Gå til innhold

hørselstest, og bekymret mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal på utvidet hørselstest i dag med minn sønn på 4 år, og jeg er sikker på at jeg gruer meg 10 ganger mer enn det han gjør.

Er jo selvsagt redd for at det skal være noe "feil" med han, selv om vi ikke har hatt inntrykket av at han hører dårlig på noen måte.

vi skal ha det da han får henvisning til logoped pga noen lyder han sliter med i forbindelse med språket.

Selv om de i ppt var usikre på om han trenger det eller ikke....

Men skal vel kanskje bare være glad for at han "får hjelp".

Men noen som vet hvordan disse testene utføres?!

Er litt redd for at han ikke vil "samarbeide".....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du skal ta den hørselstesten, men i og med at han er 4 år er det trolig at han får utført lekeaudiometri. Dette gjøres forskjellig fra sted til sted, men en måte å gjøre det på er at han f.eks. legger en ball i en kasse for hver lyd han hører, eller trykker på en klovnenese for hver lyd...

Man kan også ta en test som sjekker funksjonen til hårcellene (emisjonene) i det indre øret, og da settes det en liten propp i øret, som sender klikkelyder inn i øret, hvorpå din gutt da skal sitte helt stille. Trenger ikke noen annen form for samarbeid under denne testen enn at han er "musestille".

En tredje test som kanskje tas kan være en måling som vil vise evt. væske i mellomøret. Også her skal han bare sitte rolig.

Dette ble veldig enkelt forklart, men den testen som krever mest samarbeid er altså selve hørselstesten.

Kan jo være greit å få utelukket evt. dårlig hørsel som årsak til at han sliter med enkelte lyder.

Lykke til!

Skrevet

Det er nok ein slik trykktest på trommehinna(ikkje noko ubehag eller slikt). Og så er det sånn vanleg "trykk på knappen ved lyd"-test. Der er ein test til for dei som ikkje får til trykk på knappen, men alle sammen er utan ubehag:)

Han får nok premie etterpå, også;) Eller du kan ha ein på lur:)

Mi jente har vore gjennom dette mange gangar, og har aldri nekta eller sagt det er noko gale med det. Ho var vel berre 2 ved første gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...