Krøllefrøken Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har så lyst til å studere, og lurer litt på hvordan dere gjør det. Jeg har en sønn på 17 mnd, i tillegg at vi prøver på nr 2. Så forhåpentligvis har vi 2 små barn innen årsskiftet. Studerer dere mye hjemmefra eller er dere mye på skolen? Og hva studerer dere? Tenker at det er begrenset hvor mye man får vært på skolen med en nyfødt baby.. må jo heller bli å studere hjemmefra når babyen sover/på kveldstid når pappaen er hjemme osv...
Inga Bling Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 De fleste studier har faktisk obligatorisk oppmøte på en del, så da må du på skolen.
Mammapudding Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Jg studerer økonomi og administrasjon. Ble gravid da jeg gikk første året og rakk å fullføre det før Leah kom, tok et års permisjon og begynte på andreåret da Leah var ca 1 år. Mitt studie har ingen obligatorisk oppmøte utenom første skoledag og eksamen(selvsagt). Men det er mye lettere å skjønne noe om man er på alle forelesningene. Før jul var det forelesninger omtrent hver dag og mye innleveringer. Etter jul har vi hatt 2-3 forelesninger i uka og ikke noen innleveringer enda, men det kommer jo selvsagt. Er hjemme og leser og gjør oppgaver når vi ikke har forelesninger, ellers får jeg med meg alle forelesningene med mindre Leah er syk. Vil ikke anbefale deg å ta med en nyfødt på forelesning, det er forstyrrende for de andre studentene og du blir nok rimelig forstyrret selv også og kanskje stressa hvis ungen gråter og du må gå ut, og da får du jo heller ikke med deg hva som skjer. Jeg syns det var tungt å være gravid og student, gikk glipp av masse forelesninger pga at jeg kastet opp i flere mnd og ikke turte å dra på skolen da. Men å være student og småbarnsmamma syns jeg er flott, har mye ekstra tid med Leah og fleksible dager. Veldig hektisk i eksamensperiodene da, men har famile som stiller opp:)
mamarama og lille banan Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 hei! jeg er student i permisjon med en liten en på 3,5 mnd. jeg fikk ikke studert i høst, men jeg tar et fag nå på vårsemesteret (7,5 sp) og skal ta et fulltidsstudium fra høsten. mini kommer da til å være nesten 10 mnd, og skal gå i studentbarnehage ca. 50-60 prosent. jeg skal ta et nettstudium gjennom høgskolen i volda, det siste året av lærerstudiet mitt (skoleretta samfunnsfag.) pappaen kommer til å skrive masteroppgave samtidig, så vi vil være veldig fleksible på tid, samtidig som vi trenger en del timer i uka til å jobbe med skole. jeg kjenner ei som har tatt akkurat samme året gjenom HiVo i permisjonen sin, og det gikk visstnok helt fint. jeg ville ha søkt inn poden noen dager i uka i barnehage hvis jeg var deg, så du hadde hatt et par dager i uka der du kan kun konsentrere deg om skole. så kommer det jo helt an på hva type studie du vil gå da. noen krever jo en del oppmøte, andre kan du ta over nett, og du kan disponere tida som du vil selv. jeg velger i hvert fall det sistnevnte. og jeg er sikker på at du kan få til å studere om du vil!
brooklyn Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Jeg går på lærerhøyskolen og har en gutt på snart 9 mnd og en gutt på 3,5 år. På min skole er det endel obligatorisk, men man kan IKKE ha med seg barn på skolen (med mindre det er krise), da det er forstyrrende i undervisningen, for både lærere og elever. jeg er hjemme i permisjon nå og tar ett fag. Hadde store planer om å få lest kjempemye mens lillebror sv, men det gikk ikke. Han må vognes i søvn og vognes mens han sover. Det sier seg selv at det blir mye å ta igjen på kveldstid etter at guttene er sovnet, så om jeg hadde kunnet velge ville jeg ikke gjort dette igjen. Men jeg vet at noen har barn som sover i tre timer i strekk på formiddagen. Det gjør ikke mine barn.
tante grusom master of law Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Jeg studerer juss og fikk barn på andre året. Studerte hele tredje og halve fjerde året hjemme, når barnet sov. Det gikk helt fint, men ut i fjerde året fikk vi bhg-plass og da kunne jeg begynne å gå på forelseninger igjen, hvilket var bra. Min erfaring er at det går helt fint å få barn under studiene og ikke ta permisjon, man må bare være forberedt på å bruke tiden når barnet sover på lesing. Det gjelder å være strukturert.
MintCondition Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 Jeg holder på med siste året av mastergraden i samfunnsgeografi, og har nylig fått mitt andre barn. Tar ett semester permisjon, så tar pappaen permisjon, og jeg studerer videre. Når barnet blir rundt året blir det bhg. Jeg hadde ikke ville fortsatt å studere med små babyer, syns man skal kose seg litt i den tiden jeg...og babyen fortjener mer oppmerksomhet enn en bok
Anne-B. Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 Går sosialantropolog og psykologi, har ei på 5 og ei på 1. Det er mye slit. Jeg hadde et års permisjon fra studiene, og begynte på igjen da minste fylte ett år nå i høst. Hadde ikke vært vits for meg i å ta det mens hun var baby, selv om jeg kunne. Hos oss var situasjonen annerledes, vi hadde begge begynt på studiene, og syntes det ble lenge til å få barn om vi skulle vente til vi var ferdige begge to. Jeg tror jeg hadde utsatt studiene et par år eller ventet med å få barn litt til om vi hadde vært i deres situasjon.
Tøysetipp Skrevet 18. februar 2009 #9 Skrevet 18. februar 2009 Jeg gikk tilbake til skolebenken (sykepleien) da arvingen var 6 mndr. Faren hadde resten av permisjonen. Ekstra belastende å være småbarnsmor i eksamensperioder, ellers så gikk det greit. Jeg var på skolen. Går nå siste året førskolelærer og har vært alenemor siden jeg startet. Jeg elsker å studere og skal begynne på master i ledelse til høsten (deltid). Sosiallivet kan bli litt begrenset i eksamenstider, ellers så leser jeg omtrent hver kveld, og når jeg har barenfri. Jeg synes det er utfordrende og lærerrikt og ser på det omtrent som en hobby;-P Du må finne det du interesserer deg for, noe som gir deg noe- da tror jeg du vil klare det helt fint. Man klarer det man vil :-)))
FrøkenSprøken Skrevet 18. februar 2009 #10 Skrevet 18. februar 2009 Jeg studerer til å bli allmennlærer, og har en sønn som starks fyller tre år. Jeg studerte sykepleie da jeg var gravid med ham, og det var kjempeslitsomt. Masse kvalm og trøtt, og da er det ikke s enkelt å konsentrere seg om skolearbeidet. Jeg tok 1,5 år permisjon da jeg fikk ham, og gikk hjemme med ham og bare koste meg. Jeg synes ikke at barn fortjener å vokse opp i en forelesningssal. Da han var 1,5 år begynte jeg på lærerutdanningen, og det har gått kjempebra! Selvfølgelig er jeg sliten, og de fleste kveldene går med til skolearbeid, men det er det verdt. Jeg er også alene med ham hele uka, fordi faren hans er ukependler, men det går fint. Man klarer det man vil. Til høsten skal vi begynne å prøve på nummer to, og da skal jeg ta fri i 6 mnd (ett semester) og så får faren resten av permisjonen. På mitt studium er det mye obligatorikk, så det egner seg ikke å studere mens man har små barn. Dessuten synes jeg det er slitsomt nok å ha baby, om jeg ikke skal studere i tillegg. Ei i klassen min hadde med seg sønnen sin på skolen nesten hele det første året, altså fra han var 2 mnd til han var nesten året, og det var så ufattelig irriterende for oss andre! Ungen skravla og bråkte, og hun ble ikke godt likt, for å si det sånn! Da hennes unge pmsider begynte i barnehage, fikk vi ei ny dame i klassen, som tok med seg jenta si på 8 mnd HVER ENESTE dag i flere mnd. Ungen krøyp rundt i rommet og velta ting, skravla, skreik og bråkte. Hun ble heller ikke så godt likt, for å si det sånn.... En ting er om man klarer å konsentrere seg selv når man har med seg små barn, men en annen ting er om de andre klarer å konsentrere seg. Man tar ikke med seg barna sine på jobb heller. Hadde jeg vært deg ville jeg nok ha ventet litt med å få enda et barn, eller droppa utdannelsen. Man klarer kanskje ett år eller to som student og tobarnsmor, men jeg er glad for at jeg bare hadde ett barn i de to første årene hvor det var masse obligatorikk. Nå har jeg blitt en mer erfaren student, og jeg tror jeg skal klare å studere ett år med to barn. Men hadde det ikke vært for at aldersforskjellen på ungene ellers ville ha blitt alt for stor, så hadde jeg IKKE fått enda et barn midt under studiene.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 18. februar 2009 #11 Skrevet 18. februar 2009 Jeg tar nettbaserte studier nå, og har jo derfor veldig fleksible dager. Jeg har dagmamma 2-3 dager hver uke (annenhver gang 2 og 3 dager), og leser da på dagtid, ca 7-15. De resterende dagene har jeg henne hjemme. Leser ellers ca 2 timer på kveldstid, men det blir ofte til at jeg tar 4-5 timer annenhver dag istedenfor. Går ut i fødselspermisjon til sommeren. Når jeg begynner på høyskole etter det kommer jeg til å ha begge ungene i barnehage, og studere 8 timer hver dag, men de får da litt korte dager siden mannen er tidlig ferdig på jobb (jobber 6-14) og jeg leverer sent. Prøver å ikke lese så lenge småen er våken, så når jeg leser på kvelden blir det fra 18:30 og utover. Veldig greit iom at jeg har så fleksible dager nå, men blir nok litt anderledes når jeg kommer på høyskolen med høyere krav og gruppeoppgaver osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå