Gå til innhold

Hvilken utdannesle kan jeg ta??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia

Hvilken utaddnelse kan jeg ta,hvis jeg ikke har alemenn fag og ikke vill ta det heller?noen tips?

rolly

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Altså, de fleste høyere utdannelser har krav om generell studiekompetanse. Du må ikke nødvendigvis ha gått allmenn for å få det, man får det på bl.a medie- og idrettslinjer også.

Om du har tatt en yrkesfaglig utdanning på vgs, må du stort sett ta allmenfaglig påbygning for å komme videre. Skjønt jeg tror det finnes noen byggtekniske utdannelser man kan fortsette direkte på fra byggfag.

Skrevet

Om du ikke har studiekompetanse mener du?

Blir vel de yrkestutdanningene man kan få gjennom videregående da. om du ikke allerede har en slik en?

Finnes jo noen kortvarige betalingsstudier man kan ta også.

Skrevet

Litt tynt grunnlag, men uten studiekompetanse så må du ta noe yrkesfaglig, og der er det mye å velge i.

Foreslår at du setter deg ned å sjekker tilbudet der du bor, kansje hører med en rådgiver? Hvor gammel er du? Hva du kan komme inn på avhenger om du er rettselev eller ei.

Skrevet

Heia

ja jeg vet at grunnlaget er tynt desverre,jeg er 36 år og har ikke gått på annet enn 10 kl,har litt yrkeserfaring i butikk,cafe og sjøfør,men ingen av de tingene har jeg lyst å arbeide med,og jeg er så sukker på å taengelsk.matte og norsk osv så da tenkte jeg bare i grunnen om det er en utdannelse jeg kunne tatt uten disse faga?

men takk for svar

Rolly

Skrevet

Jeg tror at du klarer det helt fint om du bare bestemmer deg for det jeg da. :) Du er jo ikke 16 som de andre som begynner videregående (fordel tror jeg) og du er nok mye mer motivert enn man er som tenåring.

Så uansett som hva du ønsker å ta, tror jeg du fikser det fint.

Men er usikker på hva du har rett på av videregående utdanning. Det må du sjekke med fylkeskommunen din. De har vel et kontor for videregående opplæring der du bor.

Skrevet

men hvis du er 36 år og har arbeidserfaring kan du vel søke med realkometanse på høgskoler og sånn? er usikker på om du må ha yrkeserfaring i det du søker på eller om det kan være hva som helst...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...