskapet kan det være greit å sjekke at det stabiliserer seg. (Både mens du ammer hvis du skal det og når du avslutter amming. Er usikker på hvor mye du mister i morsmelken.) B12 mangel er en sykdom man normalt har forbundet med alkoholikere og eldre som spiser dårlig. Etterhvert har man vel sett at det også kan være et problem hos vegetrianere. Blant unge generellt kan dette derfor bli oversett og bortforklart med andre mindre alvorlige plager. Det varierer nok hvor mye behandling man trenger. Som du ser over er det variasjon i hvilken behandling de forskjellige som selv har vært plaget har fått. Søsteren min hadde problemer med dette for noen år tilbake. (Ikke i forbindelse med svangerskap.) Hun fikk en serie med 6 sprøyter tror jeg det var. Husker ikke hvor ofte hun tok dem om det var en gang i måneden eller hvordan det var. Men hun har i alle fall ikke hatt problemer siden. Lykke til! Er du heldig holdt det med den ene sprøyten du fikk. Men press på så du blir skikkelig sjekket og oppfulgt. Vær også obs på at når du får tegn som vi andre forbinder med jernmangel så bør du også sjekke B12 nivået ditt.
Chikita på overtid Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. februar 2009 Hei Mia Tusen takk for innformasjonen ) Ja skal nok ikke gi meg, har heldigvis en veldig grei jordmor som jeg skal til om en ukes tid så da skal jeg spørre ut henne litt også. Jeg har jo vært slapp og trøtt hele svangerskapet, men dette trodde jeg bare var pga at jeg var gravid, og det er det jo kanskje litt i tillegg ) Vet du hvor lang tid etter man har fått en sprøyte man kan se resultater? både på seg selv og på blodprøver? Godt og høre at søsteren din ble frisk. Og takk for tipsene med å sjekke når man slutter å amme osv. Fått mye bra hjelp her nå )
Mia29 Skrevet 19. februar 2009 #14 Skrevet 19. februar 2009 Hei! Jeg mener å huske at det gikk rimelig raskt, i alle fal ikke mer enn noen uker. Men det er noen år siden, så stoler ikke helt på hukommelsen min her. vil også tro dette avhenger av hva slags preparat man har fått. Tror det finnes en del forskjellige B12 preparater, variasjonen i bruksmåte som de forskjellige innleggene her viser kan gi indikasjoner på det. De som for eksempel får injeksjon hver 3 måned som noen viste til får nok et depotprearat som slipper ut litt og litt og jeg vil da tro de trenger noen dager for at kroppen skal oppnå et gunstig B12 nivå. Mulig det så vil ta noen dager før man merker effekt på kroppen etter første injeksjon. Etter det bør vel i teorien nivået være rimelig stabilt. Jeg er ingen ekspert på dette, men for din del ville jeg nok ikke ventet mer enn en uke eller to uten effekt før jeg tok kontakt med legen igjen. Kanskje bør du også ha litt lavere terskel for å ta kontakt pga. babyen.
Chikita på overtid Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 19. februar 2009 Ja om jeg ikke merker noe før neste onsdag skal jeg ta en tur innom legen igjen. Syns legene er veldig dårlig til å innformere for tiden altså, det er liksom ikke så viktig at du vet hvorfor du er syk, de bare gir deg medisin og hiver deg ut ) skal heldigvis til kontroll hos spesialisten for magesykdommen min og i mars så da får jeg sette han også litt på saken ) Takk for hjelpen Mia
Chikita på overtid Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 19. februar 2009 PS. er noen av dere andre som har B12 mangel plaget med hodepine?? Legen sier dette ikke har noen samenheng, men jeg tenker at er du mye sliten og slapp får du kanskje også hodepine...
nr.4 i magen:) Skrevet 24. februar 2009 #17 Skrevet 24. februar 2009 Hva er tegnene / symptomene på B12 mangel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå