Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Jeg er gravid. For å få full permisjon, så har jeg måtte ta på meg to jobber. En på dagtid i en stor prosent stilling, og en på kvelden i en liten prosent stilling. Har også barn fra før. Etter et par mnd orket jeg ikke mer og ba om 100% sykemelding fra den på kvelden, som også er den nyeste jobben. Dette fikk jeg. Ringte for å forlenge sykemeldingen, men nå har legen satt seg på bakbena og skal ringe opp igjen i morgen for å diskutere saken videre. Legen sier at han ikke kan forsvare ovenfor NAv at jeg er frisk nok til å utføre et arbeid, men ikke det andre. Jeg prøvde å forklare at jeg vil jo gjerne jobbe så mye som jeg orker, og at jeg fungerer mye bedre på dagen enn om kvelden. Dessuten er jeg mye bedre kvalifisert for, og dermed tryggere i, den jobben jeg har på dagtid. Legen svarer at dagjobben min tross alt er litt tyngre enn den på kvelden, noe som stemmer rent fysisk, men mentalt er det stikk motsatt for meg. Jeg prøver å fortelle at jeg jobber nesten fullt som det er i dagjobben fordi det er så mye å gjøre, og etter en dag der + samvær med barna, så er jeg bare helt tappet for energi om kvelden og har sterk hodepine nesten hver kveld, jeg makter ikke tanken på å skulle begynne med en ny jobb da som jeg ikke kan ordentlig enda heller (var/er under opplæring). Legen mener dette ikke er godt nok ovenfor NAV. Nå er jeg skikkelig fortvilet her rett og slett. Hvordan skal jeg få legen til å forstå at jeg ikke vil sykemelde meg mer enn jeg må, og at det er bedre for meg å heller jobbe "fullt" i den jobben på dagtid enn litt på begge jobbene? Eller må jeg be om å bli sykemeldt fra den på dagen også, delvis i hvertfall, for at det skal være forsvarlig? I ikke-gravid tilstand ville ikke dette vært noe problem i det hele tatt, jeg er ikke den som gir meg først, men nå er jeg ekstremt trøtt og sliten pga svangerskapet, og makter bare ikke begge deler på en gang. Noen som kan komme med noen innspill? Evt legge dette ut på Skravle for meg?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Jeg tror faktisk at om du skal sykemelde deg gjelder det alle jobber... I alle fall i NAV sine øyne. Sykemeld deg for alt, så slipper du å stresse med det.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 HI her Men jeg ønsker jo å jobbe! Kommer til å bli sprø av å gå hjemme hele tiden, og er ikke så dårlig at jeg kan 100% sykemeldt heller synes jeg. Vil det hjelpe med litt sykemelding fra dagjobben? F.eks 10%-20% sykemeldt fra den?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Tror du må ta samme % fra begge. 60% sykemelding...så jobber du 40% på begge arbeidsplasser. At ikke du går å snakker med noen på NAV slik at du vet hva som blir riktig.
Gjest -<<- Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Man kan fint være sykmeldt fra en jobb og ikke den andre. Det er jo like før månedsskiftet nå, så et alternativ kan være legebytte (da gjeldende fra 1. mars).
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har ikke hatt mulighet til dette. Fikk telefonen i dag fra legen, men hadde ikke mulighet for å diskutere ferdig og resten av dagen gikk opp i møter ol så hadde ikke sjangs å ringe NAV eller andre. Legen skulle ringe opp igjen i morgen. Håper virkelig ikke det er slik du sier, det vil bli veldig stressende å forholde seg til :-/ HI
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 HI her Legen min er normalt verdens beste, har gått der i mange, mange år og synes han er kjempeflink, dette er første gang det har vært noen som helst problem. Vil ikke bytte lege bare pga dette liksom, må da være mulig å løse det på en måte vel? Æsj, dette var ikke noe kjekt, hadde jeg fått full stilling på dagtid hadde jeg antagelig taklet full jobb i enda noen uker, men å splitte opp i to ulike jobber og en som er bunden til kvelden orker jeg bare ikke. Synes det er trist om jeg i så fall må sykemelde meg fra en jobb jeg takler å ha.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 Du kan bli sykemeldt fra bare den ene jobben, jeg jobber i helsevesenet. Min faste stilling 60% var det lite løft, mest tilsyn på natt. Jobbet ca 40% ekstravakter i hjemmesykepl på natt, der var det velsig mye tunge brukere. Var først sykemeldt 40%, noen mnd. Så ble jeg 100% etter en stund. Skal ikke være noe probelem det.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #9 Skrevet 18. februar 2009 HI her Det var godt å høre at det går an, ble lettet nå! :-) Legen argumenterte jo med det du sier, at hadde det vært en fysisk tung jobb, ville det vært noe annet, men det er snakk om en slags kontorjobb den på kvelden og dermed letter fysisk enn den andre som krever mye gåing, ståing og mer stress. For meg er likevel den på dagen mye bedre fordi jeg kan den jobben og trives bedre med den + at den er på dagtid når jeg ikke har så mye hodepine og er mer opplagt. Får bare prøve på nytt med å overtale legen i morgen. Må jo få dette til!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #10 Skrevet 18. februar 2009 Jeg jobber med oppfølging av sykemeldte på Nav og må si meg enig med legen din. Det ser noe merkelig ut å være sykemeldt fra en jobb som er mindre krevende enn den andre. Det blir ikke "rettferdig" ovenfor din arbeidsgiver på kveldstid. Argumentene dine er jo delvis at du trives bedre med jobben på dagtid, og dette er jo ikke en grunn for sykemelding. Du ville jo vært mer opplagt på kvelden om du ikke hade jobbet hele dagen. Det riktige vil vel da være å sykemelde deg litt fra begge arbeidsforholdene dersom du ikke kan være i full jobb.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #11 Skrevet 18. februar 2009 Jobber som fastlege og kjenner jeg blir litt provosert over ditt og andre sine innlegg. Du får få en gradert sm på begge jobbene. Svangerskap er ikke sm grunn. Forslag om at du skal 100 % sm fra begge jobber....... hvor er arbeidsmoralen? (vet at ikke HI foreslo dette) Fastlegen din har helt rett i det han sier.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #12 Skrevet 19. februar 2009 Slik jeg forstår det du skriver vil du være sykemeldt fra jobben på kveldstid og heller jobbe fullt i jobben på dagtid??? Om jeg forstår deg rett så får du jo da "dobbelt opp" ved at du slipper å jobbe kveld og pga dette kan jobbe mer på dagtid??? Det blir i såfall riv ruskende galt, du skal ikke tjene EKSTRA på å være sykemeldt iallefall - da får du i det minste holde deg til den prosenten du har i dagjobben og ikke jobbe noe mere der.... En annen sak er hvorvidt det er mulig å være sykemeldt fra en jobb og samtidig jobbe i en annen, så vidt jeg vet er det mulig MEN ikke fordi du liker den ene jobben bedre eller fordi det gir deg mulighet til å jobbe mer i den andre jobben...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #13 Skrevet 19. februar 2009 Enig med NAV-ansatt og fastlegen som svarte her og legen din. Ingen opplever det som troverdig at du 'vil jobbe mest mulig' så lenge du sykmelder deg på den måten du ønsker. Svangerskap er ingen sykdom, det er det flere som må minnes på her inne... Jeg hadde en ansatt som forsøkte å sykmelde seg fra en stilling, men var frisk og opplagt i sin andre jobb. Arbeidsmoralen må det absolutt stilles spørsmål ved i slike saker. Og forslaget om å sykemelde deg i 100% har jeg heller ingen forståelse for - det er faktisk ikke vi som kan bestemme om vi skal sykmeldes - det avgjør legen!
Gjest Skrevet 19. februar 2009 #14 Skrevet 19. februar 2009 Hei Jeg vet ingenting om jusen i det, men jeg skjønner deg godt. Det er noe med at når man har små barn fra før, kan man ikke bare ligge på sofaen hele ettermiddagen og hente seg inn igjen. Derfor ville ikke jeg likt å ha kveldsarbeid som gravid. Har du søvnproblem? Dersom ja, kan sent kveldsarbeid forverre det. Hensynet til arbeidsgiver blir nevnt her, men det er vel ofte lettere for arbeidsgiver å skaffe vikar for hele greia, enn for noen timer nå og da (spørs på typen jobb, da). Jeg syns forresten ikke at du virker som en unnasluntrer.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #15 Skrevet 19. februar 2009 Helt pisspreik! En kan fint være sykemeldt fra en jobb for å faktisk kunne mestre den andre jobben. Dette er helt vanlig. Hilsen NAV ansatt og Advokat fullmektig
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #16 Skrevet 19. februar 2009 Du kan prøve å bruke kveldsarbeid/ubekvem arbeidstid og graviditet som argument. http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/24/524795.html http://www.arbeidstilsynet.no/faktaside/vis.html?tid=28194 Men ifølge dette er ikke det en grunn til å bli sykemeldt, men at det heller bør tilrettelegges.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #17 Skrevet 19. februar 2009 Det er ikke legen som er problemet da, men NAV....Hvorfor kan ikke DU slev ta diskusjonen med NAV??? ENklere og møte de ansikt itl ansikt...Men trygdesystemet er desverre lagt opp til at det ikke alltid lønner seg å "jobbe litt"..Enten må man jobbe fullt eller ingen ting...Tapte selv MYE på å ikke sykmelde meg første svangerskap..Jobbet to jobber litt før og under svangerskapet og hadde snittlønn osm var meget bra,- samt antall timer som tilsvarte over 100 % om man regnet alt over ett nesten hele siste året før det evt kunne være sktuellt med sykmelding... Men det var ferieavvikling, de trengte folk og jeg trivdes på jobb..Så dumme meg jobba,- men fikk fortsette bare på ene jobben (erbeidstidene kræsjet etter hvert så det gikk ikke) og det ble mindre timer osv osv..Til slutt så endte det vel med at jeg fikk 2-3000 MINDRE utbetalt i måneden under svangeskapspermisjonen enn hva jeg kunne ha fått....FOrdi jeg ikke har samvittighet til å "leve på staten"Samt at jeg jobbet så mye at far hadde plikt på permisjon, men da etter MIN snitt-stillingsandel,- og selv om vi med han 4 uker i permisjon (jeg hadde da ikke noe jobb lenger) hadde tapt over 20 000 så var ikke det "god nok grunn" til å få overført hans permisjon til meg!! Det var kun for selvstendig næringsdrivende som ville ha BETYDELIG inntektstap pga evt permisjon..Hallo..Vi ville ha hatt under 3000 å leve for de 4 ukene pappaen egentlig skulle ha hatt permisjon!!! Sa seg jo sel vat vi bare måtte skippe den!!! Nå har heldigvis reglene endret seg litt og far får lønn etter sin stillingsandel,- det hadde hjulpet oss mye den gang,- men sikkert mange som har klaget over det vi opplevde og ført til at regelverket ble endre...Tror nok det er muligheter for deg også,- men mulig det er raskerer å gå til NAV direkte og forklare de situasjonen, og si at alternativet er å gå fullt sykmeldt..Både de og du er best tjent med at du jobber det du kan......Kanskje får du en erfaren saksbehandler osm faktisk kan "tolke regelverket" på en annen måte enn hva som står sort på hvitt..)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #18 Skrevet 20. februar 2009 HI her Ser innlegget mitt har vakt litt diskusjon, og at noen også tydelig mener å kjenne meg siden de mener jeg lyver og har dårlig moral (?). Jeg mener det faktisk når jeg sier at jeg ønsker å jobbe så mye som mulig, jeg stortrives med å jobbe og har egentlig fått nok av å være hjemme etter et par tette permisjoner. Vil jobbe mest mulig før jeg må ut i enda en, rett og slett for min egen mentale helse sin del. Jeg fikk snakket igjen med legne i dag, under litt bedre forhold. Nå fikk jeg forklart situasjonen min mer skikkelig, med at jeg med redusert stilling i dagjobben får tatt overtisarbeidet som inngår i lønnen på dagtid, men at dette da innebærer fulle dager på jobb, altså ca 8-15/16. Så kommer jo timene med familien og når barna er i seng er jeg rett og slett knust. Jeg er stuptrøtt og har veldig, veldig vondt i hode å jobbe i 1-2 timer etter dette er helt umulig for meg akkurat nå, jeg kan surfe litt på nett, se litt tv eller lese litt, men jeg legger meg nok om 1,5 times tid, mer orker jeg ikke. Legen mente det kunne være svangerskapsmigrene og jeg fikk ny time. I mellomtiden forlenget han sykemeldingen og snakket om at jeg kanskje burde bli delvis sykemeldt en periode fra dagjobben også, f.eks 25% i 3-4 uker. Vi får se hva som blir nødvendig. Synes det er pussig med dere anonyme over her som viser så utrolig stor mangel på empati, spesielt en som hevder å være lege. Selvsagt er ikke graviditet en sykdom! Alle vet da det, men alle som har det minste snev av kunnskaper om graviditet, vet også at det er en abnormal tilstand hvor kroppen reagerer anderledes enn normalt, og at plagene man kan få av hormonene kan være hemmende for dagliglivet i forhold til det normale. Om dere aldri har opplevd å være utmattet og ha sterk hodepine etter en full dag på jobb og deretter ettermiddag med flere små barn i deres svangerskap, ja så fint for dere, men dere kan jo i det minste prøve å oppvise nok medmenneskelighet og medfølelse til å forstå at ikke alle andre er like heldige! Kjenner mennesker som dere provoserer meg! Når det gjelder kveldsjobben min vil jeg ikke gå i detaljer, men jeg har ikke, og har heller ingen grunn til å ha, dårlig samvittighet her. Jeg har et litt spesielt forhold til arbeidsgiver og det var faktisk denne vedkommende som ba meg sykemelde meg i første omgang. Nå er i hvertfall saken blitt diskutert, og jeg håper jeg kommer meg snart fra både trøtthet og hodepine slik at jeg kan jobbe helt som normal etterhvert. For tro det eller ei, ikke alle har en ræva arbeidsmoral, noen mener det faktisk oppriktig når de sier at de ikke makter alt arbeidet i en periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå