Gå til innhold

Hvilke vitaminer tar dere her inne på 2 trimester??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt de som heter gravid, men gikk tom for de når jeg var 12 uker ca.. Bør jeg kjøpe en pakke til ? Eller gjelder de kun for 1 trimester?? Er nå 13+4 uker på vei, lurer på hva dere tar ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gravid er vel for første tri....jeg tar Omega 3 og sånne muliti vitaminer

Skrevet

Eg tek Omega 3 og TrioB (B-vitaminer). B-vitaminane må ein vel ikkje eigentleg ta, men eg har vore så låg på B12 etter kyssesjuka for nokre år sidan, at eg tek det kvar dag uansett. Så legen meinte eg i alle fall burde halda fram under heile svangerskapet. Jordmor sa til meg at dei eigentleg ikkje tilrår gravide nokre spesielle kosttilskot lengre...anna enn tran (evt Omega 3).

Skrevet

Uavhengig av om jeg er gravid eller ikke tar jeg dette.

Triobe ( pga tidligere B 12 mangel, reseptbelagte) Inneholder også folat.

Omega 3-6-9

Spektro.- multivitamin

C vitamin i tillegg vinterstid.

Er 14+1 i dag og blodprøvene jeg tok i uke 10 viste optimale verdier på alle sjekkpunktene.

Skal sies at jeg bor sammen med en som har drevet trening og konkurranser i mange år og at trening, kosthold og ernæring står høyt på lista.

Skrevet

Jeg er 16+6.

Jeg tar det offentlige helsemyndigheter anbefaler, nemlig tilskudd av omega3 og omega6 (møllers dobbel). Det tar jeg allid.

Siden jeg er lite glad i melk og er redd babyen stjeler all kalsiumen min tar jeg en kalktablett daglig også fra nå av og ut ammetiden:)

Skrevet

Jeg tar omega 3 med vitaminer..Tok gravid først

Skrevet

Etter at jeg slutta på folat har jeg begynt med tran!! også spiser jeg masse frukt og grønt!! =)

Skrevet

man skal helst ikke ta vitamintilskudd dersom man ikke har mangel på det.. jeg spurte min lege.. Tok folat 1.trimester.. Men har ikke mangel på noen slags vitaminer, da skal man heller ikke ta :)

Farlig med for lite, men oxo farlig med for mye :)

Ikke direkte farlig da, men ikke bra for deg og babyen :)

Skrevet

Tar bare tran nå.

Og minst fem frukt/grønnt om dagen:)

Skrevet

Bare jeg som ikke er flink med frukt og grønt her eller? Orker ikke så mye av det jeg..

Jeg tar de samme som deg, gravid, har fått beskjed av legen at jeg skal ta de frem til termin.. det er pga av at jeg går på epilepsi medisiner i tillegg. Men uansett så skader det jo ikke å ta de uansett da.. inneholder jo mye mer enn folat. får jo alt i ett der liksom :)

Skrevet

første lykke:

Jo det kan skade dersom man får for mye!

Skrevet

Merkelig at ingen leger jeg har snakket med har nevnt det da.. hva slags skade kan det gjøre da?

Skrevet

Vitaminforgiftninger

Fettløselige vitaminer finnes hovedsakelig i fettholdige matvarer. Disse vitaminene blir fordøyd og oppsugd sammen med fettet. Overdoser av disse, kan gi forgiftninger. Derfor må en være nøye med doseringen av fettløselige vitaminer i form av tabletter eller konsentrater.

skal lete litt mer her jeg...

lege sa det ikke til meg før jeg spurte.. nemlig gått helse og sosial, og sov ikke i disse timene hehe...

Skrevet

Vitamin A blant annet,kan være skadelig å få i seg for mye av.

vitamin A kan være skadelig for fosteret. Dette er et fettløslig vitamin, som lagres i kroppen, i motsetning til vannløslige vitaminer som kroppen skiller ut via urin hvis det blir for mye.

Spiser man ett sunt og variert kosthold,er det kun nødvendig med tran,og folat di tre første månedene så lenge du ikke har fått beskjed fra legen din om ev mangler.

Skrevet

det sies mye om litt av hvert.. men prøv å google det, jeg fant mye nyttig nå :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen =) Da virker det som om det er litt opp til den enkelte av hva man har behov for osv.. Tror jeg skal begynne med omega 3 , var jo mange av dere som gikk på det.. Spiser vel ganske variert jeg også, men kan bli flinkere til å spise mer frukt og grønt kanskje ..

Ha en god kveld alle sammen !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...