Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 elsker ungen våres over alt på jord,men føler at vi på en måte lukker litt øyne her når det gjelder å gjøre ting litt bedre.. blant annet: - vært ute å kjørt og ungen har sovna. tar vi med ungen inn, men lar ungen sove i bilsete med dressen på. -ikke alltid vi bytter til pysjen om kvelden. sover da i body og strømpebukse. - noen ganger bader vi ungen hver dag,andre ganger går det mnd imellom. - skifter sjeldent på senga våres og baby. ca 1 gang hver 2.mnd. - bytter noen ganger kunn bleie 1 gang på hele dagen. - ikke alltid får ren bleie for kvelden hvis ungen sover. vil jo være verdens beste mor..men.hvorfor gjør vi dette så "sløvt"..?:S vurderer også nestemann nå.. er det slik hjemme hos dere? hva tenker dere om dette?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 vel, hvis jeg kjenner deg, så håper jeg at jeg bare holder ungen din i perioden når den blir badet hver dag, og får ren bleie..., Nei, helt alvorlig, dette må dere bare ta tak i! Selvom et spedbarn kanskje ikke trenger å bades hver kveld, så trenger de rene bleier! Og å vaskes mer enn annenhver mnd liksom.. Og er det ikke mye bedre å sove i rent sengetøy?? Begynn å skrive i kalenderen, annenhver uke, fast dag å bytte sengetøy! Lag lister og rutiner, så blir det så mye bedre!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 så bra svart! takk skal du ha:) skjønner ikke hvorfor det har blitt sånn men..sukk..liker det absolutt ikke..
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 det hender at barnet sover i body og strømpebukse her også men ellers nei. Hvorfor skifter dere ikke bleie på ungen, er nok det jeg reagerer mest på. Tenk deg om du måtte gp med noe som er fullt av tiss i 12 timer om gangen..... Barnet kan få infeksjoner av dette. Normalt ville jeg tenkt at dere ihvertfall vasker ungen om den ikke bader men hvis dere ikke skifter bleie så lurer jeg på om dere gjør det heller. Hadde du likt å ikke få vaska deg på dage vis? Tydelig at dere trenger å få inn rutiner, og ihvertfall ikke tenke på nummer to før dere har fått orden på det å være foreldre for det første barnet. Klarer dere ikke på egen hånd så be om hjelp.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Nei vi har det ikke sånn, men jeg synes hun over her svarte bra ang. rutiner:-) Ellers er det ingen problem å skifte bleie på sovende barn, gjør det stadig vekk vi:-)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Går det virkelig mnd i mellom når dere bader babyen? Bæsjer aldri babyen, siden dere kun skifter en gang per dag innimellom? Syns dere er litt sløve ja, det tar jo dere kun ekstra 10 min å skjerpe dere på flere områder.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 Vi har ikke barn enda, men vi har det litt sånn med å rydde.. Noen ganger rydder jeg hver dag, vasker kjøkkenskap og har det prikkfritt hvert sekund! Mens andre ganger lar vi det gå noen dager før vi rydder opp etter middag - kommer litt ann på dagsform osv. Men det hjelper å få rutiner på det, det har jeg erfart selv! første NN
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 Det hender at vi slurver litt her også ex. ikke vasker av munnen rett etter måltidet, somler litt med å bytte ut av pysjen på late morninger eller at det går 4 dager mellom badingen.. Vi også har opplevd at hun sovner fra kveldsstellet av og til..og noen ganger lar jeg henne sove videre i bilstolen, men da på soverommet som er kjølig. Men å ikke skifte bleie? Ikke bade på en mnd? Dette er litt svikt i daglig omsorg... Hva om du ikke har byttet bleien hele dagen og så sovner ungen før du får byttet på kvelden...lar du den bare være på da? Hva med drittbleier, får de være på lenge også? Når det kommer til skifting av sengetøy burde dere klare å bytte hver 14.dag...ikke bare for barnets del. Jeg tenker at om du vil være en god mor så BESTEMMER du at du skal gjøre det bedre, ikke sitt å lur på årsaken til at det er sløvt i utgangspunktet.. Når du har en til blir ikke dette noe lett å snu, få inn rutinene nå!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #9 Skrevet 18. februar 2009 Jeg slurver også litt... men ikke så mye. Men alt var iallefall lettere og mer rutinert med baby nr. 2. Skammer meg over hvor sløv jeg var da baby 1 var liten. Ta deg sammen, så kommer du til å føle deg så mye bedre selv også.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #10 Skrevet 18. februar 2009 skifter bæsjebleie med engang..og hvis hun sovner før vi har byttet,bytter vi.. HI
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #11 Skrevet 18. februar 2009 Du bør vel ta tak i dette før dere får flere i hvertfall. Helt uhørt å la det gå 1mnd uten å bade ungen, også uhørt å legge ungen uten å ta på ren og tørr bleie, stakkars liten, han jo både bli sår og få UVI. Her i hus bades ungene ca 3 gang i uka, daglig på sommeren, vi skifter sengetøy ukentlig når jeg tar husvasken, alltid tørr bleie når de skal legge seg, tar kveldstell med enten bad eller så vasker vi ansikt, hender, stump og pusser tenner. Hva jeg tenker om dere, veldig uorganisert og totalt manglende rutiner. Fussfolk, skjerp dere!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #12 Skrevet 18. februar 2009 det heter ikke slurv, det kalles omsorgssvikt!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #13 Skrevet 18. februar 2009 1) spørs jo hvor og evt hvordan dere setter fra deg bilsetet da. I en god liggestilling og evt ved ett vindu så er ikke det så ille. Evt at dere letter på habitten til lille, hendte vi gjorde sånn også... 2) hender det vi også gjør, men i rene klær da. Longs fordi han blir så kald på beina 3) bader han ikke hver dag, men bader nå hvertfall 3 ggr for ei uke, evt dusjer. Synes mnd var lenge i mellom. Men regner med dere vasker h-n grundig hver eneste dag da. 4) iiiiiiiiiisj 5) Det kan ikke være sant? 6) I hvilken situasjon mener du da? Får h-n ikke tørr bleie før h-n legger seg for natta? Sånn samlet sett synes jeg dere bør skjerpe inn på hygienen.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #14 Skrevet 18. februar 2009 - vært ute å kjørt og ungen har sovna. tar vi med ungen inn, men lar ungen sove i bilsete med dressen på. * Så lenge dere tar av lue, sokker og løsner på dressen så er ikke det så ille. -ikke alltid vi bytter til pysjen om kvelden. sover da i body og strømpebukse. * Min sover i body og stilongs, hvis de er rene etter en lang dag. Bytter alltid sokker. Skifter klær hver dag. - noen ganger bader vi ungen hver dag,andre ganger går det mnd imellom. * Dette MÅ du ta tak i! Det er ikke bra for huden å bade hver dag, men 2-3 ganger i uka må kroppen bades og vaskes. Håper du bruker klut daglig? - skifter sjeldent på senga våres og baby. ca 1 gang hver 2.mnd. * Æsj. Er du klar over hvor mange slags rare vesner som bor og formerer seg i skittent sengetøy og som etterpå legger egg på huden din? Dagens tips; Google sengemidd, er du snill. - bytter noen ganger kunn bleie 1 gang på hele dagen. * Dette er heller ikke bra! Huden får ikke puste og babyen kan få infeksjoner i urinrøret. - ikke alltid får ren bleie for kvelden hvis ungen sover * Hvis bleien er tilnærmet tørr og nylig skiftet og selvsagt ikke inneholder avføring, så er jo det greit. Men hvorfor være så sløv på slike enkle ting? Ta tak i dette før du får flere barn. For dette du skriver om er i grenselanf til vanskjøtsel og omsorgssvikt... og da trenger du hvertfall ikke flere barn om du ikke kan ta skikkelig vare på ett!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #15 Skrevet 18. februar 2009 En ting er at hygienen er veldig sløv hos dere. Dette må dere faktisk tvinge dere selv til å endre på. Slik dette ser ut, så grenser det til omsorgssvikt. At dere skifter bæsjebleien med en gang, er faktisk ikke nok, når ungen går med samme bleie hele dagen andre ganger. Ungen kan få sopp og sår de rareste steder med så dårlig hygiene. Greit å ikke bade hver dag, men hvertfall en gang i uken som minimum. Ellers vaske ungen godt (og tørke) hver eneste dag. Dere kan ikke ha sånn enten/eller regime på dette. Da er det bedre med litt lavere standard, som holder seg jevnt hele tiden. En annen ting er den totale mangelen på rutiner i dette. Dere kommer til å få store problemer pga nettopp det. Og da går det på at ungen skal lett forstå utfra rutiner hva som skjer etterpå. Hvorfor dere gjør det slik, er vanskelig å vite, men kanskje du vil være så overperfekt at det blir for mye for deg? Lag en rutine som holder barnet rent og velstelt og mett, og ikke tenk på at det skal være sånn eller slik som andre har det, men noe som passer for dere. Ikke bade hver dag, men kanskje fredager passer til det? Og jeg bare sier at jeg er glad jeg ikke skal overnatte i deres hus, med 2 måneders brukt sengetøy. Jeg er ikke så hyper selv på rengjøring, og kan til tider være sløv, men ungene og bl a sengene og bad/kjøkken er hvertfall slik at ingen kan kommentere det, engang.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #16 Skrevet 18. februar 2009 Er dette sant??? De 2 første punktene reagerte jeg ikke på, men resten var ganske drøyt.. Babyen må selvsagt få ren bleie ved behov og før leggetid, og bør vel bades minimum 1-2 ganger i uka..vaskes utenom. Uhygienisk å sove i samme sengetøy i 2 mnd! Det at dere ikke skifter bleie oftere, og legger ungen uten ren bleie synes jeg er ganske på kanten! Stakkars liten..
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #17 Skrevet 18. februar 2009 eg mener at du ikke trenger være så streng mot deg selv. det er ikke krise om ungen ligger litt i dressen og sover i et bilsete, åpne opp og ta av lua så han ikke blir alt for varm det er litt i lengste laget at det går måneder i mellom bad, men om dere vasker med våt klut to ganger i døgnet, både rundt nakke og hender og rumpe og alt så er det også greit. det er lov å legge dem i body og strømpebukse, det har vel til og med hendt at de er blitt sent i barnehagen med same ullundertøy de har lagt i. men det er heller unntakene, men en gang i blandt er det ikke krise. vi er også litt slappe med å skifte på senga, men gjør det nok litt oftere enn deg, men en måned går det kanskje. vi har nok også latt være å skifte bleie en hel dag, om der ikke er bæsj, men det er jo ikke bra. da er bleia tung som bly, huden våt, og det er på tide med et bad. igjen dette er svært unntaksvis, men kan ikke si det aldri har skjedd. det blir litt sløvt når man er litt sliten, og når man ikke dyrker rutinene. men er barna lykkelige så er ikke dette noe som er verdens undergang, så lenge det ikke er hver eneste dag eller titt og ofte. da blir det jo ikke bra. det er lettere når de blir litt større og går i barnehagen, det tvinger frem mer rutiner og ting en må. bare det å ha to barn tvinger frem mer system. er sikkert litt mer viktig også når barna blir eldre.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #18 Skrevet 19. februar 2009 takk for alle synspunkter om dette:) følte virkelig jeg har fått noen gode råd her! må også si at jeg ble positivt overaska over så lite "kjefting"! hehe.. i går kveld fikk babyen deilig bad med ren pysj og bleie;) i dag har jeg gjort rent i hele huset. eller holder på enda,tar litt tid i et stort hus:) driver å vasker sengetøy,så bytter dette etterpå,og neste gang om 2 uker:) i dag er den nye starten på vårt nye og bedre liv! skal senere sette meg ned og skrive et lite skjema for å ikke skli ut.. håper og tror at vi virkelig får dette til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå