Blå + en i magen Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Skal begynne å jobbe igjen snart. Men vil ikke slutte å amme helt ennå. Vil heller ikke vekke mini grytidlig før jobben for å amme han, fordi han har vanskelig for å sovne igjen. Tenkte hvis jeg begynner en time senere så kan det gå, eller slutter en time før og ammer han på ettermiddagen. Må man søke om ammefri? Har alle krav på det uten lønn? Hvor lenge før må man evt si fra eller søke? Tenkte bare for noen uker.
lali Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Hei du må søke om ammefri. om du får med eller uten lønn kommer ann på din arbeidsgiver. kopiert fra ammehjelpen: En kvinne kan kreve den fritiden hun trenger for å kunne amme sitt barn, og minst en halv time to ganger pr.dag eller hun kan kreve redusert arbeidstid i inntil en time pr.dag. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=91 Jeg begynte å jobbe da dattera mi var 6mnd, far var hjemme med henne. Amma før jobb så hadde jeg en time ammefri midt på dagen. Gikk fast vakt i bhg jeg jobber mens jeg amma. jobba da fra 8-1445. Hadde fri 10.30-11.30.så da fikk hu melk 7.30 1045 og 1500. Hun begynte i bhg når hun var 9mnd. da sluttet jeg med melk midt på dagen. Fikk fremdeles ha fast vakt i bhg 9-1545. så hu fikk melk før og etter jobb + kveld og natt.
Tante Gustava Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Hei. Dette sier arbeidsmiljøloven om ammefri; § 12-8. Ammefri Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. Om den er betalt eller ikke er opp til arbeidsgiver. Sjekk med de, selv jobber jeg på sykehus, og vi har i tariffen at vi har krav på inntil 2 t hver dag med lønn. Må søkes om.
LilleTrilleMille Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Man må huske at det er arbeidsgiver som bestemmer til syvende og sist når på dagen du kan få ammefri. Det står ingenting i loven om at du har fri når det passer deg. Det må selvfølgelig begrunnes godt hvis du ikke får ammefri når det er mest behov for det. Jeg fikk ikke ammefri midt i arbeidtiden når det egentlig var mest behov for det (ammet før jeg gikk på jobb). Det er fordi jeg er alene på jobb og det er en vesentlig ulempe for arbeidsplassen å sette noen inn i jobben min for en time. Mitt valg var å gå en time før på ettermiddagen eller å ikke ta ammefri. Du må søke om det i god tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå