Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Hvordan gjøres dette for kvinner? Hva gjør de egentlig? Tar operasjonen lang tid / det å komme seg igjen etterpå? Koster det noe? Har det noen hormonell påvirkning? Håper noen vet mer om dette....
Gjest Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Operasjonen går ut på å kutte egglederne, det gjør man gjennom små hull i huden (såkalt kikkhullsoperasjon), så man får ikke store arr. Ingen hormonell forskjell. Det koster ca 4000, mot 1000 for menn, siden det er en lettere operasjon.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Koster det ikke litt over 6000 for kvinner lenger? Det gjorde det for bare kort tid siden....
Gjest Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Da er nok du mer oppdatert enn meg. Ta en tlf til et privat kirurgisk institutt, så får du det nøyaktig
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Du har antageligvis fått barn allerede, hvis ikke så kan en høre om å få gjøre det pr barsel, da koster det ikke noe, men det kan også hende at operasjonen ikke blir noe av pga alt er opp til operasjonsteamet den dagen og et par dager etter fødsel. hadde søkt om sterilisering pr barsel når jeg fikk nr 3 nå, har fått 3 barn på 4 år og ved bruk av prevansjon på alle 3 så nå var jeg lei! men jeg fikk ikke sterilisert meg pga det var sommer, fellesferie og slikt så jeg måtte pent ta det en annen gang. vell, nå har siste blitt 7 mnd og jeg har ombestemt meg, vil ikke sterilisere meg. kanskje jeg kan planlegge sistemann for en gangs skyld men lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Det koster mellom 6 og 7.000 kr. De kutter over eggelederene så eggene ikke finner veien ned til livmora, men blir tatt opp i kroppen din isteden. Sædcellene finner da naturlig nok ikke veien opp til eggene dine heller. Oprasjonen tar ikke lang tid, og det tar ikke lang tid å komme seg igjen, de fleste er på jobb igjen etter en dag eller to, men du bør ta litt hensyn og f.eks ikke løfte så tungt til det er grodd skikkelig. Det har overhodet ingen hormonell påvirkning, du vil ha eggeløsning og menstruasjon som før, det er bare veien mellom eggene og sædcellene som er kuttet over. Om du vil gjøre det eller ikke må du nesten avgjøre selv, men er du ikke helt sikker så ikke gjør det. Dette er en oprasjon det er nesten umulig å reversere, så ombestemmer du deg er sjansen for å bli gravid igjen veldig liten. Da må du i tilfelle igang med prøverør, og siden du har operert deg av egen fri vilje er det noe du må betale for selv...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 Jeg gjorde det for 2 år siden. Kostet vel 6000,- Tok metoden "Essure" der de gikk opp vaginalt og satte små innlegg inn i egglederene. Fikk narkose, men ingen operasjon. Var utskrevet etter få timer. Jeg synes det var kjempegreitt, og intet ubehag etterpå. Her kan du les om metoden: http://medexa.temp.box.se/default.asp?docid=83&tempId=1template1.asp De utfører dette inngrepet ihvertfall på Ullevål sykehus. Hormoner fungerer som før. Men det må jo nøye vurderes før en går til det skritt. Jeg var 40 år da jeg gjorde det, og tålte ingen andre prevensjonsmetoder.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 Takk for alle svar!! Er det noen som har prøvd kikkehulls-varianten? Hilsen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå