Lille nuffe Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Jeg og svigermor har forskjellig synspunkt på dette med barn og godteri. Jeg mener det er akseptabelt med litt godteri i enkelte anledninger. Og om jeg kjøper meg litt snop for å kose meg, så kjøper jeg også litt til snuppa og pappa'n. Jeg får litt dårlig samvittighet om jeg skal skjule meg med snopet mitt og hun ikke få en liten smak. Nå er det veldig sjelden jeg koser meg utenom helga, men da jeg får behov for litt søtt, kjøper jeg med så hele familien kan kose seg litt til barnetv. Det er ikke snakk om mengder, men en pose med litt sjokolade i ny og ne. Jeg bruker også denne "regelen" som en hjelp til å begrense meg selv - for jeg ønsker jo ikke at vi skal spise mye søtt noen av oss! Svigermor er ei meget oppegående dame med sunne verdier for alle barnebarna, og hu mener at barn ikke har det samme behovet for godteri som voksne og at de ikke trenger lørdagsgodt engang. At det er bare tull å begynne å gi godteri til barn - når de ikke vet hva det er, vet de heller ikke hva de går glipp av. I teorien høres hennes syn på dette veldig bra ut, men da må man jo være den typen som unngår slik selv også, ellers blir det dobbeltmoral i mitt hode.. Hva mener dere?
Gjest -<<- Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Ser ikke noe mer dobbeltmoralsk med at du skal spise godteri etter ungenes sengetid uten å spandere på dem, enn om du skal ta deg en øl, drikke en kopp kaffe e.l. Alt sammen er ting du vil ha fordi du har vent deg til det, men som ungene i utgangspunktet verken har et ønske om eller noe behov for.
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Støtter deg her jeg Lille nuffe, gjør akkurat som deg og har tenkt å fortsette med det. Jeg driter en lang marsj i hva alle andre utenfor dette huset mener om hvordan jeg både oppdrar og hva jeg forer mine barn med. )
camilla^ Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Da jeg var liten så hadde vi ikke noen dag som var fast godteridag. Vi koste oss når vi ville kose oss, om det var en mandag eller en lørdag. Og kose oss kunne være en is når vi var i byen, stekte vaffler eller godteri. Vi hadde alltid godteri på bordet i en eller annen form, noe som vi ikke spiste mye av. spiste igrunn lite godteri som barn, selv om det sto fremme tilenhver tid. Prøver å gjennomføre dette her også, men litt vanskelig siden to av barna står veldig steil på lørdagsgodt (de vil igrunn ha godt hele tiden, bestandig) Men vi koser oss utover lørdag om vi vil, men da kjøper jeg som oftes ikke eller veldig lite snop til lørdag. Barn og voksne trenger ikke godteri for å kose seg. Vi lager fruktsalat, fruktspyd, stekte potetbåter osv som vi koser oss med. Ingen klager på at det ikke er kosemat/godteri. Så det er vel igrunn hva man gjør det til selv. Når og hvor.
Gjest Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Mine får litt på lørdager og ved spesielle anledninger....snop og sukker er en uvane endel voksne fører over til barna sine, man TRENGER faktisk ikke godterier. Fyll heller fruktskåla med rikelig med god og spennende frukt, vi har ofte fat med oppskåren frukt framme, som barna kan gå å mumse litt fra. Så jeg må si at jeg er litt enig med din svigermor jeg....
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Jeg er enig med svigermoren din og Pila her.. Jeg spiser ikke ting som jeg ikke deler med ungene før etter de har lagt seg. På dagtid spiser vi frukt og yoghurt hvis vi vil kose oss med noe spiselig. Koser oss uten noe å putte i munnen og. Hun får jo smake godteri hun også, men det er for det meste utenfor våre fire vegger - på besøk hos andre blir hun gjerne dyttet full av sjokolade e.l så jeg velger å ikke ha slikt hjemme. Når hun blir gammel nok til å be om lørdagsgodt skal jeg revurdere saken, men så lenge hun ikke spør så kjøper jeg heller ikke.
Lille nuffe Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2009 Å spise godteri etter hennes sengetid er det sjelden vi gjør, om vi gjør det, sparer jeg en knupp eller to til henne til barnetv dagen etter(skjer så og si aldri). Å kjøpe godteri er ikke noe jeg føler jeg har vent meg til, det er et bevisst valg jeg tar en gang iblant. Er ingen stor godtefrik, veldig sjelden lysten på godteri kommer. Men da synes jeg det er mye koseligere å kose meg med familien, enn å stappe i meg en sjokolade med dårlig samivittighet. Mora og stefaren min spiste nok mye godteri etter at vi barna hadde lagt oss. Husker en gang jeg skulle ned på kjøkkenet for å hente meg litt vann jeg var rundt 8-9 år, da satt de nede med både potetgull og sjokolade. Jeg følte det som om at jeg ble straffet for noe. Synes ikke kaffe og øl kan brukes til sammeligning her. Øl er ikke tillat å drikke for barn, og kaffe liker dem somregel ikke.
tommeliten og lillemy Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 har får ungene godis på lørdager og så klart i bursdager o.l. Og vi voksene kooooser oss noenganger om kvelden med det som er i hus. MÅ jo ha litt å kose seg med til Frustrerte Fruer..... Hehe... Og ingen dårlig samvittighet for det! Det de ikke vet har de ikke vondt av....
Lille nuffe Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. februar 2009 Er enig med dere ang frukt og andre ting enn godteri! Og det er jo det det går i hos oss også. Har alltid frukt i huset og vi koser oss med andre ting enn godteri(vafler, rosiner, sandwicher, ostesmørbrød, grønnsaker og dipp, picnik med kakao og brødskiver osv). Men en gang iblandt koser vi oss med snop. Og da gjør vi det alle mann
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 18. februar 2009 #10 Skrevet 18. februar 2009 Jenta vår får en liten godteskål hver lørdag til barnetv. Det synes hun er stor stas. Å ikke gi barn godteri er nesten umulig når de begynner å bli rundt to år. For noen har alltid introdusert godteri til sine barn slik at de raskt finner ut hva det er. Vi klarte å holde henne unna til hun var 2. Jeg spiser glatt godteri uten å dele med henne. Noen ganger (særlig nå som jeg er gravid) så hender det at jeg bare MÅ ha sjokolade etter at vi har handlet. Da får hun smake en liten bit. Men jeg kjøper som oftest og putter i skap og så smugspiser jeg når jeg har behov. Ser ikke noe galt i det. Hun får det hun trenger. Det er nå som jeg er gravid. Til vanlig spiser jeg faktisk ikke godteri utenom helgene. Jeg rører ikke brus eller sjokolade osv før fredags kveld etter at hun har lagt seg. Men kroppen min vil det annerledes nå. Og siden jeg har slitt mye med kvalme og oppkast så har jeg føyet den, selv om jeg ikke burde gjort det.
Lille nuffe Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 18. februar 2009 Hva er det som er så farlig med å gi litt godteri iblandt a, om man spiser det litt selv? Hos oss som det i hovedsak bare er en dag i helga, og snuppa er kjempeglad i frukt, grønnsaker, vann og mat generelt, fatter jeg ikke at det er noe problem, jeg altså. Har ei venninne med ei datter på 3 år som aldri har smakt godter. Og der synes jeg det er helt ok - fordi mamman og pappan er helsefreaker og spiser ALDRI godter sjøl. Om man har regler på slik for barna, mener jeg at man må prøve å etterleve reglene selv også.
wirre;o) Skrevet 18. februar 2009 #12 Skrevet 18. februar 2009 Vi har alltid godis i huset ( en egen skuff). Det hender jeg knekker av en melkesjokoladebit eller tar noen Non-Stop og da får Lillewirre en også). Men som kos i uken er det ikke i bruk. Det er lørdagsgodteri som gjelder. Alt inne rimelighetens grenser sier nå jeg! Tantebarnet mitt flyr med godis eller kjeks konstant, hun 2,5 år og har allerede vært hos tannlegen fordi hun klaget på vondt i tennene, og da viste det seg at hun hadde hull ( synes forøvrig ikke det er så rart at den ungen "aldri" spiser)
Espoir Skrevet 18. februar 2009 #13 Skrevet 18. februar 2009 Jeg synes ikke du trenger å spare til barnet hvis du spiser godteri på hverdagen. Hun vokser og skal legge grunnlaget for livslang helse, du er voksen og har selv ansvaret for egen helse. Hun er for liten til å skjønne at man skal begrense godterispising - hun er helt prisgitt deg for å ha et sunt kosthold. Vi holder det til lørdager rett og slett fordi det uansett ble mer søtt en man tror i hverdagen. i tillegg er det bursdager, barn-og-foreldre-greier på skole og barnehage, søndagsbesøk osv osv. Så jeg holder egentlig med din svigermor (selv om vi praktiserer lørdagsgodt selv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå